سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

گزارشی از تقلب در عرضه گوشت و تهیه گوشت چرخ‌کرده با استفاده از آلایش مرغ

  • کد خبر: ۱۱۴۶۹۱
  • ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
گزارشی از تقلب در عرضه گوشت و تهیه گوشت چرخ‌کرده با استفاده از آلایش مرغ
برخی واحد‌های صنفی سعی می‌کنند از وضعیت فعلی سوءاستفاده کنند و با مخلوط کردن سنگدان مرغ یا گوشت‌های کم کیفیت با گوشت گوسفند و گوساله، آن را به عنوان گوشت ارزان قیمت به شهروندان بفروشند.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ جدیدترین داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۵ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت سبب کاهش تقاضا برای گوشت در بازار شده است، به طوری که مهدی میرزاامین، عضو هیئت رئیسه اتحادیه تهیه وتوزیع گوشت گاوی، به تازگی از کاهش ۲۰ درصدی تقاضا برای گوشت خبر داده است. با افزایش قیمت گوشت، دندان طمع کاران هم تیز‌تر شده است و روش‌های مختلفی را برای سرکیسه کردن شهروندان پیدا کرده اند.

بر این اساس، برخی واحد‌های صنفی سعی می‌کنند از وضعیت فعلی سوءاستفاده کنند و با مخلوط کردن سنگدان مرغ یا گوشت‌های کم کیفیت با گوشت گوسفند و گوساله، آن را به عنوان گوشت ارزان قیمت به شهروندان بفروشند. مشاهده میدانی خبرنگار شهرآرانیوز نشان می‌دهد درحالی که قیمت هر کیلوگرم ران گوسفندی ۲۰۰ هزار تومان و نرخ هرکیلو گوساله اعلا ۱۹۲ هزار تومان و قیمت چرخ کرده مخلوط ۱۴۵ هزار تومان و چرخ کرده اعلا ۲۰۰ هزار تومان است، در برخی مناطق شهر گوشت چرخ کرده ارزان قیمت تا کیلویی ۶۵ تا ۸۰ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

گوشت چرخ کرده همراه با سنگدان

گزارش میدانی خبرنگار شهرآرانیوز نشان می‌دهد که یکی از مراکز عرضه گوشت چرخ‌کرده ارزان‌قیمت، فروشگاه‌های چهارراه‌گاز هستند. در این فروشگاه‌ها، گوشت چرخ‌کرده از کیلویی ۶۵ هزار تا ۱۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود؛ البته برخی فروشگاه‌ها با درج برگه‌ای اعلام کرده‌اند که گوشت چرخ‌کرده ارزان‌قیمت آن‌ها با سنگدان مرغ مخلوط است؛ به‌عنوان نمونه یکی از فروشگاه‌ها که گوشت چرخ‌کرده را به قیمت کیلویی ۶۵ هزار تومان می‌فروشد، با اشاره به مخلوط بودن سنگدان با آن تاکید می‌کند که گوشت چرخ‌کرده او کیفیت خوبی دارد، با این حال برخی فروشگاه‌ها از اعتراف به اینکه گوشت چرخ‌کرده‌شان با سنگدان یا گوشت کم‌کیفیت‌تر مخلوط است، خودداری و فقط به درج عبارت «گوشت ارزان‌قیمت» اکتفا کرده‌اند.

درحالی‌که برخی فروشگاه‌ها در پاسخ به این سوال که آیا گوشت چرخ‌کرده آن‌ها با سنگدان مخلوط شده است بله می‌گویند، برخی دیگر بر کیفیت مناسب گوشت فروشی خود تاکید می‌کنند. برپایه مشاهده شهرآرانیوز، برخی فروشگاه‌ها گوشت چرخ‌کرده خود را کیلویی ۸۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.

این فروشگاه‌ها هم تاکید می‌کنند که کیفیت گوشت عرضه‌شده آن‌ها مناسب است و مشتری می‌تواند با خیال راحت آن را مصرف کند. یکی از فروشنده‌ها با اشاره به استقبال شهروندان از گوشت‌های چرخ‌کرده مخلوط با سنگدان می‌گوید: این موضوع را به مشتری می‌گویم و او با رضایت خاطر این گوشت را می‌خرد. اکنون کاهش قدرت خرید مردم سبب شده است اقبال به این گوشت‌ها بیشتر شود.

وی می‌افزاید: اصلا در برخی مواقع که خود افراد گوشت برای چرخ کردن می‌خرند، درخواست می‌کنند که در آن‌ها سنگدان هم مخلوط شود تا مقدار بیشتری گوشت به خانه ببرند. در این میان ماجرای گوشت چرخ‌کرده ارزان‌قیمت منحصر به مخلوط کردن با سنگدان نیست و گفته می‌شود برخی فروشگاه‌ها با چرخ کردن گوشت دام‌های پیری که مصرف صنعتی دارند، آن‌ها را به‌عنوان گوشت چرخ‌کرده ارزان‌قیمت به مردم می‌فروشند.

