بهره برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا برای تابستان مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد
سرخط خبرها

اصناف مشهد؛ عامل اشتغال پایدار در شهر

  • کد خبر: ۱۱۳۶۷۱
  • ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
اصناف مشهد؛ عامل اشتغال پایدار در شهر
امیر دلداری - مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد

اول تیرماه روز اصناف است. آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون حدود ۱۲۰ هزار واحد صنفی مجاز و ۱۵ تا ۲۰ هزار واحد صنفی بدون پروانه در مشهد فعالیت می‌کنند که البته فرایند کسب مجوز واحد‌های غیرمجاز از سوی اتحادیه‌های مربوط درحال انجام است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر واحد صنفی در مشهد دست کم برای دوسه نفر اشتغال ایجاد کرده است. البته در این میان برخی واحد‌های صنفی هم داریم که برای پنجاه نفر شغل ایجاد کرده اند.

اصناف در مشهد درحالی فرصت‌های شغلی زیادی به وجود آورده اند که میزان سرمایه‌ای که این بنگاه‌های اقتصادی برای دایرشدن و تداوم فعالیت نیاز دارند، بسیار کمتر از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است.

این موضوع نشان می‌دهد که ایجاد هر فرصت شغلی در اصناف به مراتب ارزان‌تر و ساده‌تر است و این مهم برای مشهد از اهمیت بیشتری برخوردار است. جذب و پذیرش کارکنان در اصناف آسان‌تر انجام می‌شود، زیرا در فعالیت‌های اصناف امکان اشتغال برای افراد جوان، سالمندان، زنان، کارکنان پاره وقت میسر است.

از طرف دیگر، این موضوع را هم باید در نظر گرفت که مشهد شهری است که اساس اقتصادش زیارت محور است و هر سال میلیون‌ها زائر امام رضا (ع) به این شهر مسافرت می‌کنند. در این بین، یکی از اقشاری که بیشترین تعامل در حوزه خدمت رسانی با زائران را دارد، اصناف هستند.

همین نکات نشان می‌دهد که هر چقدر بتوانیم موانع و مشکلات پیش روی فعالیت‌های اصناف در مشهد را برطرف کنیم، امکان رشد و شکوفایی اقتصاد شهر بیشتر می‌شود. در این بین، اصناف مشهد انتظار دارند باتوجه به نقششان در اقتصاد شهر، مسئولان دولتی نیز از آن‌ها برای تداوم فعالیت حمایت کنند.

یکی از مطالبات اصناف، درنظرگرفتن وضعیت اقتصادی آن‌ها برای تعیین مالیات است. شیوع کرونا سبب شد بیشتر واحد‌های صنفی مشهد گرفتار مشکلات شدیدی بشوند، به طوری که برخی واحد‌های صنفی مانند تالار‌های پذیرایی اکنون هم که کرونا مهار شده است، همچنان درگیر مشکلات دوران کرونا هستند.

در چنین اوضاعی انتظار می‌رود در تعیین رقم‌های مالیاتی شرایط سختی که اصناف پشت سر گذاشته اند نیز در نظر گرفته شود تا آن‌ها بتوانند از زیر فشاری که کرونا دوسال بر آن‌ها وارد کرده بود، کمر راست کنند.

از طرف دیگر، اصناف انتظار دارند مشکلاتی که در حوزه تأمین اجتماعی دارند نیز با مساعدت برطرف شود. هرچه در حوزه تأمین اجتماعی وضعیت اصناف بهتر شود، سبب می‌شود بستر‌های لازم برای جذب نیروی جدید در حوزه آن‌ها فراهم شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->