اصل ۴۳ قانون اساسی مورد غفلت قرار گرفته است «زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

زمین‌های بزرگ مقیاس مشهد، کلید حل مشکل حاشیه شهر

  • کد خبر: ۱۱۵۰۲۶
  • ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
زمین‌های بزرگ مقیاس مشهد، کلید حل مشکل حاشیه شهر
حجت‎الاسلام نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس، به همراه محسن داوری، فرماندار مشهد، ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر، مهدی خداشناس، شهردار منطقه ۳، پای درددل اهالی محله طبرسی شمالی مشهد نشستند.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ در میان هشت پهنه حاشیه‌ای شهر مشهد، منطقه طبرسی شمالی به خاطر تراکم جمعیتی چشمگیر و در عین حال محرومیت از امکانات و زیرساخت‌های شهری ازجمله مناطق کم برخورداری است که نیاز مبرم به توجه مسئولان دارد.

براین اساس، حجت‎الاسلام نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس، به همراه محسن داوری، معاون استاندار و فرماندار مشهد، ابراهیم علیزاده، رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر، مهدی خداشناس، شهردار منطقه ۳، و نیز جمعی از مسئولان و مدیران شهری در جریان یک بازدید میدانی و سرزده، پای درددل اهالی شریف محله طبرسی شمالی نشستند تا به صورت میدانی، پیگیر چالش‌ها و مشکلات این منطقه کم برخوردار باشند.

آموزش در تنگنا

کمبود فضای آموزشی و به طور خاص مدارس دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه، از جمله چالش‌هایی است که شهروندان و ساکنان این منطقه به صورت مستمر بر آن تأکید دارند. در شرایط فعلی، خانواده‌هایی که در طبرسی شمالی ۱۲ و خیابان‌های بالاتر از آن ساکن هستند، ناچارند فرزندان خود در دوره متوسطه دوم را به دبیرستان‌هایی بفرستند که در ابتدای بولوار و در فاصله چند کیلومتری قرار دارد و این موضوع، زمینه ساز بروز بسیاری از مشکلات در زمینه سرویس ایاب و ذهاب و موارد مشابه شده است.

حجت الاسلام علیرضا نظری، عضو شورای اجتماعی محله، در این باره به خبرنگار شهرآرا می‌گوید: من دوازده سال است که در منطقه طبرسی شمالی زندگی می‌کنم و از نزدیک با مشکلات و چالش‌های ساکنان این مناطق آشنا هستم.

حقیقت این است که در حوزه زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی، باید تحولی در این منطقه صورت بگیرد تا زمین‌های بزرگ مقیاس اینجا به جای اینکه برای یک نفر درآمدزایی داشته باشند و برای همه ساکنان بحران آفرینی کنند، ضمن تغییر کاربری به اماکنی سودمند برای شهروندان تبدیل شوند و مسئله تغییر کاربری در آن‌ها با ایجاد زیرساخت‌های آموزشی، درمانی، فرهنگی و تفریحی هم زمان باشد.

بحران در بحران

کمبود سرانه فضای سبز از دیگر چالش‌های این منطقه است؛ علاوه بر این، چندین سال است که در محله طبرسی شمالی، کودکان و نوجوانان در حالی به خاطر نبود سالن‌ها و زمین‌های محصور ورزشی، ناچار به بازی در خیابان‌های خاکی هستند که مشکل لوله کشی رواناب‌های سطحی و اجرای ناقص طرح اگو نیز منجر به تشدید مشکل و بروز بیماری‌های متعدد در میان آن‌ها شده است. افزون بر این، معتادان متجاهری هم که در حاشیه خیابان‌ها به صورت پراکنده موادمخدر مصرف می‌کنند و زمینه ساز مزاحمت برای خانواده‌ها و عابران هستند، بر گره کور آسیب‌های اجتماعی در این محله افزوده اند.

سرگرد جواد یعقوبی، رئیس کلانتری ۳۹ طبرسی شمالی، دراین باره تصریح می‌کند که جمع آوری کامل معتادان متجاهر از خیابان‌های منطقه طبرسی شمالی به کمتر از ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد، اما سهمیه منطقه برای اعزام معتادان متجاهر به کمپ‌های ترک اعتیاد محدود است و به همین دلیل، همواره پس از اجرای طرح‌های ضربتی و به خاطر نبود پشتوانه قانونی، هنجارشکنان دوباره به خیابان‌های منطقه باز می‌گردند.

بیش از ۶ هزار مترمربع زمین کشاورزی بزرگ مقیاس در محله طبرسی شمالی از جمله ظرفیت‌هایی است که در صورت تفاهم مالک آن با شهرداری منطقه، می‌توان تا حد زیادی به حل هم زمان معضل کمبود سرانه آموزشی، ورزشی و درمانی در این محدوده امیدوار بود.

بزرگ مقیاس ها، راه حل نهایی

رئیس کمیسیون ویژه سامان دهی حاشیه شهر مشهد در حاشیه این بازدیدبه خبرنگار ما می‌گوید: مبحث تراکم بالای جمعیتی در پهنه‌های حاشیه شهر، یکی از دلایل بحران آفرین در این مناطق است و بیش از یک سوم جمعیت شهری در حالی در این مناطق سکونت دارند که کرانه‌های حاشیه ای، فقط ۱۲ درصد از فضای شهری را به خود اختصاص داده اند و این یعنی سکونت ۳۸۵ نفر در هر هکتار در حالی که سرانه جمعیتی مشهدالرضا (ع) به صورت میانگین به اندازه ۸۵ نفر در هر هکتار است.

ابراهیم علیزاده می‌افزاید: در این شرایط، سازمان دهی زمین‌های بزرگ مقیاس، بهترین راه برای حل مشکلات این مناطق و تأمین سرانه‌های رفاهی و زیرساخت‌های شهری استاندارد است که باید به موازات تخصیص ۴هزار و۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به پهنه‌های حاشیه ای، اقتضای هر محله را هم سنجید و نظرات مردم را جویا شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->