جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

تاثیر بانوان در صدر اسلام و حمایت‌های اقتصادی

  • کد خبر: ۱۱۵۴۰۲
  • ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
تاثیر بانوان در صدر اسلام و حمایت‌های اقتصادی
طاهره رحیم پور ازغدی - دکترای تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی

به نظر می‌رسد با تکیه بر سیره نبوی در شرایط امروز می‌توان با ایجاد مشاغل خانگی و محلی گام مؤثری در راستای شکوفایی اقتصادی برداشت. به مفهوم دقیق‌تر با استفاده از هم‌فکری بانوان متخصص و کمک‌های مالی صندوق‌های قرض‌الحسنه کسب‌وکار‌های خانگی توسعه می‌یابد، زیرا اقدام به تولیدات خانگی اعم از صنایع دستی و سایر محصولات، با افزایش درآمد سرانه، تولید ناخالص ملی را هم افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، تأسیس تعاونی‌های محلی بانوان روستایی یا شهری می‌تواند گامی مؤثر در کاهش واردات باشد. این تعاونی‌ها می‌تواند علاوه بر به‌روزرسانی سطح آگاهی‌های اقتصادی و افزایش توانمندی، زنان را در راه‌اندازی و فعالیت تولیدی و خدماتی یاری رساند.

ترویج مصرف صنایع دستی و سنتی بومی، تولید محتوای آموزشی و ترویجی برای گفتمان‌سازی، مبارزه با مصرف‌گرایی، ترویج مصرف تولیدات داخلی و آموزش درست به فرزندان از دیگر اقداماتی است که در راستای عملیاتی شدن پروژه اقتصاد مقاومتی مؤثر است.

هم‌چنان که سرمایه‌های اجتماعی و فردی حضرت خدیجه توانست مرارت‌های تحمیلی محاصره اقتصادی مشرکان را برای پیامبر (ص) و یارانش قابل تحمل کند، بانوان امروز هم می‌توانند با تکیه بر سرمایه‌های الهی خود، جامعه را در عبور از بحران‌ها یاری دهند، زیرا شرایط کنونی از وضعیت مسلمانان صدر اسلام سخت‌تر نیست.

در محاصره اقتصادی سه‌ساله مکه، فشار و سخت‌گیری‌ها به قدری بود که ناله فرزندان بنی‌هاشم به گوش مشرکان مکه می‌رسید. نقل شده، چون بنی‌هاشم فقط در ماه‌های حج امکان خرید آذوقه داشتند مشرکان بسیار مراقب بودند چیزی به بنی‌هاشم نفروشند. هر نوع طعامی که از سوی مسافران در بازار‌های مکه عرضه می‌شد قریشیان آن را به‌سرعت می‌خریدند.

سعد بن ابی‌وقاص می‌گوید: «شبى از میان دره بیرون آمدم در حالى که بسیار ضعف داشتم. ناگهان پوست خشکیده شترى را دیدم. آن را شستم و سوزاندم و کوبیدم. بعد با آب مختصرى خمیر کرده و از این طریق سه روز به سر بردم». در این میان، سرمایه حضرت خدیجه بسیار کارگشا بود و نیاز‌های روزانه مسلمانان از ثروت ایشان تهیه می‌شد.

حضرت خدیجه همه‌ی اموالش را در راه گسترش دین اسلام به پیامبر بخشید. او دارای کارگزاران، شتران و اموال تجاری بسیاری بود و رسول‌خدا با اموال خدیجه اسیران و بردگان و قرض‌داران را آزاد می‌کرد، گره از مشکلات دیگران می‌گشود و به دوستان فقیرش در مکه کمک می‌کرد.

پیامبر اکرم درباره ایشان فرمودند‌: هیچ مالی مثل مال خدیجه به من سود نرساند.

شهیدمطهری می‌نویسد: در شرایطی که مسلمین و رسول اکرم در نهایت سختی و زیر فشار بودند، جناب خدیجه ثروت خودش را در اختیار پیامبر گذاشت. اگر مال خدیجه نبود، شاید فقر و تنگدستی، مسلمین را از پا درمی‌آورد. اموال خدیجه خدمت به این معنا [کرد]که مسلمانان گرسنه را نجات داد و آنان با پول خدیجه توانستند سد رمقی کنند.

البته بانوان ثروتمند دیگرى هم که به خرید و فروش کالا اشتغال داشتند گاه خدمت پیامبر (ص) رسیده و اصول و احکام تجارت اسلامی را از ایشان می‌آموختند. «شفا» چنان عاقل و فاضل بود که پیامبر (ص) به دیدن او می‌رفت و عمر او را در نظرخواهى، محترم می‌داشت و بر دیگران ترجیح می‌داد و چه بسا برخى از کار بازار را به او واگذاشته بود.

سمراء بنت نهیک نیز متصدى احتساب در بازار بوده است. در جمع‌بندی می‌توان گفت: براساس معارف دینی بانوان مسلمان می‌توانند در کنار حرفه خطیر همسری و مادری در شکوفائی اقتصادی جامعه در قالب پیشه‌های خانگی یا حرفه‌های محلی مؤثر باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->