افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دانش بنیان‌های شهری

  • کد خبر: ۱۱۳۸۵۶
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
دانش بنیان‌های شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مدیریت شهری با تنوع، تکثر و پیچیدگی‌های فراوانی در حوزه فرایندی روبه روست. مجموعه گسترده‌ای از «کلان فرآیند، گروه فرایندی، فرایند، فعالیت و گام» برای رسیدن به برنامه‌های سازمانی پیش بینی شده است که هر یک نقش مهمی در تحقق اهداف سیستم دارد.

شهرداری‌ها برای ارائه خدمات به شهروندان در حوزه‌های مختلف فنی، عمرانی، معماری، شهرسازی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، حمل و نقل و ... باید از مجموعه نیرو‌های دانشی و متخصص بهره‌مند باشند و همچنین در همین راستا دانش و فناوری روز را در همه عرصه‌ها به کار گیرند.

شهر‌های دانش بنیان عامل اساسی توسعه ملی هستند. کلان شهر‌ها و جهان شهر‌ها امروز در عرصه رقابتی تنگانگ برای به دست آوردن جایگاه جهانی و منطقه‌ای قرار گرفته اند. این رقابت هنگامی شدت بیشتری می‌یابد که فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات و همچنین مواردی مانند اینترنت اشیا، متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و ... خود را به عنوان پدیده‌های فرامدرن به عرصه خدمات شهری عرضه کرده اند.

برای تحقق این مهم به مجموعه‌های دانش بنیان در حوزه‌های تخصصی شهری نیاز اساسی وجود دارد که بتوانند با به کارگیری دانش روز در زمینه‌های مختلفی که شهرداری‌ها خدمات ارائه می‌کنند سیستم مدیریت شهری را در مسیر نیل به اهداف و توسعه سازمانی یاری نمایند. روش‌های قدیمی توسعه شهری در جهان امروز دیگر کارایی ندارد بر این اساس اقتصاد شهری نوین خصوصا در حوزه درآمد‌های پایدار شهری باید رویکرد‌ها و روش‌های خود را بر پایه علم روز تازه گردانی نماید.

دانش محوری از ارکان پیشرفت و توسعه پایدار شهری است که باید در همه روند‌ها و فرایند‌ها مورد توجه قرار گیرد. ارتباط مؤثر، هدفمند، برنامه ریزی شده و مبتنی بر محصول مدیریت شهری با مراکز آموزشی دولتی و خصوصی، دانشگاه ها، کارخانه‌های نوآوری، پارک‌های علم و فناوری و... از مهم‌ترین اقدامات در این راستا محسوب می‌شوند.

مهم‌ترین عرصه‌هایی که مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در چارچوب آن به مدیریت شهری کمک کنند در زمینه برنامه ریزی، حل مسئله، چالش‌های فناوری، صنایع آلاینده، بافت فرسوده، معضلات اجتماعی و ... است.

توسعه شهری دانش بنیان رهیافت و نمونه‌ای از توسعه است که زمینه‌های رقابت و پایداری را در ویژگی‌های مولد، زایشی و افزایشی اقتصاد دانش بنیان شهر دنبال‌ می‌نماید.

شهر دانش بنیان یا توسعه شهری دانش بنیان رهیافت و راهبرد جدید تعامل میان دانش و شهر است که با تولید و فعال سازی چرخه دانش در شهر، فرایند‌های اقتصاد و پیشران توسعه شهری را به منابع اقتصاد دانش بنیان و با ویژگی‌های زایشی و افزایش دانش مرتبط می‌سازد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->