مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

ریزگرد‌های مشهد دیپلماسی شهری را به میدان آورد

  • کد خبر: ۱۱۳۱۵۸
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
ریزگرد‌های مشهد دیپلماسی شهری را به میدان آورد
اجلاس وزیران کشور‌های منبع انتشار ریزگرد‌ها تیرماه در تهران برگزار می‌شود.

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ «هوای مشهد بار دیگر آلوده شد.» افزایش آلاینده ها، کیفیت هوای کلان شهر مشهد در روز‌های گذشته را بار دیگر در وضعیت هشدار قرار داد. در قصه پرغصه آلودگی هوای مشهد هنوز هم متهم ردیف اول، تردد خودرو‌ها به ویژه خودرو‌های دودزا و فرسوده است، اما دومین شریک جرم برای به شماره افتادن نفس‌های شهر، فعالیت کانون‌های گردوغبار داخلی و خارجی در استان است؛ کانون‌هایی که در برخی روز‌های سال کم رمق‌تر است، اما با ورود به تابستان و وقوع خشک سالی و کم آبی، کم کم بیدار می‌شوند و ریه‌های شهر را نشانه می‌گیرند.

در استان حدود سی کانون داخلی تحت تأثیر فرسایش بادی و دو کانون گردوغبار خارجی صحرای قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان، گاه وبی گاه هوای استان و مشهد را نشانه می‌گیرند و باعث افزایش غلظت گردوغبار می‌شوند، اما هنوز مدیریت و کنترل این کانون‌ها در مرحله تبیین ضرورت قرار دارد و روشن نیست حرکت لاک پشتی برنامه ملی برای ورود و کنترل این کانون‌ها در تعامل با کشور‌های همسایه با چه کمیت و کیفیتی خواهد بود.

مروری بر پیشینه یک تصمیم!

دی ماه پارسال محسن فنودی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، در تشریح اقدامات مربوط به ریزگرد‌های قره قوم اعلام کرد که، چون امکان گفت وگوی بین المللی نداشتیم، پیشنهادی به استانداری ارائه دادیم تا برای پیگیری مذاکره با طرف ترکمنستانی در ایران یا ترکمنستان اقدامات مشترک در زمینه مقابله با ریزگرد‌ها انجام شود.

«پیش نویس تفاهم آماده شده است.» این جمله هم پاسخی بود که پنج ماه بعد جواد خدایی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی، به خبرنگار ما اعلام کرد و گفت که پیش نویس یادداشت تفاهم همکاری‌های زیست محیطی بین ایران و ترکمنستان با همکاری سازمان‌های مسئول تهیه شده است.

البته در همان تاریخ نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال شرق کشور نیز اعلام کرد که موضوع نشست مشترک با طرف ترکمنی در دستورکار دو کشور قرار دارد و به طور مشخص این موضوع از طریق سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در حال پیگیری است.

فقط ۱۴ روز هوای پاک!

این گفته‌ها در حالی است که مدیر محیط زیست و توسعه پایدار شهری شهرداری مشهد از ثبت فقط چهارده روز هوای پاک در مشهد با گذشت ۸۶ روز از سال خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تا ۲۴ خرداد شهر مشهد فقط دو هفته هوای پاک داشته است.

محمد پذیرا در گفتگو با خبرنگار ما افزود: در ۸۶ روز از ابتدای امسال تا اواخر خرداد شهروندان ۵۵ روز هوا با وضعیت قابل قبول و ۱۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تنفس کرده اند.

وی ادامه داد: در این مدت ۴ روز هوای آلوده به ثبت رسیده است، اما در مدت مشابه پارسال فقط یک روز آلوده به ثبت رسیده بود.

وی بیان کرد: در این مدت همشهریان ۷۱ روز هوای قابل قبول، ۸ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوانی آلوده تنفس کردند.

اجلاس وزیران کشور‌های گردوغبارخیز در تهران

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در ادامه از برگزاری اجلاس وزیران کشور‌های گردوغبارخیز در تهران و در تیرماه خبر داد و گفت: معضل ریزگرد‌ها در مناطق گوناگون کشور موضوعی ملی است که بنا به دستور ریاست جمهور از طریق وزارت امورخارجه دنبال می‌شود.

مهدی اله پور در گفتگو با خبرنگار ما افزود: در تیر امسال وزیران کشور‌های حوزه گردوغبارخیز اجلاسی را در تهران برگزار خواهند کرد و از خراسان رضوی کانون داخلی ریزگرد‌های سرخس نیز مطرح می‌شود. عراق، سوریه، عربستان، اردن، کویت، یمن، عمان، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، هند، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه کشور‌هایی هستند که ایران تحت تأثیر کانون‌های گردوغباری آن‌ها قرار دارد که سالانه حدود ۱۴۷میلیون تن گردوغبار از این کشور‌ها به سمت ایران می‌آید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->