معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

جزئیاتی از طرح جدید مجلس برای اعطای اقامت | اتباع خارجی چگونه می‌توانند اقامت ۱۰ ساله بگیرند؟

  • کد خبر: ۱۱۴۶۵۳
  • ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸
  • ۱۴
جزئیاتی از طرح جدید مجلس برای اعطای اقامت | اتباع خارجی چگونه می‌توانند اقامت ۱۰ ساله بگیرند؟
عضو کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح مجلس برای ساماندهی اتباع خارجی را تشریح کرد و توضیحاتی درباره شرایط گرفتن اقامت ده ساله را شرح داد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ «ابوالفضل ابوترابی» عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در تشریح جزئیات طرح ساماندهی اتباع خارجی در مجلس، گفت: تمامی کشور‌های مهاجرپذیر، مهاجرت را که یک تهدید است به فرصت تبدیل کرده‌اند و با این اقدام هم مسئله کاهش جمعیت را حل کرده و هم نیروی کار مورد نیاز خود را تأمین کرده‌اند.

وی افزود: این کشور‌ها با ساماندهی اتباع بیگانه و با برنامه‌ریزی از نظر فرهنگی در طولانی‌مدت این افراد را در جامعه خود هضم کرده‌اند که کشور آلمان در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.‌

می‌توانیم از تجربه کشور‌های موفق در حوزه مهاجران استفاده کنیم

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس با بیان اینکه ما هم می‌توانیم از تجربه کشور‌هایی که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند، استفاده کنیم، ادامه داد: یکی از راهکار‌های افزایش جمعیت علاوه بر اقدامات تشویقی و حمایتی استفاده از فرصت و جذب مهاجران است که برخی از کشور‌ها از این فرصت بهره برده‌اند.

ابوترابی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشورما مهاجرپذیر و هم مهاجرفرست است و از طرف دیگر مرز‌های طولانی و گسترده‌ای داریم، مهار این مرز‌ها دشوار است و از سوی دیگر مسائل داخلی همسایگان ما در چند سال اخیر باعث شده است ایران مأمن برای مهاجران باشد. با توجه به شرایط فوق لازم است، ما نگاه امنیتی‌مان به مهاجران را به رویکرد اجتماعی تغییر دهیم. با این نگاه است که ما می‌توانیم تهدید مهاجران را به فرصت تبدیل کنیم.

نماینده نجف‌آباد در مجلس با تأکید بر اینکه ما طرح ساماندهی اتباع بیگانه و اعطای اقامت را بر اساس مواردی که ذکر شد تهیه و تدوین کرده‌ایم افزود: براساس طرح مذکور، سازمان ملی مهاجرت ذیل نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شود که وظیفه این سازمان ساماندهی کسانی که از ایران مهاجرت کرده‌اند و هم مهاجرانی که وارد ایران شده‌اند، می‌باشد.

ابوترابی با تأکید بر اینکه مبنای کار ما در این طرح اقامت است نه تابعیت، گفت: ما باید ابتدا از مهاجران یک بانک اطلاعاتی از جمله انگشت‌نگاری چهره‌نگاری تهیه کنیم و بعد به فرد کارت ملی یک‌ساله دهیم.

اقامت ۳، ۷ و ۱۰ ساله برای مهاجران افغانستانی

وی ادامه داد: اگر شخص جرمی مرتکب نشد، یک سال اقامت را به ۳ سال تبدیل می‌کنیم و برخی از حقوق شهروندی از جمله امکان باز کردن حساب در بانک، تشکیل پرونده در محاکم قضایی و امکان اشتغال و ... داده می‌شود؛ پس از ۳ سال اگر بازهم جرمی مرتکب نشد این اقامت به ۵ سال افزایش می‌یابد.

نماینده نجف‌آباد در مجلس تصریح کرد: البته همه مجوز افزایش اقامت‌ها در هر مرحله با انجام مصاحبه و کسب اطلاعات از محل سکونت، شغل، پرداخت مالیات و بیمه و ... انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از ۵ سال وارد مجوز ۷ ساله می‌شویم که اتباع در این مرحله باید خواندن و نوشتن ایرانی بلد باشند، محل سکونتشان مشخص باشد، در این مرحله امکان خریدو فروش خودرو نیز به آن‌ها داده می‌شود.
ابوترابی با اشاره به اینکه بعد از این مرحله وارد مجوز ۱۰ ساله اقامت می‌شویم که فرد در این مرحل امکان خرید ملک هم دارد، تصریح کرد: پس از این مرحله تا زمانی که فرد شرایط لازم برای اقامت را رعایت کند، می‌تواند در کشور بماند و نیازی به تمدید مدت اقامت نیست، مگر اینکه جرمی مرتکب شود که در این صورت از کشور طرد می‌شود.

اقامت افتخاری برای مهاجران نخبه

وی افزود: طبق این طرح یک اقامت افتخاری هم در نظر گرفته شده است که این شامل کسانی می‌شود که برای ایران اقدامات مؤثر و بسیار بزرگی انجام داده باشد. این افراد علاوه بر امکان خرید و فروش خانه و خودرو و ... می‌توانند در انتخابات شورا‌های شهر و روستا شرکت کنند و در بخش کارمندان غیرحاکمیتی استخدام شوند.

