نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور
سرخط خبرها

وزیر امورخارجه: اگر آمریکا به رفتار غیرسازنده ادامه دهد، با پاسخ متناسب ایران مواجه می‌شود

  • کد خبر: ۱۱۳۱۴۴
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
وزیر امورخارجه: اگر آمریکا به رفتار غیرسازنده ادامه دهد، با پاسخ متناسب ایران مواجه می‌شود
وزیر خارجه خطاب به جوزپ بورل با بیان اینکه از حقوق ملت عقب نشینی نمی کنیم، گفت: اگر آمریکا به رفتار غیرسازنده ادامه دهد، با پاسخ متناسب ایران مواجه می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (شنبه) ۲۸ خرداد ماه در مورد آخرین تحولات مرتبط با گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها به صورت تلفنی به رایزنی پرداختند.

 از حقوق ملت عقب نشینی نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو ضمن قدردانی از تلاش‌های جوزپ بورل برای رسیدن به توافق و انتقاد از اقدامات غیرسازنده و شتابزده آمریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به درخواست تداوم مذاکرات اظهار داشت: ایران از مذاکره منطقی و مبتنی بر نتیجه همواره استقبال کرده است، اما برای رسیدن به توافق خوب و پایدار، ضروری است طرف مقابل رفتارهای دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

امیرعبداللهیان افزود: ما بعد از صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس، نشان دادیم که از حقوق ملت عقب نشینی نمی‌کنیم و اگر آمریکا بخواهد رفتار  غیرسازنده خود را ادامه دهد، با پاسخ متناسب ما مواجه خواهد شد.  

وزیر امور خارجه همچنین تأکید کرد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین و مناسب ترین مسیر و راه حل است.

به گزارش فارس، ۱۸ خرداد ماه قطعنامه‌ پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان،‌ فرانسه و انگلیس) با همکاری آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد. البته پیش از تصویب این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۱ در واکنش به گزارش سیاسی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تلاش برای صدور قطعنامه، از توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی آژانس در ایران و همچنین فعالیت‌ دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس خبر داد. 

 ایران هیچگاه از میز مذاکره فاصله نگرفته

امیرعبداللهیان با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است، یادآور شد: به همین دلیل همواره در گفت‌وگوها، ابتکارات مهمی را برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده‌ایم، اما باید مذاکره نتیجه بخش باشد.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان همچنین روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد ماه در نشست خبری مشترک با «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان گفت: علیرغم استمرار تبادل پیام‌های غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن و علیرغم پیشرفت‌هایی که در مسیر این گفت‌وگوها قرار داشت، ولی به یکباره طرف آمریکایی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران و البته اخذ امتیاز بیشتر در مذاکره غیرمستقیم، قطعنامه‌ای را در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه داد و علیرغم اینکه طرف آمریکایی به ما اعلام کرد که این قطعنامه خالی از محتواست، ولی نفس قطعنامه باعث شد که ما طرف آمریکایی را از این کار بر حذر کنیم. ما یک پکیج سیاسی جدید و ابتکار جدید را روی میز قرار دادیم، طرف آمریکایی این ابتکار را پذیرفت، اما بر تصویب قطعنامه هم تأکید داشت. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران هم با افزایش فعالیت‌های هسته‌ای خود در حوزه‌هایی که از طریق سازمان انرژی اتمی اعلام، اجرایی و عملی شد و به صورت رسمی هم قبل از صدور قطعنامه به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد، این اقدامات را انجام دادیم.

 تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز تمایل برای تداوم ایفای نقش مثبت در رسیدن به توافق نهایی اظهار داشت: راه برون رفت از شرایط کنونی، پیگیری دیپلماسی و اجتناب از اقدامات غیر سازنده است.   

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به اراده سازنده جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق خوب و پایدار، گفت: تا رسیدن به توافق در وین فاصله زیادی نداریم و اکنون نیز زمان آن است که گفت‌وگوها مجدداً و با سرعت از سر گرفته شود و تلاش شود تا از افزایش تنش جلوگیری شود. 

بورل افزود: آماده‌ام تا در اسرع وقت مساعی لازم را برای نیل به نتیجه مورد توافق طرف‌ها صورت دهم.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه ۱۳ خرداد ماه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هشدار داده بود که هرگونه اقدام سیاسی از سوی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس ، بی تردید با واکنش متناسب، موثر و فوری ایران مواجه خواهد شد. رئیس دستگاه دیپلماسی ضمن قدردانی از تلاش‌های جوزپ بورل، بار دیگر بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در مسیری واقع بینانه و مورد توافق تأکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان ۳۰ اردیبهشت ماه نیز در تماس تلفنی «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آخرین تحولات مربوط به مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها و مهمترین تحولات بین‌المللی از جمله بحران اوکراین گفت‌وگو و تبادل نظر کرده بود. وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو با بیان این‌که در سفر انریکه مورا به تهران ابتکاراتی مورد بررسی قرار گرفته، بر حسن نیت و اراده لازم جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق در وین تأکید کرد.

دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ دچار وقفه شد و از آن زمان تاکنون پیام‌ها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم از طریق انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها رد و بدل می‌شود. مورا اخیرا نیز به تهران سفر کرد و با علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به رایزنی پرداخت. امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه دهم خرداد ماه در اظهاراتی عنوان کرد: در مذاکراتی که در بخش وین آن مکثی ایجاد شده، گفت‌وگوهای ما از طریق تبادل پیام‌ها و Non-Paper و توسط انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا جریان دارد و کمتر هفته‌ای است که حداقل یک یا دو پیام بین ما و آمریکا به صورت غیرمستقیم برای رفع ابهامات و موانعی که در مسیر چگونگی برداشتن تحریم‌ها وجود دارد، رد و بدل نشود.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که حصول توافق در وین نیازمند تصمیم سیاسی در واشنگتن است. چیزی که عملا تاکنون از سوی دولتمردان آمریکایی اتخاذ نشده است.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->