معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

وضعیت نامطلوب سد دوستی | شناسایی ۱۰هزار فقره انشعاب غیرمجاز در مشهد

  • کد خبر: ۱۱۴۳۵۵
  • ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
وضعیت نامطلوب سد دوستی | شناسایی ۱۰هزار فقره انشعاب غیرمجاز در مشهد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: سد دوستی امسال وضعیت خوبی ندارد. از ۱۲۵۰میلیون مترمکعب ظرفیت در سد دوستی اکنون ۲۹۶میلیون مترمکعب آب وجود دارد که این وضع مطلوبی نیست.

گروه اقتصاد | شهرآرانیوز؛ علیرضا طاهری امروز ۵تیرماه در نشست خبری مدیران عامل صنعت آب استان که به‌مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مشهد به‌دلیل وجود حرم مطهر رضوی همیشه مورد توجه زائران و مجاوران بوده است. مشهد چهار میلیون جمعیت ثابت و بیست تا سی میلیون جمعیت متغیر از زائران دارد. این موضوع می‌طلبد تا تأمین آب شرب آن از منابع متنوع صورت گیرد. ما این تنوع را در تأمین آب شرب مشهد فراهم کرده‌ایم.

وی افزود: اکنون چهار سد مهم استان یعنی سد دوستی، طرق، کارده و ارداک و همچنین بیش از ۴۵۷ حلقه چاه آب زیرزمینی، دو قنات و یک چشمه به تأمین آب مشهد کمک می‌کنند. مصرف آب مشهد بیش از ۲۶۰میلیون مترمکعب در سال است که اینک از این منابع تأمین می‌شود. سد دوستی امسال شرایط خوبی ندارد. از ۱۲۵۰میلیون مترمکعب ظرفیت در سد دوستی، اکنون ۲۹۶میلیون مترمکعب آب وجود دارد که این وضعیت مطلوبی نیست. در سد طرق ۸میلیون مترمکعب و سد کارده ۱۰میلیون مترمکعب آب هست. سد ارداک با ۳۰میلیون مترمکعب گنجایش، ۱۲میلیون مترمکعب آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: با تدابیر پیش‌بینی‌شده و با حدود ۱۰ تا ۲۰درصد صرفه‌جویی از سوی زائران و مجاوران، امیدواریم این سال‌های گرم را پشت‌سر بگذاریم. در افق بلندمدت به آب بیشتری نیاز داریم. در افق ۱۴۲۰ مصرف آب به ۴۰۰میلیون مترمکعب در سال در استان خواهد رسید. اکنون مهم‌ترین پروژه‌ای که در حال اجراست، طرح عظیم انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به شرق کشور است که برای کمبود آب صنعت و خدمات استفاده خواهد شد. بر اساس این طرح، قرار است ۱۲۰میلیون مترمکعب آب وارد خراسان رضوی شود که هم‌اکنون نیز پروژه درحال اجراست. ضمن اینکه پروژه جایگزینی پساب با آب کشاورزی در دست اقدام است. بنابراین، اصل اول در تأمین آب مشهد تنوع‌بخشی در زمینه منابع آبی است.

طاهری درباره باغ‌ویلا‌هایی که از منابع غیرمجاز استفاده می‌کنند، بیان کرد: البته بخشی از باغ‌ویلا‌ها از طریق منابع قانونی آب خود را تأمین می‌کنند. باتوجه‌به اینکه طول شبکه تأمین آب شرب به روستا‌ها و شهر‌های اطراف در مشهد ۱۵۰۰کیلومتر است، بخشی از این شبکه از کنار باغ‌ویلا‌ها عبور می‌کند و برخی از این ویلا‌ها آب خود را به‌صورت غیرقانونی از طریق این شبکه‌ها تأمین می‌کنند.

۱۰هزار فقره انشعاب غیرمجاز در مشهد شناسایی و تعیین تکلیف شد

وی ادامه داد: سال گذشته با هماهنگی دستگاه حمایتی، ۱۰هزار فقره در مشهد انشعاب غیرمجاز شناسایی و تعیین تکلیف شد. جرایم سنگینی در بحث انشعاب غیرمجاز آب به باغ‌ویلا‌ها تعیین شده است که حتی جرایم حبس و مشابه را داشتیم و این جرایم نیز می‌تواند بازدارنده باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: برخی مالکان باغ‌ویلا‌ها اظهار می‌کنند که از انشعاب غیرمجاز اطلاعی نداشته‌اند. بنابراین، درخواست می‌کنیم خریداران قبل از خرید ملک انشعاب آب را استعلام کنند. ضمن اینکه باید بگویم تقریبا ما انشعاب قانونی در مشهد نداریم و آن دسته از افرادی که به‌تازگی متوجه شدند انشعاب قانونی ندارند، اطلاع دهند تا به مراجع قضایی کشیده نشود.

