اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

آینده آب مشهد به فاضلاب گره خورده است | تعریف مدل پایدار پساب برای مشهد

  • کد خبر: ۱۱۵۵۱۱
  • ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۷
آینده آب مشهد به فاضلاب گره خورده است | تعریف مدل پایدار پساب برای مشهد
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: مشکل اساسی مشهد این است که آینده آب شهر به فاضلاب گره خورده است. امکان ندارد در مشهد از محل پساب‌فروشی تصفیه‌خانه فاضلاب ایجاد شود. طبق اطلاعات رسمی ۱۰۰ میلیون متر مکعب از آب مشهد باید از جایگزینی پساب و مدیریت پساب تامین شود

به گزارش شهرآرانیوز؛ حسین اسماعیلیان امروز، ۱۳ تیر ماه، در نشست بررسی آخرین وضعیت ساماندهی کشف‌رود که با حضور معاون عمرانی استاندار و مدیر کل دیوان محاسبات خراسان رضوی در سالن جلسات اداره‌ کل دیوان محاسبات خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد:  اگر ۸۲ درصد شبکه فاضلاب در مشهد اجرا نمی‌شد، امروز از ۲۳۰ حلقه چاه موجود در مشهد یک چاه هم قابل استفاده نبود و همه چاه‌ها آلوده بود. اگر به بخش‌هایی که در حاشیه شهر مشهد که فاقد شبکه فاضلاب است، مراجعه شود، مشخص خواهد شد فاضلاب روان وجود دارد. شبکه فاضلاب در تهران که قدمت بیشتری دارد، به اندازه مشهد توسعه نیافته است.

وی در مورد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در مشهد افزود: در حال حاضر ۲۶۳ هزار متر مکعب ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب مشهد بوده که البته ۳۰ هزار متر مکعب آن به دلیل عملیات ارتقا از مدار خارج شده است؛ در واقع ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فعلی۲۳۰ هزار متر مکعب است. همچنین متوسط فاضلابی که در مشهد به صورت روزانه جمع‌آوری می‌شود، بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است. در حال حاضر فاضلاب در شهر مشهد ۱۰ درصد بیشتر از حجم و ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها است. ظرفیت ۲ تصفیه خانه التیمور و خین عرب نیز ۱۶۵ هزار متر مکعب بوده که البته تصفیه در آن با هزینه بسیار سنگینی انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: انتهای تصفیه‌خانه‌های مشهد در منطقه اولنگ در مشهد قرار دارد. بر اساس اطلاعات شرکت آب منطقه‌ای استان فاضلاب آلودگی چندانی در خروجی اولنگ ندارد اما مشکل مربوط به زمانی است که فاضلاب صنعتی یا سپتاژ وارد این فاضلاب می‌شود. پیشنهاد شرکت آبفای مشهد به سازمان محیط زیست این است که این حداقل آلودگی نیز اصلاح شود. سازمان محیط زیست تنها فاضلاب تصفیه‌خانه را اندازه‌گیری می‌کند.  

اسماعیلیان در مورد احداث تصفیه‌خانه پرکندآباد ۲ در مشهد افزود: احداث این تصفیه‌خانه در سال ۹۵ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شروع و خرید تضمینی برای آن در نظر گرفته شد. پیشرفت فیزیکی این تصفیه‌خانه طی چهار سال گذشته به دلیل شرایط اقتصادی متوقف شد زیرا ۸۰ درصد منابع این تصفیه‌خانه به صورت تسهیلات در نظر گرفته شده بود. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده اکنون تخصیص این تسهیلات به نتیجه رسیده است. در همین شرایط اکنون بخشی از تسهیلات تامین و اولین قسط وام در فروردین دریافت شده تا تصفیه بخشی از فاضلاب در غرب مشهد انجام شود.

وی با اشاره به تعریف مدل پایدار پساب برای مشهد بیان کرد: این مدل با مشارکت شرکت آب منطقه‌ای استان تعریف شده و طرح بسیار کارشناسی شده‌ای است. این طرح با هدف تامین آب در مشهد صورت گرفته است. در این مدل سهم تعهدات دولت، منابع داخلی شرکت‌ها و سهم بخش خصوصی مشخص شده است. در این مدل چند تصفیه‌خانه و میزان تامین آب مشخص شده است؛ بر همین اساس یک تصفیه‌خانه در حال ساخت و یک طرح آب‌رسانی هم اجرا شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در مورد نتیجه پیگری مصوبات سفر ریاست جمهوری گفت: از مجموع ۷۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده برای خراسان رضوی در حوزه وزارت نیرو ۵۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به مشهد بوده است. باید در نظر گرفت که هر متر مکعب تصفیه‌خانه فاضلاب ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد. برای ۱۰۰ هزار متر مکعب تصفیه‌خانه به طور متوسط باید ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شود.  خوشبختانه این مصوبات تا بخشی به نتیجه رسیده است. از مجموع مصوبات سفر ۴۵.۵ میلیون یورو در یک بخش و یک تصفیه‌خانه با هزینه ۳۵۰ میلیارد تومان با ظرفیت ۵۰ هزار متر مکعب مصوب شده است. تصفیه‌خانه طبرسی شمالی نیز باید احداث شود. مصوبات سفر نیاز به پیگری دارد که تا افق ۱۴۱۰ این طرح‌ها اجرا شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->