بازار استقلال

برای بررسی بیشتر بازار گوشت چرخ‌کرده به مراکز عرضه گوشت خیابان استقلال هم سری می‌زنیم. مشاهده میدانی خبرنگار شهرآرا نشان می‌دهد که گوشت چرخ‌کرده در این خیابان با قیمت‌های متنوع از کیلویی ۸۵ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. ارزان‌ترین گوشت چرخ‌کرده عرضه‌شده در این خیابان، کیلویی ۸۵ هزار تومان است. ارزان بودن این گوشت سبب می‌شود از عرضه‌کننده آن سوال کنیم که آیا در داخل این‌ها سنگدان هم هست؟

فروشنده این مسئله را رد می‌کند و می‌گوید: در گوشت چرخ‌کرده از اضافات گوشت گوساله استفاده شده است. یکی دیگر از فروشنده‌ها که گوشت چرخ‌کرده را به قیمت ۸۵ هزار تومان عرضه می‌کند، تاکید می‌کند که از قلوه‌گاه برای مخلوط کردن با گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌کند؛ البته برخی فروشگاه‌های دیگر گوشت چرخ‌کرده را با قیمت‌های گزاف و بین ۱۱۰ تا ۱۴۵ هزارتومان عرضه می‌کنند. در این میان، نصب اطلاعیه‌ای بر روی شیشه یکی از فروشگاه‌ها که بر رویش نوشته است: «گوشت چرخ‌کرده فقط در حضور مشتری» موجب می‌شود وارد این فروشگاه شویم و با متصدی آن صحبت کنیم.

فروشنده با بیان اینکه گوشت چرخ‌کرده دست‌کم باید ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشته باشد، می‌گوید: نرخ گوشت چرخ‌کرده با کیفیت مطلوب ۲۰۰ هزار تومان است، اما گوشت چرخ‌کرده خوب با قیمت ۱۸۰ هزار تومان هم پیدا می‌شود.

وی با اشاره به عرضه گوشت‌های چرخ‌کرده کم‌کیفیت ادامه می‌دهد: گوشت‌هایی که به اسم ارزان‌قیمت عرضه می‌شود، اصلا کیفیت ندارد و شهروندان بهتر است از خرید آن‌ها خودداری کنند، ضمن اینکه شهروندان باید دقت کنند که گوشت باید در جلوی آن‌ها چرخ شود.

بروز چنین تخلفاتی سبب شده است مسئولان نظارتی در مشهد به صورت جدی تری وارد این حوزه شوند و برخورد با متخلفان را در دستورکار قرار دهند. در همین راستا یکشنبه شب در جریان بازرسی از چند واحد صنفی با حضور فرماندار مشهد، با یک واحد عرضه گوشت که سنگدان مرغ را بعد از چرخ کردن به عنوان گوشت چرخ کرده به شهروندان می‌فروخت، برخورد شد.

مدیرکل دام پزشکی مشهد نیز در گفتگو با شهرآرانیوز، با تاکید بر برخورد با تخلفات رخ داده در حوزه فروش گوشت چرخ کرده می‌گوید: براساس قانون، گوشت چرخ کرده باید در حضور مشتری آماده و به وی عرضه شود. به عبارتی مشتری گوشت را خریداری کند و براساس تقاضای او، گوشت چرخ و تحویلش داده  شود، از این رو هیچ واحدی حق ندارد خودش گوشت را چرخ کند و به شهروندان بفروشد و با هر واحدی که این تخلف را انجام دهد، برخورد خواهد شد.

محمود جوادی نژاد می‌افزاید: در برخی مواقع دیده می‌شود که گوشت نامرغوب یا سنگدان مرغ با گوشت اصلی، مخلوط و به عنوان گوشت چرخ کرده به شهروندان فروخته می‌شود. در این مواقع ما گوشت چرخ کرده را جمع آوری می‌کنیم و بعد از آزمایش و قطعی شدن تقلب رخ داده، فرد خاطی را به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌کنیم.

وی درباره عرضه گوشت چرخ کرده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز می‌گوید: این فروشگاه‌ها معمولا دارای واحد بسته بندی هستند و برای این کار هم مجوز لازم را از دام پزشکی دریافت کرده اند. ازآنجاکه بسته بندی آن‌ها تحت نظارت دکتر دام پزشک انجام می‌گیرد، گوشت‌های چرخ کرده عرضه شده توسط آن‌ها مشکلی ندارد.

فروش استخوان در فروشگاه‌ها

به تازگی در فضای مجازی فیلمی از عرضه استخوان راسته گوسفندی، در یکی فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسته بندی‌های با مجوز سازمان دام پزشکی درحال دست به دست شدن است. این فیلم با واکنش‌های زیادی از جانب مردم مواجه شده است و برخی‌ها دلیل اصلی این کار را شرایط نامساعد اقتصادی بیان می‌کنند، اما کارشناسان، فروش استخوان را پدیده تازه‌ای نمی‌دانند و معتقدند استخوان دامی به عنوان بخشی از آلایش قابل مصرف دام، پیش از این نیز عرضه می‌شده و اکنون عرضه بهداشتی آن بیشتر شده است.

مدیرکل دام پزشکی مشهد در این باره به شهرآرا می‌گوید: یک فروشگاه زنجیره‌ای معروف در مشهد، اقدام به عرضه استخوان بسته بندی می‌کرد که با آن برخورد شد؛ البته تعداد بسته‌هایی که از این واحد جمع آوری شد، هشت بسته بود. وی بیان می‌کند: ازآنجاکه این واحد برای بسته بندی و عرضه این محصولات، مجوز و کد بهداشتی لازم را دریافت نکرده بود، استخوان‌های بسته بندی شده جمع آوری شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->