طاهری با اشاره به طراحی سامانه سوت‌زنی در این راستا گفت: انشعاب غیرمجاز آب از شبکه‌های آب شرب تضییع حقوق بیت‌المال و مصداق حق‌الناس است. بر این اساس، سامانه‌ای طراحی شده که خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفته است و مردم می‌توانند از چهار درگاه از جمله شماره تلفن ۱۲۲ گزارش تخلف را ارائه کنند که البته پاداش مادی نیز در این خصوص در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: حریررود در محل سد دوستی حدود ۵۰هزار کیلومترمربع وسعت و متوسط سالانه یک میلیارد آورد آب به سد دوستی دارد. این سد بین ایران و ترکمنستان بهره‌برداری می‌شود. درباره آورد سد دوستی قرارداد ما با ترکمنستان است، اما امسال وضعیت خوبی ندارد. گستره این خشک‌سالی در افغانستان و ایران بوده و حجم آب مخزن هم‌اکنون ۲۹۶میلیون مترمکعب است.

طاهری درباره تکمیل پروژه سد شورچه بیان کرد: این پروژه روی کشف‌رود درحال اجرا بوده که تاکنون ۲۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. حجم آب تنظیمی سالانه ۳۰میلیون مترمکعب است که بر اساس محدودیت اعتباری پیشرفت خوبی نداشت، اما اکنون با حمایت دستگاه‌های مرتبط رو به پیشرفت است. اولویت اصلی سد شورچه دشت سرخس است و بخش دیگر برای شرب مشهد پیش‌بینی شده است و حدود دو سال دیگر قابلیت بهره‌برداری دارد.

وی با اشاره به جغرافیای کشف‌رود ادامه داد: کشف‌رود یک مسیر تکاملی را طی کرده تا به اینجا رسیده است. کشف‌رود باید آب را با خود حمل کند، نه فاضلاب را که البته وجود فاضلاب را نمی‌توان کتمان کرد. اینک ما چندین تصفیه‌خانه در کنار کشف‌رود داریم و تصفیه‌خانه طبرسی شمالی در حال ساخت است. بنده این را قاطعانه می‌گویم که در هیچ‌جای کشف‌رود فروش فاضلاب نداریم، اما فروش پساب از فاضلاب تصفیه‌شده انجام می‌شود. کاشت صنوبر به‌جای صیفی‌جات از دیگر اقدامات در مقوله حل کشف‌رود بود که در این راستا برخی تخلف داشتند و بین صنوبر‌ها نیز صیفی‌جات کشت می‌کردند. اکنون بیش از ۱۵۰۰هکتار بستر آزادشده در کشف‌رود وجود دارد که کاشت غیرمجاز در این بستر نداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای مسدودسازی چاه‌های غیرمجاز، حکم قضایی نیاز است، بیان کرد: در این خصوص از سال ۹۲ تا  ۹۹، ۱۳هزارو۴۵۴ حلقه چاه غیرمجاز و امسال نیز ۲۴۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده است. باغ‌ویلا‌ها برای غرب مشهد به‌شدت مضر است.

در ادامه سیدابراهیم علوی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، اظهار کرد: ۹۳ شهر و ۲۸۰۰ روستا در خراسان رضوی زیر پوشش شرکت آبفای استان قرار دارد. اکنون در ۳۰ شهر خراسان رضوی مشکلات آبی داریم که میزان مصرف آب در این شهر‌ها با تولید آب متفاوت است. شهر‌های بزرگ شامل شهر‌های سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و خواف است. خوشبختانه در خواف با توجه به اقداماتی که صورت گرفته و با مدیریت مصرف شهروندان، مشکلات حل شده است. در تربت حیدریه نیز با اعتباراتی که تخصیص یافته است، مشکلات رفع خواهد شد و در شهر‌های سبزوار و نیشابور نیز به‌فراخور پروژه‌ها این مشکل درحال رفع‌شدن است.

وی افزود: رعایت الگوی مصرف توسط شهروندان باعث می‌شود برای توزیع آب مشکلی وجود نداشته باشد. از طرفی مدیریت فشار در چهار تا پنج شهر استان صورت خواهد گرفت که این نیز موقتی خواهد بود. بنابراین، مشکل جدی برای تأمین آب نداریم که این مدیریت فشار برای تأمین بیست‌وچهارساعته آب در مخزن است.

علوی اضافه کرد: مدیریت فشار برای شهر‌های بزرگی از جمله نیشابور، سبزوار، تربت جام، تربت حیدریه و تایباد اعمال خواهد شد. منابع آبی سراسر استان ۲۴ساعته فعال و درحال تولید آب هستند، اما این بیش از مقداری است که پیش‌بینی شده است؛ به‌عنوان مثال در روستا‌های استان ۱۲۰ لیتر آب برای هر نفر در شبانه‌روز تولید می‌شود که بیش از این یعنی حدود ۲۰۰ لیتر توسط روستاییان مصرف می‌شود که این مسئله تأمین آب را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اضافه کرد: اکنون ۲۲۰۰ منبع تأمین به‌صورت چاه در استان وجود دارد و علاوه بر این نیز همه منابع آبی در مدار هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->