افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

حمایت از مادران شاغل؛ از حرف تا عمل

  • کد خبر: ۱۱۵۴۰۴
  • ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
  • ۱
حمایت از مادران شاغل؛ از حرف تا عمل
سمانه سلطانی - کارشناس ارشد شهرسازی

یکی از دغدغه‌های اساسی مادران، مسئله حضور در اجتماع، تحصیل، کار کردن و در عین حال پرداختن به وظایف مادری و همسری در خانواده است. اهمیت حضور مادران در کنار فرزندان و تأثیر رابطه عاطفی قوی مادر و کودک در سنین کودکی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. با وجود این، نمی‌توان اهمیت حضور بانوان در جامعه را نیز نادیده گرفت به‌ویژه در عصر حاضر که بانوان بخش بزرگی از جامعه تحصیل‌کرده کشور را تشکیل می‌دهند.

تاکنون طرح‌های حمایتی مختلفی برای پشتیبانی از مادران شاغل پیشنهاد شده است. در میان این پیشنهاد‌ها با نمونه‌های موفقی در کشور مواجه هستیم که بر ریشه‌های مسئله تمرکز کرده و به مرحله اجرا نیز رسیده‌اند.

یکی از این نمونه‌های موفق مرکز نوآوری بانوان مانا بود که در تهران اجرا شد. مانا فضایی برای خانم‌های نوآور و متخصص است تا فرصت عملی کردن ایده‌های خود را در فضایی کاملا حرفه‌ای و متناسب با نیاز‌های بانوان به دست بیاورند. در طراحی مرکز نوآوری مانا هدف این بوده است که با بررسی ویژگی‌های مراکز نوآوری در ایران و مراکز نوآوری ویژه زنان در جهان الگویی متناسب با نیاز زنان جامعه طراحی شود تا ازاین طریق، مسیر پیشرفت حرفه‌ای بانوان تسهیل شود.

یکی از نیاز‌های بسیار مهمی که در طراحی این مرکز بسیار خوب به آن پرداخته شده است نیاز طراحی فضایی برای کودکان مادران شاغل در مجموعه است. این فضا که «شادمانا» نام دارد با هدف ایجاد فضایی غنی همراه با آرامش و احساس امنیت برای کودکان طراحی شده است، فضایی که در درجه اول آرامش و امنیت خاطر را برای مادرانی فراهم آورده است که در این مجموعه شاغل‌اند.

در شادمانا کودکان در محیطی امن به پرورش خلاقیت و دیگر مهارت‌های خود می‌پردازند. مادران نیز بدون نگرانی در امر تربیت فرزند، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند. در واقع، مادران می‌توانند بی‌دغدغه در کنار بچه‌هایشان مشغول کار باشند، چون شادمانا (طرح حامی مادران مانا) در خود مجموعه و به صورت ویژه برای کودکان طراحی شده است.

آن‌هایی هم که مادر نیستند، معمولا وسط روز و بعد از خستگی کار، سری به شادمانا می‌زنند و حال و هوای بازی با بچه‌ها که خستگی را از آن‌ها دور کرد، پرانرژی‌تر برمی‌گردند سر کار و بارشان! البته بودن کودکان در فضای کار قطعا بی‌قاعده نیست. شادمانا در همه لحظات در کنار بچه‌هاست و بچه‌ها در محیط مجزا از فضای کار اصلی مشغول به رشد در کنار فعالیت‌ها و بازی‌های خود هستند.

مرور تجربیات مادران شاغل در این مجموعه شاد گویای آن است که پرداختن به نیاز‌های شاغلان در محیط کار تا حد بسیار زیادی بهره‌وری و نوآوری را در فضای کار حرفه‌ای افزایش می‌دهد. امروز مجموعه مدیریت شهری مشهد ظرفیت و امکانات بسیار زیادی برای بهره‌گیری از استعداد‌های بانوان متخصص دارد که با فراهم آوردن بستر حضور ایشان در عرصه کار و فعالیت، امید است این امر محقق شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فروتن
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۳
0
0
سلام پرچم میدوزم برای مردم کار میخواهم از سرچشمه ممنون میشم کمکم کنید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->