نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

تاریخ‌نگاری حضور تیم‌های مشهدی در مسابقات کشوری سال ۱۳۶۸- قسمت اول

  • کد خبر: ۱۱۳۸۶۲
  • ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
تاریخ‌نگاری حضور تیم‌های مشهدی در مسابقات کشوری سال ۱۳۶۸- قسمت اول
ماجرای شروع لیگ باشگاه‌های کشور از مشهد را در این مطلب بخوانید.

حسین نخعی شریف | شهرآرانیوز؛ با پایان جنگ تحمیلی و تغییر و تحولات انجام‌شده سیاسی در کشور، ورزش و به‌تبع آن فوتبال هم از این تغییرات بی‌نصیب نماند و سرانجام پس از یازده سال، چراغ مسابقات فوتبال باشگاه‌های کشور روشن شد تا ۲۲ تیم برتر استان‌ها در دو گروه به‌صورت دوره‌ای رفت و برگشت، به‌مصاف هم بروند و باعث انرژی و هیجان فوتبالی در کشور شوند.

حضور خراسان در سطح۲

طبق توان‌سنجی فدراسیون، خراسان با قرارگرفتن در سطح ۲، فقط مجاز به دریافت یک سهمیه بود که این سهمیه به پیام مشهد، قهرمان لیگ خراسان، تعلق گرفت. پیامی‌ها که در ماراتنی نفس‌گیر، ابومسلم رقیب جدی‌شان، را در لیگ استان جا گذاشته بودند، با همان ساختار دیمی و محلی و فقط با اضافه‌کردن یک بازیکن با ترکیبی کاملا بومی، به اولین دوره لیگ باشگاهی کشور که همچنان با نام قدس دنبال می‌شد، گام گذاشتند.

طبق توان‌سنجی فدراسیون، برای تهران چهار سهمیه، استان‌های اصفهان، آذربایجان‌شرقی، گیلان، مازندران و خوزستان دو سهمیه و استان‌های خراسان، کرمان، بوشهر، فارس و یزد هر کدام یک سهمیه در نظر گرفته شده بود. سایر استان‌ها نیز می‌بایست در سه گروه رقابت و قهرمانشان را به این مسابقات معرفی می‌کردند تا سه تیم دیگر به جمع منتخبان باشگاه‌های کشور اضافه شود.

پیام در مصاف بزرگان

پیام در این مسابقات طبق قرعه در گروه اول قرار گرفت تا با تیم‌های پرسپولیس تهران، استقامت یزد، جنوب اهواز، تراکتورسازی تبریز، ملوان انزلی، کما شیراز، بانک سپه (اکباتان) تهران، نساجی مازندران، سپاهان اصفهان و کاوه بندرعباس رقابت کند. در گروه دوم نیز تیم‌های استقلال تهران، ماشین‌سازی تبریز، دارایی تهران، استقلال انزلی، شهرداری ساری، پاس بوشهر، خیبر خرم‌آباد، تام اصفهان، نفت‌آبادان، پاکدیس ارومیه و گسترش اراک قرار گرفتند.

در جلسه قرعه‌کشی مسابقات، محمدرضا پهلوان رئیس فدراسیون فوتبال، ضمن برشمردن سختی‌های برگزاری لیگ باشگاهی، به مخالفت‌های برخی مسئولان با فوتبال باشگاهی هم اشاره‌ای کرد و از همه دست‌اندرکاران خواست ضمن رعایت موارد اخلاقی در بازی‌ها، گزک به‌دست برخی‌ها ندهند. در همین جلسه مقرر شد همه تیم‌ها چک تضمینی به‌مبلغ ۲۰۰ هزار تومان در اختیار فدراسیون قرار دهند تا در صورت هرگونه خسارت و بداخلاقی از حساب تیم خاطی برداشت شود. همچنین، طبق مصوبه این جلسه، همه درآمد بلیت‌فروشی نیز پس از کسر هزینه‌ها به تیم میزبان تعلق گرفت.

