تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

مجازات فک پلمب

  • کد خبر: ۱۱۳۱۶۴
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
مجازات فک پلمب
طبق قانون مجازات اسلامی چنانچه محل و یا هر چیزی به دستور مقامات صالح قانونی، پلمب شود هر شخصی که عالما و یا عامدا به صورت غیر مجاز پلمب را فک کند، مجرم بوده و مجازات در انتظار اوست.

فرزانه عمادی | شهرآرانیوز؛ باید توجه داشت صرف شکست پلمب جرم و قابل تعقیب بوده و عملی جدا از ورود به محل در نظر گرفته شده است. این ماده به این معنی است مکانی که دستور پلمب آن صادر شده، تا زمانی که قانون اجازه ندهد، بسته خواهند ماند و کسی اجازه عبور و مرور و استفاده از آن را ندارد.

در صورت فک غیرقانونی پلمب، مجازات سختی در انتظار فرد خاطی خواهد بود؛ بنابراین چنانچه واحد صنفی، از سوی مراجع قضایی پلمب شده، هرگز اقدام به فک پلمب خودسرانه نکنید. مرتضی اثباتی وکیل در امور حقوقی و کیفری به بررسی ابعاد پلمب واحد صنفی و فک آن پرداخته و به سؤالات شهروندان در این باره پاسخ داده است که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

در چه مواردی واحد‌های صنفی پلمب می‌شوند؟

به طور کل چنانچه یک واحد صنفی به شغلی غیر از آنچه برای آن پروانه کسب تعریف شده، مشغول باشد و یا بدون دلیل واضح و مشخصی یک واحد صنفی بیش از ۱۵ روز تعطیل باشد و تعطیلی آن مصرف کننده را به دردسر بیندازد، قانون به مراجع ذی صلاح این حق را داده است که واحد صنفی را پلمب کنند. در مواردی هم که واحد صنفی حق عضویت را به اتحادیه مربوط پرداخت نکند و یا قوانینی که اتحادیه ابلاغ کرده را رعایت نکند و همچنین تکالیفی که قانون نظام صنفی مقرر کرده را انجام ندهد پلمب خواهد شد.

در صورت وقوع تخلف، مدت زمان پلمب واحد صنفی تا چه زمان ادامه دارد؟

در صورتی که واحد صنفی مقررات قانونی را رعایت نکند به مدت یک هفته تا شش ماه پلمب خواهد شد. در صورت تمام شدن مدت تعیین شده پلمب و رعایت موارد قانونی واحد صنفی رفع پلمب می‌شود.

آیا امکان اعتراض به پلمب وجود دارد؟

قبل از پلمب محل، به واحد صنفی ۱۰ تا ۲۰ روز مهلت داده می‌شود تا مکان مورد نظر را تخلیه کند. هر فرد در صورت تعطیلی واحد صنفی خود، می‌تواند به کمیسیون نظارت شکایت کند و در صورتی که شکایتش پذیرفته شود و نیز موجه باشد، اتحادیه ملزم به جبران خسارت است.

چنانچه واحد صنفی پلمب شود برای رفع آن چه اقداماتی باید انجام شود؟

چنانچه واحد صنفی از سوی مراجع قانونی پلمب شود مالک باید با مراجعه به اتاق اصناف و اتحادیه ذی ربط و تشکیل پرونده و ارائه مدارک فردی و مکانی و ارائه گواهی ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و صلاحیت نظامی و گواهی صلاحیت بهداشت محیط و کارت سلامت بهداشت فردی رفع پلمب واحد صنفی خود را تقاضا کند. همچنین با ارائه مدارکی که ذکر شد می‌تواند از پلمب واحد صنفی جلوگیری کند.

در قانون چه مجازاتی برای فک پلمب به صورت غیر مجاز پیش بینی شده است؟

طبق قانون مجازات اسلامی، هرگاه محلی یا چیزی برحسب امر مقامات صالح رسمی مهر یا پلمب شده باشد و کسی عالما و عامدا آن‌ها را بشکند یا محو کند یا عملی مرتکب شود که در حکم محو یا شکستن پلمب تلقی شود مرتکب به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.

آیین نامه اجرایی ماده ۲۸ قانون نظام صنفی در صورت پرداخت نکردن حق عضویت چه مجازاتی را برای واحد صنفی در نظر گرفته است؟

چنانچه هریک از اعضای اتحادیه که برای پرداخت حق عضویت سالانه برابر مفاد آیین نامه مربوط اقدام نکند ظرف مدت زمان پانزده روز با ابلاغ کتبی از طرف اتحادیه مربوط مکلف به پرداخت خواهد شد و چنانچه در خاتمه مهلت تعیین شده در اخطار همچنان حق عضویت را نپردازد به مدت یک ماه محل کسب عضو متخلف تعطیل و در خاتمه مدت مزبور در صورت عدم پرداخت حق عضویت موجب تعطیلی محل کسب به مدت دوماه می‌شود.

در صورت پلمب واحد صنفی از سوی کمیسیون ماده ۱۰۰ چنانچه مالک اقدام به کسب و تجارت در واحد صنفی کند چه مجازاتی متوجه فرد خاطی خواهد بود؟

چنانچه ازطرف اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری رأی به تعطیلی محل کسب یا پیشه و یا تجارت صادر شود و این تصمیم به وسیله مأموران شهرداری به موقع اجرا گذاشته شود و آنگاه کسی عالما از محل مزبور پس از تعطیلی برای کسب و پیشه و یا تجارت استفاده کند، تحت عنوان استفاده غیرمجاز ازمحل کسب تعطیل شده طبق تبصره ذیل بند ۲۴ از ماده ۵۵ قانون شهرداری قابل تعقیب کیفری است.

آیا برای مجازات فک غیرمجاز پلمب، اقدام فقط از سوی مالک و ذی نفع جرم است؟

خیر، فردی که فک پلمب کرده، لزوما فقط مالک یا ذی نفع نیست که قانون برای شکست پلمب جرم انگاری کرده است، هر شخصی که چه عامدا و یا به هر قصدی فک پلمب کند برابر قانون مجرم است و مجازات می‌شود و اگر ضرر و زیانی متوجه افراد ذی نفع شود وی باید از عهده این خسارت نیز علاوه بر مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی برآید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->