هشدار به مادران باردار برای سزارین‌های تقویمی ۴ کشته و ۱۴ مصدوم ‌در دو حادثه ترافیکیِ خوزستان آغاز تزریق ۲ واکسن جدید کودکان در جنوب کشور تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تحویل ۳۰۱ فضای آموزشی جدید در خراسان رضوی طی یک سال گذشته تربت‌جام و تایباد دارای بیشترین افراد فاقد مدارک هویتی در خراسان‌رضوی هستند ویدئو | مشاهده ۴قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه خوش بینی حال جامعه را خوش می‌کند اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی
سرخط خبرها

بهترین همتا از نگاه اسلام | به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع)

  • کد خبر: ۱۱۴۸۵۹
  • ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۷
بهترین همتا از نگاه اسلام | به مناسبت پیوند آسمانی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع)
علی قربانی خراسانی - استاد حوزه علمیه

پیوند آسمانی و عرشی دو نور الهی، حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) را به شما گرامیان تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال خواستارم که به همه جوانان عزیز، توفیق اقتدا به امام همام امیرمؤمنان و فاطمه زهرا (س) دخت رسول خدا (ص) نصیبشان شود و در سبک ازدواج، تشکیل خانواده و امر ازدواج از حضرات معصومین (ع) پیروی کنند؛ و اینک به ازدواج که از عوامل اصلی تشکیل نهاد خانواده، زمینه ساز ترقی و تعالی معنوی جوانان است، می‌پردازیم: در ارتباط با تشکیل خانواده در آموزه‌های دینی و اسلامی درباره انتخاب همسر و معیار‌های آن توصیه‌های ویژه‌ای شده است و یکی از مهم‌ترین آن معیارها، همسانی و کفویت در شریک زندگی است.

هم کفوبودن به معنای آن است که زن و مرد با یکدیگر تناسب و سنخیت داشته باشند، که این عامل جذب به یکدیگر و موجب ماندگاری بیشتر زندگی زناشویی می‌شود.

در قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) به موضوع کفویت اشاره شده است. تا آنجا که خداوند در قرآن کریم در ارتباط با ویژگی همسران در آیه ۱۸۷ سوره بقره می‌فرماید: «آنان (همسران) لباس شما هستند و شما لباس آنان.» به این بیان که افراد خواهان لباسی هستند که از هر لحاظ برازنده و متناسب آن‌ها باشد؛ بنابراین باید زن و مرد مناسب‌ترین برای یکدیگر باشند.

درباره انتخاب همسر، آن دسته از زن و شوهر‌هایی که بیشترین شباهت‌ها را به یکدیگر داشته باشند، ازدواج ماندگارتری دارند و از این شباهت‌ها در روایات به کفویت تعبیر و در برخی آیات از قرآن مجید به آن اشاره شده است. مانند آیه ۲۶ سوره نور که می‌فرماید: «زنان خبیث از آن مردان خبیث هستند و زنان پاکیزه برای مردان پاکیزه و اهل ایمان هستند.» و نیز در روایتی از رسول خدا (ص) آمده است که فرمود: «مرد مؤمن شایسته و همتای زن مؤمنه است و مرد مسلمان شایسته و همتای زن مسلمان است» (فروع کافی، ج ۵، ص ۳۴۱).

کفویت دارای ابعاد مختلفی است، اینک به برخی از ابعاد آن می‌پردازیم:
۱. همسانی در دین: بدین معنا که اگر زوجین از نظر دینی و اعتقادی هم کفو یکدیگر نباشند، ازدواج آنان پایدار نخواهد بود و در برخی موارد نیز مانند ازدواج با کفار، نکاح محقق نمی‌شود.
۲. طهارت و پاک دامنی
۳. داشتن اشتراکات فرهنگی، علمی، اجتماعی
۴. بهره مندی از ظرفیت هوشی مطلوب و رشد عقلانی
۵. تناسب جسمی و سنی و...

جوانانی که خواهان ازدواج موفق و ماندگار هستند، لازم است که معیار‌های ازدواج در اسلام، به ویژه معیار کفویت را مدنظر قرار دهند و همسرانی برگزینند که از لحاظ اعتقادی، ایمانی، اخلاقی، فرهنگی، علمی، اجتماعی، جسمی، عقلانی و... همتای آنان باشند. همتایی در اسلام تا آنجا مورد اهتمام و توجه شرع مقدس قرار داشته و دارد که امام صادق (ع) فرمود: «اگر خداوند امیرالمؤمنین را برای (حضرت) فاطمه (س) خلق نکرده بود، برای او کفو و مانندی روی زمین یافت نمی‌شد.»

این روایت به بهترین وجه، کفویت در فرد و مصداق را برای مسلمانان بیان کرده است. همین معنا و مفهوم به بیان دیگر در حدیث امام صادق (ع) به روایت یونس بن ظبیان آمده است که: «اگر امیرالمؤمنین (ع) با فاطمه (س) ازدواج نمی‌کرد، هرگز تا روز قیامت روی زمین، از آدم گرفته تا به آخر، همتایی برای وی یافت نمی‌شد» (بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۵۸).

یادآوری: یکی از وظایف مهم و اساسی والدین، جامعه اسلامی و حکومت الهی آن است که گام‌های بلندی در راستای تحقق امر ازدواج آسان بردارند و زمینه و بستر لازم را برای آن فراهم کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->