اولین بازی، اولین شکست

در حالی که هنوز برخی استان‌ها رقابت‌های باشگاهی‌شان را به پایان نرسانده و نماینده‌شان را مشخص نکرده بودند و از طرف دیگر، دوازده استانی که در سطح ۳ قرار گرفته بودند، برای تعیین سه تیم برتر در راستای حضور در لیگ سراسری در سه گروه درحال پیکار بودند، فدراسیون فوتبال جمعه ۵ خرداد ۱۳۶۸ با برگزاری چهار دیدار عملا پنجمین دوره لیگ قدس را برخلاف چهار دوره گذشته به‌صورت باشگاهی آغاز کرد و برای تبرک و میمنت، مشهد را به‌عنوان میزبان افتتاحیه برگزید تا پیام مشهد در ورزشگاه تختی میزبان کمای شیراز باشد. دیداری که در حضور ۸ هزار تماشاگر با سوت مهدی ابرنیرویی از اصفهان به جریان افتاد. سبزوسپیدپوشان پیام که غالبا جوان و کم‌تجربه بودند، خیلی زود در دقیقه ۱۰ روی غفلت مدافعان میانی و خروج ناموفق رضا عطارزاده، دروازه‌شان را به‌وسیله ایرج هژبرافکن گشوده دیدند.

پس از این گل شیرازی‌ها به اداره بازی پرداختند و البته پیامی‌ها هم چندان سرحال نشان ندادند. با شروع نیمه دوم پیام یکپارچه حمله شد، اما نبود یک تمام‌کننده، نه‌تن‌ها مانع شادکامی آن‌ها شد، بلکه دقیقه ۸۰ روی ضدحمله مهدی ایزدخواه، برای دومین‌بار گل خوردند تا اصل «اگر گل نزنی، گل می‌خوری» مصداق پیدا کند. در این بازی داور هم با پیامی‌ها مهربان نبود و خطای هند مسلم دقیقه ۵۸ را سوت نزد تا شاگردان هاشم رهباردار، اولین حضورشان در لیگ سراسری را مقابل شاگردان محمود بیداریان با شکست آغاز کنند.

بازگشت با دستان خالی از تبریز

در حالی که قرار بود هفته دوم مسابقات سراسری طبق برنامه انجام شود، رحلت امام‌خمینی (ره) ایران را در ماتم و عزا نشاند و فعالیت‌های ورزشی تا چهلم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به حالت نیمه‌تعطیل درآمد. در همین روز‌ها تیم‌ملی فوتبال کشورمان در راه رسیدن به جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا ۲۴ و ۳۱ تیر به‌مصاف چین رفت و در عین شایستگی از صعود جا ماند، اما فدراسیون که زمان زیادی را از دست داده بود، منتظر پایان این رقابت‌ها نشد و از ۲۶ تیر دوباره سوت شروع لیگ فوتبال را به صدا درآورد.

پیامی‌ها درست دو ماه پس از اولین دیدار، پنجشنبه ۵ مرداد درتبریز به‌مصاف تراکتورسازی رفتند و این بازی را هم با دو گلی که دقایق ۸ و ۸۰ دریافت کردند، واگذار کردند. بارش شدید و غیرمترقبه باران علاوه بر ضعف بدنی پیامی‌ها عملا نیمه دوم را تمام‌وکمال در اختیار تبریزی‌ها قرار داده بود، اما یک خط دفاعی باغیرت و کمی هم چاشنی شانس باعث شد این شکست سنگین‌تر نشود. قاضی این میدان حسین عسکری بود.
نکته مهم: این مسابقات از تقویم و برنامه مدونی برخوردار نبود و تیم‌ها به‌دلایل مختلف بازی‌هایشان را در موعد مقرر انجام ندادند؛ بنابراین در این نوشتار، تاریخ بازی‌های تیم پیام مبنای نگارش قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->