معرفی بازی level devil (اندروید و IOS) + دانلود «بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید
سرخط خبرها

فراخوان عمومی ناسا برای پاسخ به یک سوال

  • کد خبر: ۱۱۵۴۰۰
  • ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
  • ۲
فراخوان عمومی ناسا برای پاسخ به یک سوال
ناسا اخیرا به این نتیجه رسیده که جهت جستجوی نشانه‌های حیات در مریخ به حفاری‌های عمیق‌تری نیاز دارد، با این وجود اسرار سیاره سرخ به همین مورد ختم نمی‌شود و ظاهرا ناسا قصد دارد جهت یافتن پاسخ یکی از معماهای این سیاره یعنی «پیدا کردن ابر» از عموم مردم کمک بگیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، این آژانس فضایی با انتشار یک پست از عموم مردم درخواست کرده تا به پروژه «ابریابی در مریخ» بپیوندند. ناسا امیدوار است با کمک مردم از سراسر دنیا پاسخ یکی از پرسش‌هایی که مدت‌هاست فکر دانشمندان را به خود مشغول کرده را بیابد: چه عاملی موجب شکل‌گیری ابر در آسمان مریخ می‌شود؟

اما شما چطور می‌توانید در این پروژه به ناسا کمک کنید؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که ناسا ۱۶ سال اخیر را مشغول جمع‌آوری داده با «مدارگرد شناسایی مریخ» (MRO) بوده است. حالا این حجم عظیم از داده‌ها که در پلتفرم زونیورس در دسترس همگان قرار گرفته، نیازمند بررسی است.

فراخوان عمومی ناسا برای پاسخ به یک سوال
نمونه‌ای از داده‌های فروسرخ جمع‌آوری شده توسط مدارگرد شناسایی مریخ


ناسا در این پروژه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
گفتنی است که داده‌های جمع‌آوری شده توسط MRO در قالب نور فروسرخ بوده‌اند؛ طیفی که با چشم انسان قابل مشاهده نیست. ناسا در پروژه مذکور از مردم می‌خواهد تا در این داده‌های فروسرخ به دنبال نشانه‌هایی از ابر‌ها در جو مریخ باشند.

یافتن ابر‌های مریخی که در داده‌های MRO به شکلی طاق مانند قابل مشاهده هستند، به دانشمندان امکان می‌دهد تا یکی از اسرار قدیمی مریخ را حل کنند.

البته ناسا تلاش کرده تا با دستکاری الگوریتم‌ها ابر‌های موجود در داده‌های MRO را بیابد، اما به گفته آن‌ها اتکا به قوه دیداری انسان در این زمینه قابل اطمینان‌تر خواهد بود.

بسیاری بر این عقیده هستند که مریخ زمانی سیاره‌ای قابل سکونت بوده و سطح این همسایه ما که اکنون تنها حاوی خاک و سنگ است، زمانی پوشیده از دریاچه و رودخانه بوده است. پس از گذشت سال‌ها، مریخ‌نورد «کنجکاوی» ناسا با یافتن سنگ‌هایی ظاهرا این فرضیه‌ها را تایید می‌کند.

به گفته ناسا،  ۲ مدل ابر در مریخ شکل می‌گیرد. نوع اول ابر‌های آب منجمد هستند که در زمین هم دیده می‌شوند. نوع دوم نیز ابر‌های تشکیل شده از دی‌اکسید کربن هستند که حالتی مانند یخ خشک دارند. این ابر‌ها مشخصا تنها زمانی شکل می‌گیرند که دمای سطح مریخ تا میزان انجماد پایین آمده باشد.

ناسا در نهایت امیدوار است از طریق این پروژه عمومی درک کند که ابر‌های مریخی کجا و چه زمانی شکل می‌گیرند و همچنین در صدد آن است تا اطلاعات بیشتری را در خصوص جو میانی این سیاره کسب کند. علاوه بر این موارد، پروژه مذکور برای آگاهی از علل رقیق شدن جو سیاره سرخ نیز مفید خواهد بود.

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ممدباقری
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۷
0
0
جوینده یابندست
داود اصغرزاده
Brazil
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
0
0
من میتوانم با سیستمی که خیلی هم ساده است بدون موشک و سفینه البته با تجهیزات فضا نوردی شما و هر چیزی که برای کاوش لازم دارید را به مریخ برسانم که مکانیسم و کارکرد این سیستم را در تعامل بعدی توضیح میدهم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->