پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

مردم نخریدند؛ مرغ ارزان شد

  • کد خبر: ۱۱۵۰۲۹
  • ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
  • ۱
مردم نخریدند؛ مرغ ارزان شد
کاهش تقاضا سبب شده است مرغ همچنان زیر قیمت مصوب در مشهد توزیع شود.

محسن موسوی زاده | شهرآرانیوز؛ هرچند بعد از اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، حداکثر قیمت هرکیلوگرم مرغ برای مصرف کننده ۵۹ هزارو ۸۰۰ تومان تعیین شد، تولید مرغ با نهاده‌هایی که ارز ترجیحی دریافت کرده بودند و همچنین کاهش تقاضا در بازار سبب شد هر کیلوگرم مرغ در مشهد، بین ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان عرضه شود، با این حال در اواخر خرداد مدیر امورطیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: تولید گوشت مرغ با ارز نیمایی هنوز در استان شروع نشده است و از پنجم تیر آغاز می‌شود. محمدمهدی یعقوب زاده تاکید کرد: به دلیل کاهش تقاضای مردم، حداقل قیمت مرغ به ازای هرکیلو، کمتر از ۵۹هزارو۸۰۰تومان است، اما پس از تولید مرغ با ارز نیمایی، مرغ به قیمت واقعی خود نزدیک خواهد شد.

براساس آمار‌های اعلامی جهادکشاورزی، توزیع روزانه مرغ در خراسان رضوی در خرداد به طور متوسط ۵۰۰ تن بوده است.
به دنبال این خبر، برای بررسی وضعیت بازار مرغ به مرکز عرضه این ماده پروتئینی در خیابان استقلال مشهد سر زدیم تا از نزدیک وضعیت عرضه آن را رصد کنیم.

براساس مشاهده‌های میدانی خبرنگار شهرآرانیوز، هر کیلوگرم مرغ در خیابان استقلال بین ۴۶ هزار تا ۵۳ هزارو ۹۰۰ تومان عرضه می‌شود. هرچند این قیمت نسبت به ۱۰ روز گذشته بین ۸ تا ۱۲ هزار تومان افزایش یافته است، همچنان قیمت هرکیلوگرم مرغ کمتر از میزان مصوب است. هرکیلوگرم ران مرغ نیز بین ۴۵ تا ۵۱ هزار تومان عرضه می‌شود. درکنار این ها، هرکیلوگرم سینه مرغ ۷۷ هزار تومان و هر کیلو شینسل مرغ ۹۶ هزار تومان به فروش می‌رود. همچنین قیمت هر کیلوگرم جگر مرغ ۱۳ هزار تومان، سنگدان ۲۵ هزار تومان، دل مرغ ۲۹ هزار تومان و گردن مرغ ۱۵ هزار تومان است.

یکی از توزیع کنندگان در گفتگو با شهرآرانیوز، با بیان اینکه هم اکنون کمبودی در بازار مرغ وجود ندارد، می‌گوید: توزیع کنندگان عمده هر میزان مرغ که نیاز داشته باشیم، دراختیار ما قرار می‌دهند. این فروشنده با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید مرغ در یک ماه گذشته می‌افزاید: تقاضا برای خرید مرغ، دست کم ۲۰ درصد کمتر شده است. وی ادامه می‌دهد: هرچند افزایش قیمت‌ها تقاضا را تحت تأثیر قرار داده، گرانی گوشت قرمز سبب شده است همچنان تقاضا برای مرغ به عنوان جایگزینی برای گوشت قرمز در بازار وجود داشته باشد.

در حاشیه بازدید از بازار مرغ، نصب اطلاعیه‌ای درباره فروش اسکلت مرغ سبب کنجکاوی ما شد؛ برای همین از فروشنده سوال می‌کنیم که اسکلت مرغ چند است. او می‌گوید که فعلا اسکلت مرغ ندارد. یکی دیگر از فروشنده‌ها می‌گوید: اکنون مردم به اندازه نیازشان خرید می‌کنند و مانند دو ماه قبل نیست که در مقطعی، شهروندان به دلیل نگرانی از گرانی مرغ، بیشتر از نیاز خود خرید می‌کردند. درحال حاضر سقف و کف قیمت‌ها دست مردم آمده است و آن‌ها دیگر نیازی نمی‌بینند که بیشتر از مصرفشان، خرید کنند.
با این حال یکی از تولید کنندگان مرغ در مشهد در گفتگو با شهرآرانیوز می‌گوید: مرغ باید حداقل به قیمت مصوب آن یعنی ۵۹هزارو۸۰۰تومان برسد تا باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید، تولیدکنندگان ضرر نکنند و تولید پایداری خود را حفظ کند.

