کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۳۰ خرداد ۶۰ در مشهد چه گذشت؟

  • کد خبر: ۱۱۳۳۹۰
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
۳۰ خرداد ۶۰ در مشهد چه گذشت؟
مجید مربایان - پژوهشگر

سران گروهک منافقین که طبق اسناد موجود از ماه‌ها قبل برای اقدام نظامی علیه جمهوری آماده می‌شدند، با سازمان‌دهی میلیشیای و هواداران خود در چند شهر بزرگ از جمله مشهد، ۳۰ خرداد را روز صفر این اقدام اعلام کردند و علاوه بر تهران، شهر‌های تبریز، اصفهان، مشهد و شیراز و نقاط دیگری از کشور شاهد شورش مسلحانه عناصر وابسته به این گروه بودند.

این اقدامات که به منظور همراه‌سازی مردم و تصرف نقاط مهم شهر‌ها صورت گرفته بود، چند ساعت بیشتر دوام نیاورد و خیلی زود این غبار فرونشست. نیرو‌های امنیتی مشهد با رصد اقدامات منافقین در ماه‌های گذشته توانسته بودند فعالیت آنان را ارزیابی و پیش‌بینی کنند؛ بنابراین با شناسایی و طراحی قبلی، حدود ساعت ۳ بامداد روز ۳۰ خرداد، پنج خانه تیمی گروهک منافقین که به صورت شبکه‌ای در مشهد اداره می‌شد از سوی سپاه تصرف شد.

سلاح و مهمات موجود در این خانه‌ها کشف وضبط گردید و ۲۲ نفر از عناصر حاضر در این خانه‌ها بازداشت شدند. از این خانه‌ها که در دو نقطه مشهد قرار داشت مقادیر زیادی اعلامیه‌های گروهک منافقین، کاغذ چاپ نشریات، یک دستگاه کپی، مواد غذایی، اجناس احتکارشده، روزنامه‌های امت مجاهد، بازوی انقلاب، نسل انقلاب، میزان و انقلاب اسلامی، ده‌ها چماق چوبی به شکل گرز، ده‌ها میله آهنی یک متری، چندین کارتن پودر لباس‌شویی، ۱۰ دستگاه فن‌کویل اتمسفر، چندین دستگاه ضبط صوت و مقادیری دارو و مقادیری سلاح و مهمات به دست آمد. در درگیری رخ‌داده هنگام تصرف این خانه‌ها یکی از نیرو‌های سپاه توسط عناصر تروریستی حاضر در خانه تیمی از ناحیه سر به ضرب گلوله مجروح شد. هم‌چنین یک دختر عضو منافقین که به نگهبانی از این خانه‌ها مشغول بود به همراه یک قبضه اسلحه یوزی دستگیر شد.

ساعت ۱۰ صبح این روز تعدادی از هواداران منافقین در حالی که شعار‌های تندی سرمی‌دادند دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات، چند دختر هوادار در حالی که پنبه‌های آغشته به خون در یک دست و نشریه مجاهدد در دست دیگر داشتند، خواستار قیام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی شدند. به دنبال این ماجرا، سیل عظیم مردم مسلمان که شعار‌هایی در حمایت از جمهوری اسلامی سرمی‌دادند در محل حاضر و مخالفان با دیدن سیل جمعیت متواری شدند.

در درگیری و تیراندازی‌های پراکنده، یکی از جوانان انقلابی شهر نیز مجروح شد. در شورش تشنج‌آفرین منافقین مشهد، تیراندازی‌هایی از سوی هواداران منافقین صورت گرفت.

از اتفاقات جالبی که در این روز در مشهد افتاد این بود که روز ۳۰ خرداد ۶۰ با مسابقه فوتبال بین تیم پرسپولیس تهران و منتخب مشهد مصادف شده بود. این مسابقه که در ورزشگاه تختی مشهد در حال برگزاری بود، شاهد شعار‌های تند عده‌ای به طرفداری از منافقین، بنی‌صدر و استاندار مخلوع خراسان که از هواداران جدی منافقین به شمار می‌رفت بود. جوانان حاضر در ورزشگاه نیز متقابل شعار‌هایی دادند که به پایان اقدام هواداران منافقین و چند درگیری مختصر منجر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->