٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نه به پتروشیمی میانکاله نتیجه داد

  • کد خبر: ۱۱۳۸۳۲
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲
نه به پتروشیمی میانکاله نتیجه داد
سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید که صدور مجوز برای ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله از اساس غیرممکن است.

سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ کارزار #نه_به_پتروشیمی_میانکاله مدتی در فضای مجازی سروصدا به پا کرد و بسیاری از چهره‌های هنری، ورزشی و حامیان محیط زیست به آن پیوستند تا صدای میانکاله را به گوش مسئولان برسانند و مانع ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله شوند. آنان از هر امکانی برای آگاهی بخشیدن درباره اهمیت زیست کره میانکاله که سال ۱۳۵۵ یونسکو آن را تأیید کرده است، استفاده کردند و خوشبختانه حالا این کارزار نتیجه داده است.

براساس استاندارد‌های بین المللی، در صورت ساخت پتروشیمی در میانکاله، این ذخیره گاه از فهرست ذخیره گاه‌های زیست کره دنیا حذف می‌شد. محمود یزدان دوست، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی، در این باره گفت: «ما در هیچ ذخیره گاه زیست کره مجاز به انجام مطالعات زیست محیطی نیستیم؛ بنابراین صدور مجوز برای پروژه پتروشیمی میانکاله از اساس غیرممکن است و دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست به هیچ وجه برای آن مجوزی صادر نخواهد کرد.

چون با قوانین ذخیره گاه‌های زیست کره مغایرت دارد.» زیست کره به آن بخش یا لایه از کره زمین گفته می‌شود که در آن زندگی وجود دارد. دانشمندان معتقدند که زیست کره در فرایندی زیست زایی که حدود ۳٫۵میلیارد سال پیش آغاز شده، شکل گرفته و تکامل یافته است و این یعنی اگر پروژه پتروشیمی میانکاله در آن جغرافیا ساخته می‌شد، ۳٫۵میلیارد سال زحمت زمین از بین می‌رفت. میانکاله تالابی ۴۵ هزار هکتاری در جنوب شرق دریای خزر است و هرسال میزبان بیش از صد گونه پرنده مهاجر زمستان گذر است که بسیاری از این گونه‌ها در خارج میانکاله زیست گاهی ندارند. روزنامه ایران در گزارشی که در این باره نوشته، آورده است که ساخت پتروشیمی میانکاله فقط به نابودی اکوسیستم ذخیره گاه زیست کره میانکاله و حذف آن از فهرست ذخیره گاه‌های زیست کره دنیا محدود نمی‌شود.

این طرح نیاز به حفر ۱۰ کیلومتر لوله انتقال پروپیلن تولیدی به دامغان دارد که این مسیر جز با حفر البرز و نابودی پوشش گیاهی و درختی جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی میسر نمی‌شود. تلاش دوست داران محیط زیست برای جلوگیری از ساخت پتروشیمی میانکاله درحالی نتیجه داده است که استاندار مازندران در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما درباره این افراد گفته بود: «بحث‌های محیط زیستی تخصصی است. متأسفانه باید عرض کنم پشت صحنه این‌ها فساد و رانت است.» حالا که سازمان حفاظت محیط زیست براساس قانون با همه اتمام حجت کرده است، باید منتظر ماند و دید آیا موافقان پتروشیمی به قانون گردن می‌نهند یا کابوس میانکاله همچنان ادامه می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->