مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

سال گذشته ۶۹ پرونده قصاص در استان خراسان رضوی به رضایت اولیای دم منجر شده است

  • کد خبر: ۱۱۴۰۹۵
  • ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
سال گذشته ۶۹ پرونده قصاص در استان خراسان رضوی به رضایت اولیای دم منجر شده است
رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی گفت: پرونده‌های همیاران صلح شورای حل اختلاف خراسان رضوی ۱۰ هزار و ۲۷۰ پرونده بوده که ۵ هزار و ۵۲۴ فقره از آن‌ها به سازش منتهی شده است؛ یعنی ۵۳.۷۸ درصد.

طنین همتی|شهرآرانیوز،  صبح امروز نشست خبری رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی با اصحاب رسانه برگزار شد. محمود رفسنجانی در این نشست درباره اقدامات انجام‌شده در استان گفت: از مهم‌ترین برنامه‌های دستگاه‌های قضایی اجرای مفاد و برنامه‌های سند تحول است که بر صلح و سازش تأکید می‌کند. ما هم سعی کردیم از روش‌های میانجیگرانه با برنامه‌های دقیق، دست‌کم بخشی از آن را محقق کنیم. بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های اجتماعی و نهاد‌های مردمی از اساسی‌ترین طرح‌هایی است که همواره مدنظر ماست.


به گفته رئیس اداره توسعه حل اختلاف خراسان رضوی، راه‌اندازی طرح ابتکاری همیارن صلح ادارات، اصناف و مساجد از جمله بزرگ‌ترین اقداماتی است که در صدر فعالیت‌های ما در کشور است. طرح سفیران ضامن آهو یکی‌دیگر از ایده‌های خلاقانه بود که به‌همت خادمان بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) و همکاری همه‌جانبه آستان قدس رضوی باعث شد در سال ۱۴۰۰ در ۶۹ پرونده قصاص، رضایت اولیای دم را بگیریم. این اقدام در کشور مثال‌زدنی بود که جای تشکر از تولیت آستان قدس رضوی دارد.


وی گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۴۶ شعبه مؤثر در استان داشتیم. هزار و ۸۲۸ نفر در شعبه‌های حل اختلاف استان مشغول هستند. تعداد شعب همیاران صلح در استان خراسان رضوی ۴۰۴ شعبه است که از این تعداد، ۱۲۸ شعبه در مشهد و ۲۷۶ شعبه در شهرستان‌های تابعه قرار دارند. تعداد پرونده‌هایی که با موضوع تصادف به صلح و سازش در استان خراسان رضوی منجر شد، از ۵ هزار و ۸۹۶ فقره ۵ هزار و ۸۹۰ مورد به سازش منتهی شده است. پرونده‌های شورای حل اختلاف استان خراسان رضوی ۲۲ هزار و ۶ پرونده بوده که ۷۴ هزار و ۴۷۲ فقره آن به سازش منتهی شده است؛ یعنی ۳۷ درصد. پرونده‌های همیاران صلح شورای حل اختلاف خراسان رضوی هم ۱۰ هزار و ۲۷۰ پرونده بوده که ۵ هزار و ۵۲۴ فقره از آن‌ها به سازش منتهی شده است؛ یعنی ۵۳.۷۸ درصد.


تعداد مساجد فعال در طرح همیاران صلح در کل استان خراسان رضوی ۴۰۴ مسجد است. تعداد شعب سفیران صلح شورای حل اختلاف خراسان رضوی نیز هشت شعبه است که فعالیتشان در پرونده‌های قتل عمد است. سفیران ما در مشهد به‌صورت کشوری کار می‌کنند و حتی از استان‌های دیگر هم پرونده به ما ارجاع می‌شود که از خادمان علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) برای صلح و سازش استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: ۹۹.۷۰ درصد اوراق قضایی ما به‌صورت الکترونیکی صادر و ارسال می‌شود و بقیه به اتباع بیگانه و... مربوط است. بر همین اساس، ما در سال گذشته به ۱۱ هزار و ۱۲۵ پرونده به‌صورت تمام‌الکترونیکی و بدون نسخه کاغذی رسیدگی کردیم. همچنین، تعداد جلسات رسیدگی شورای حل اختلاف به‌صورت ویدئوکنفرانس در سال گذشته ۴ هزار و ۶۳۳ جلسه بوده است.

رفسنجنانی با تاکید بر اینکه از سال ۹۹ به بعد بیشتر بروی پرونده‌هایی که  به صلح و سازش منتهی شود تمرکز کرده ایم افزود: بر همین اساس همیاران صلح را در کنار شورای حل اختلاف قرار داده ایم تا ار ظرفیت‌های مردمی هم در این راستا استفاده شود و در حال حاضر بیشتر ارجاع‌های ما و همیاران صلح پرونده کیفری قابل گذشت است.

افزایش شعب همیاران صلح با استفاده از ظرفیت مساجد

وی درباره مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب شورای حل اختلاف گفت: زمان رسیدگی به پرونده‌ها درشورای حل اختلاف در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. به طوریکه در پرونده حقوقی کمتر از سه ماه زمان برای رسیدگی طی می‌شود. در پرونده‌های کیفری حتی با سرعت بیشتری رسیدگی می‌شود و نیازی به افزایش شعب نیست و از طرفی شعب همیاران صلح در بحث کمک به مجموعه دستگاه‌های قضایی و شورای حل اختلاف از ۴۰۴ شعب در سال ۱۴۰۰  را در سال جاری به ۸۰۰ شعبه  با استفاده از ظرفیت مساجد ارتقاء خواهیم داد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->