ابوترابی در توضیح پذیرفته شدن و عنوان شهروند افتخاری گفت: شورای‌عالی مهاجرت که رئیس جمهور، مسئولان ستادکل و وزرا در آن عضویت دارند باید این شخص را به‌عنوان شهروند افتخاری قبول کنند.

عضو کمیسیون شورا‌های مجلس در پایان تصریح کرد: همچنین بر اساس این طرح تمامی کارفرمایان موظف هستند که اتباع دارای کارت ملی به‌کار بگیرند و در سامانه مربوطه مشخصات و فیش حقوقی آن‌ها را ثبت کنند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
0
0
انشالله که این طرح عملی شود ومهاجرین عزیز بتواند زندگی آرامي داشته باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
0
0
خدا کنه
Obeid
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
0
0
ما که امیدی به این طرح نداریم چون بیستو نو ساله تو ایرانم یه گذرنامه دادن که یک ساله تمدید میشه و هیچ ارزشی دیگه ای نداره نه میشه یه سیم کارت خرید نه یه حساب بانکی که همش قطش نکنن ارکان های دولتی از جمله بانک ها ام سلیقه ای حمل میکنم یا باز نمیکنن یا اکرم باز کنم میکن کارت آمایش بیارین و بانکیم داشتیم که کارت آمایش و بردن گفتم گذرنامه بیارین ای خدا چرا ما شودیم مثل دیک غذای که در نداره هر کی میاد یه اشغالی میندازه داخلش
کاش ما ام یه ریس جمهور خوب داشتیم یه کشور خوب داشتیم
واقعا هنوزم ما هم خاک اینا نشودیم
بازم ممنون جمهوری اسلامی اینکه اجازه دادین ما اینجا بمونیم
محمدهاشم عمری
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
0
0
خدا کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
0
1
ایشالا که از جد امام حسین میخام هر چی زود تر از این ایران عزیز برید کشور افغانستان خودتون ایشالا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
0
2
من امیدوارم هم ایران عزیز آباد بشه هم افغانستان عزیز که ملتی هردو همسایه برای تفریح رفت آمد کنیم نه برای برده گی ونژاد پرستی به امیدی آینده آباد برای هردو ملت آمین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
0
0
من توایران بدنیااومدم واززمانی که خودم روشناختم کارمیکنم بدون اینکه جرمی مرتکب بشم چرانبایدحقوق یک شهروندعادی رونداشته باشم اینم یکی ازخوبی های مامسلمونها هههههه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
0
0
باسلام وخسته نباشید من 36 سالمه مادر4 فرزندم وکار افرین که 11خانم سرپرست خانواده که ایرانی هستن را هم مشغول به کار کردم تنها در خاستم گواهینامه ست 2ساله میرم ومیام نتونستم بگیرم که تولیدات خودمونو ببرم بازار نمیدونم چیکار کنم این همه میگن اشتغال ضاعی کنید
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
0
0
شما به صد سال دیگه به کشورای دیگه نمرسید چند تا از دوستام دوسال پش رفت آلمان الون اقامت اونجا رو گرفته خونه ماشن به اسم میزنه ولی من سی سال تو ایران هستم یه دوچرخه به اسم نمیتونم بزنم مجلس دوسال پش گفت به دوتابعت ها شناسنامه میدن فقط هرف زده رفت فقط الکی یه چیزی میگن
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
0
0
افغانهاهم.برادر.مااست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
0
سلام.چرا توکشوری که این همه بیکارداریم باید افغانیا بیان وازامکانات وامتیازات ویارانه ما استفاده کنند
Najmeh
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
0
من که باورنمیکنم مابااینکه کارت آمایش داریم هیچ جرمی مرتکب نشدیم ازهمچین امکاناتی برخوردارنیستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
0
باسلام ما کارگران ساختمانی فصلی شیراز وکشورومردم سالها قربانیان حقوق بشر ورحم وانسانیت واورگان وپناهندگان و وجدان ومسلمان وغیرت وگرفتن پول و امتیاز از سازمان ملل متحد و نهادهای و...هستیم که ۸میلیون اتباع افغانی سرگردان مدیرت نشده درهمه عرصه های کشور گذاشته تا از امنیت شغلی واجتماعی وکار واجاره بها مسکن وموادغذایی و کیفیت تحصیل و خون ونان ومعیشت بخورند اگر اتباع برای کشور سود آور است چرا باید از کار ومعیشت و... مردم وکارگران بخورند چند روز حقوق ماهانه خود را برای اتباع بگذار ببین با این تورم میشود زندگی کرد ما در استان فارس شیراز زندگی میکنیم وبا توجه بخشکسالی پی درپی فارس شیراز وروی آوردن کشاورزان وباغداران به کار ساختمانی فصلی کار برای خود مردم کم است اما مسولین توجه ندارند وکارت کار وبرای برای اتباع افغانی صادر مکنند حق الناس مکنند خیلی دلت سوخته بگذارش جای خودت واز کار خودت به آنان بده
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
0
0
سلام کمی حجب حیاومردم دوستی هم خوبه .ی کم ب فکرمردم بدبخت کشورباشید.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->