مرغ مشهد؛ باکیفیت‌تر

هرچند در بازار هر کیلوگرم مرغ گرم ۴۶ تا ۵۱ هزار تومان هم عرضه می‌شد، مرغ تازه مشهد بیشتر به قیمت ۵۳ هزارو ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. گران‌تر بودن مرغ مشهد سبب می‌شود دلیل این مسئله را از یکی از فروشنده‌ها جویا شویم. این فروشنده با اشاره به کیفیت بهتر مرغ مشهد می‌گوید: مرغ مشهد به دلیل کیفیت بهتر نهاده‌هایی که برای پرورش آن استفاده می‌شود، بوی زهم کمتری دارد و همچنین خوش پخت‌تر است که درنتیجه موجب شده است قیمت بیشتری داشته باشد.

موجودی مرغ، خوب است

مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز، از ثبات در بازار مرغ مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: کمبودی در بازار مرغ در استان و مشهد وجود ندارد و وضعیت تولید به گونه‌ای است که شهروندان به هر میزان که نیاز دارند، می‌توانند مرغ از بازار بخرند. ناصر شعربافیان با اشاره به خرید حمایتی مرغ از تولیدکنندگان بیان می‌کند: این مرغ‌ها درصورت نیاز به صورت مرغ منجمد برای تنظیم بازار توزیع می‌شوند، اما اکنون وضعیت بازار به گونه‌ای است که نیازی به عرضه مرغ منجمد وجود ندارد. وی می‌افزاید: از شهروندان درخواست می‌کنیم گزارش‌ها و شکایت‌های خود در حوزه تخلفات عرضه کالا‌های اساسی و ازجمله مرغ را به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۶۵۵۵۵ ارسال کنند تا پیگیری شود.

وضعیت توزیع تخم مرغ

در میانه اردیبهشت امسال بود که دولت مجوز افزایش قیمت تخم مرغ را صادر کرد. بر این اساس، نرخ هر کیلوگرم تخم مرغ ۳۹هزارو۸۰۰تومان اعلام شد، با این حال از آن زمان تاکنون، تولید مازاد و همچنین کاهش تقاضا (در فصول گرم سال تقاضا برای تخم مرغ کاهش می‌یابد) سبب شده است قیمت این کالا در مشهد کمتر از نرخ مصوب آن باشد. بر این اساس، اکنون قیمت تخم مرغ در بازار حدود ۳۸ هزارو ۵۰۰ تا ۳۹ هزارو ۴۰۰ تومان است.

مدیرعامل اتحادیه مرغ داران مرغ تخم گذار خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز، با اشاره به عرضه تخم مرغ با قیمت کمتر از نرخ مصوب می‌گوید: درحالی قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغ داری‌ها ۳۵ هزار تومان تعیین شده است که این کالا باتوجه به افزایش هزینه‌های تولید باید دست کم ۴۳ هزار تومان قیمت گذاری شود. سیدحسین موسوی نژاد می‌افزاید: در دو ماه اخیر هزینه تولید تخم مرغ به دلیل افزایش قیمت نهاده‌های دامی که سهم ۷۰ درصدی از کل هزینه‌های تولید دارند، افزایش زیادی یافته است.

همین مسئله سبب شده است برخی مرغ داران به سمت حذف زودرس مرغ‌های خود بروند. وی ادامه می‌دهد: یک مرغ تخم گذار در صدهفتگی باید از چرخه تولید خارج شود، اما اکنون به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، برخی مرغ داران مرغ‌های خود را در ۵۵ یا ۶۰ هفتگی از چرخه تولید خارج می‌کنند که این مسئله به زیان تولید است. وی ادامه می‌دهد: اکنون روزانه ۳۸۰ تا ۴۰۰ تن تخم مرغ در خراسان رضوی تولید می‌شود، درحالی که نیاز روزانه استان ۱۷۰ تا ۲۰۰ تن است.

مابقی این میزان معمولا به سایر استان‌ها صادر می‌شود. موسوی نژاد می‌گوید: در خراسان رضوی ۷ میلیون قطعه مرغ تخم گذار در واحد‌های تولیدی وجود دارد که اکنون به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، یک میلیون قطعه آن در معرض حذف شدن قرار دارد. وی درباره بازار‌های صادراتی نیز می‌گوید: کشور‌هایی مانند ترکیه به صادرکنندگان خود مشوق صادراتی برای صدور تخم مرغ می‌دهند که سبب شده است تولیدکنندگان ایرانی توانایی رقابت با آن‌ها را در بازار‌های هدف نداشته باشند. ما نیز اگر می‌خواهیم صادرات تخم مرغما ن رونق بگیرد، باید به تولیدکنندگان داخلی مشوق صادراتی بدهیم.

مردم نخریدند؛ مرغ ارزان شد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۲
0
0
ننویسیدمردم نخریدندمرغ ارزان شد> بنویسیدمردم ندارندبخرندومرغ برای پولدارها ارزان شدوچشم رئیس جمهور روشن بااین ریاستش واجرای عدالتش وریشه کنی فقرالبته به حرف نه عمل!!!.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->