مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

خشک سالی دشت مشهد با ۹۵ درصد خلوص!

  • کد خبر: ۱۱۳۸۱۹
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
خشک سالی دشت مشهد با ۹۵ درصد خلوص!
مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد از وضعیت بغرنج خشکی دشت مشهد خبر می‌دهد.

بنیامین یوسف زاده | شهرآرانیوز؛ فصل تابستان با همه زیبایی هایش، سفیر خشکی و خشک سالی هم هست و از این منظر همواره نگرانی‌هایی را هم به همراه می‌آورد. برای مردمان این خطه که همواره با خشک سالی عجین بوده اند، تابستان معنای جدی تری هم به خود می‌گیرد و آن لزوم تداوم روند مدیریت مصرف برای عبور از بحران بی آبی است. مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد نیز که تأمین آب آشامیدنی را به ویژه در تابستان از دغدغه‌های اصلی این شرکت می‌داند، می‌گوید: شدت خشک سالی پارسال و امسال در هشتاد سال گذشته سابقه نداشته است و مجموع حوزه شهرستان مشهد در وضعیت خشک سالی قرار دارد.

به گفته حسین اسماعیلیان سال گذشته بدترین وضعیت بارندگی در استان و به ویژه در دشت مشهد ثبت شد و همچنان با وجود بهبود نسبی بارندگی‌ها در بهار امسال، با کاهش ۲۲ درصدی بارندگی نسبت به دوره بلندمدت روبه رو هستیم و ۹۵ درصد گستره دشت مشهد درگیر خشک سالی است.
وی می‌افزاید: هم اکنون فقط حدود ۲۶ درصد از حجم ذخیره سد‌های مشهد مانده است. این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۵ درصد کاسته شده است. در وضعیت خشک سالی اگر برنامه ریزی مناسبی برای تأمین آب وجود نداشته باشد، در آینده به مشکل خواهیم خورد.

تأمین آب ۵۰ درصد شهر با سد‌ها

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد بیان می‌کند: بیش از ۵۰ درصد آب مشهد از طریق سد‌ها تأمین می‌شود و وضعیت بارندگی و خشک سالی تأثیر مستقیم و سریعی بر حجم ذخایر آب سد‌ها می‌گذارد. این در وضعی است که بیش از ۹۸ درصد گستره مشهد و ۹۵ درصد گستره استان گرفتار خشک سالی است. وی تصریح می‌کند: نیاز آبی مشهد از پانصد حلقه چاه، دو رشته قنات، یک چشمه و سد‌های دوستی، کارده، طرق و ارداک تأمین می‌شود. براین اساس، این شهر عمدتا به منابع آب سطحی وابسته است. با افزایش دما، میزان مصرف آب و تبخیر آن نیز افزایش می‌یابد و این مهم چالش کم آبی را دوچندان می‌کند.

درنتیجه پیش بینی می‌شود در تابستان امسال ۸ درصد افزایش مصرف نسبت به سال قبل ثبت شود. وی اضافه می‌کند: مدیریت مصرف از مهم‌ترین و دردسترس‌ترین راهکار‌ها برای عبور از وضعیت تنش آبی است و با کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی مصرف روزانه آب و اجرای برنامه‌های تأمین آب، می‌توان وضعیتی را رقم زد که نیازی به جیره بندی آب نباشد.

اسماعیلیان می‌گوید: متوسط مصرف آب برای مشترک خانگی حدود ۱۲۰ لیتر در روز است. این میزان مصرف بدون واردآمدن آسیب به بهداشت و سلامت، تا هفتاد لیتر در روز کم شدنی است. مشترکان با همکاری در مدیریت مصرف، کمک مهمی به عبور از تابستان بدون جیره بندی آب خواهند کرد.
وی با بیان اینکه جیره بندی بدترین سناریو وزارت نیرو و شرکت آب وفاضلاب مشهد است، اظهار می‌کند: این کار نه تنها باعث کاهش مصرف نمی‌شود، بلکه به واردآمدن آسیب به تأسیسات نیز منجر می‌شود؛ بنابراین همه تلاش خواهیم کرد وارد این مرحله نشویم.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب مشهد می‌گوید: در حوزه مدیریت تولید و توزیع نیز سال گذشته برنامه‌های خوبی در دستورکار این شرکت قرار گرفت که بخشی از آن استانی و بخشی ملی است. مهندس اسماعیلیان می‌افزاید: سعی بر این است که با مدیریت تأمین آب از منابع مختلف، میزان ذخایر سد‌ها مدیریت شود تا در اوضاع بحرانی از حجم ذخیره سد‌ها بیشتر استفاده شود. وی می‌افزاید: پروژه اجرای خطوط جمع آوری آب آشامیدنی چاه‌های مشهد نیز در دست اجراست که با تکمیل این طرح، میزان تأمین آب مشهد نهصد لیتر در ثانیه افزایش می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->