شهر اصفهان در امنیت و آرامش است+فیلم شبکه خبر: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل است منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد همه چیز درباره شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) شبکه خبر شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان را تایید کرد + فیلم ماجرای شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) کربی : آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است حمله موشکی به کریات شمونا در فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وزیر خارجه ایران با دبیر کل سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) «عسقلان» و «سدیروت» زیر آتش حملات سنگین راکتی گردان‌های قدس (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ادامه عملیات حزب الله علیه اشغالگران در مرز‌های شمالی فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) امیرعبداللهیان: این بار پاسخ ایران فوری و حداکثری خواهد بود سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا اسرائیل در حمله ایران را تکذیب کرد ارتش آمریکا هزاران موشک به اسرائیل ارسال کرد تظاهرات علیه نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی ادامه یافت + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشورهای غربیِ مخالف حمله ایران باید به اسرائیل بگویند: بس کن! امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی از تکرار ماجراجویی نظامی علیه ایران دست بردارد | حمله کاملاً ضروری بود رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید
سرخط خبرها

بررسی ابعاد سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران | همکاری های اقتصادی در دستور کار

  • کد خبر: ۱۱۵۵۷۷
  • ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴
بررسی ابعاد سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران | همکاری های اقتصادی در دستور کار
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به دعوت وزیر امور خارجه کشورمان برای نخستین بار در دولت سیزدهم، روز دوشنبه به تهران سفر و با مقامات ایرانی از جمله رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

عرب هاشمی | شهرآرانیوز؛ حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایرام اف، وزرای خارجه دو کشور، ۲۴ اردیبهشت در یک گفت وگوی تلفنی درباره آخرین وضعیت روابط دوجانبه به ویژه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی، پارلمانی و اجرای توافقات کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور رایزنی و تبادل نظر کردند و وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این گفتگو اعلام کرد که به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

این نخستین سفر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به ایران در دوره فعالیت دولت سیزدهم است. حسین امیرعبداللهیان اول دی ماه سال گذشته (۱۴۰۰) سفری یک روزه به باکو داشت و ضمن دیدار با الهام علی اف با همتای خود نیز دیدار و گفتگو کرد. وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار امیرعبداللهیان و در پاسخ به دعوت همتای ایرانی گفت که در آینده‌ای نزدیک به تهران سفر خواهد کرد.

جیحون بایرام اف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، ظهر دوشنبه با استقبال امیرعبداللهیان وارد تهران شد و وزرای دو کشور پس از دیدار و گفتگو، در یک نشست خبری شرکت کردند.

اعتماد و منافع متقابل ایران و جمهوری آذربایجان

وزیر امور خارجه ایران در این کنفرانس خبری درباره گفتگو با همتای آذربایجانی خود گفت: طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را بررسی و درباره آن‌ها تبادل نظر کردیم. رؤسای جمهور دو کشور طی ۱۰ماه گذشته دو دیدار داشته اند که در جریان آن، به ویژه دیدار هفته گذشته آقای الهام علی اف و آقای دکتر رئیسی، درباره مرحله جدید توسعه مناسبات دو کشور گفتگو‌های سازنده و رو به جلویی داشتیم و بر تعمیق مناسبات دو کشور براساس حسن تفاهم، اعتماد و منافع متقابل دو کشور تأکید کردیم.

تمامیت ارضی کشور‌ها مورد  تأکید ایران است

امیرعبداللهیان افزود: در گفتگو‌های امروز بار دیگر تمامیت ارضی کشور‌ها از جمله جمهوری آذربایجان موردتأکید ما قرار گرفت. همچنین بر حمایت خود از روند حل وفصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ بر پایه اصول شناخته شده حقوق بین الملل تأکید کردیم. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای مناقشه، آمادگی خود را برای کمک به حل وفصل بحران از طریق گفتگو اعلام کرد و همچنان آماده مساعدت در این زمینه هستیم تا مسائل باقی مانده نیز بر اساس احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت طرفین و از مسیر گفتگو و سیاسی حل شود.

ایران، میزبان اجلاس ۳+۳

وی با اشاره به اجلاس ۳+۳ گفت: معتقدیم در شرایط جدید، فرمت‌های منطقه‌ای که بین دو کشور یا کشور‌های دیگر وجود دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد. در سفر هفته گذشته ام به آنکارا با برادرم، چاووش اوغلو، توافق کردیم که نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در تهران در سطح وزرای خارجه برگزار کنیم. امروز با برادرم، جیحون، بایرام اف در باره بازه زمانی و تاریخ آن توافق خواهیم کرد. فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد وجود دارد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز؛ این اجلاس بین کارشناسان ارشد و در گام بعدی بین وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه،  ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در تاریخی که درباره آن توافق خواهیم کرد، میزبان این اجلاس در تهران یا یکی از شهر‌های کشورمان خواهد بود.

همکاری‌های اقتصادی ایران و آذربایجان

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «انرژی و ترانزیت، دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است»، افزود: وزیر نیروی ایران در سفری که در هفته جاری به آذربایجان خواهد داشت و برنامه ریزی این سفر انجام شده است، درباره بهره برداری از سد خداآفرین و سد قیز قلعه سی اقدام خواهد کرد. هفته گذشته، گفتگو‌های مهمی در این باره بین رؤسای جمهور دو کشور انجام شد. معتقدیم با توجه به ورود به گرمای تابستان باید هر چه سریع‌تر این دو پروژه بین دو کشور که به مرحله نهایی رسیده است، به بهره برداری برسد.

سفر الهام علی اف به تهران

امیرعبداللهیان از دعوت رسمی برای سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران خبر داد و گفت: ما یادداشت رسمی را هم زمان با سفر آقای بایرام اف مبنی بر آمادگی رئیس جمهور آذربایجان برای سفر به تهران دریافت کردیم و درباره نهایی شدن و توافق درخصوص تاریخ سفر رسمی رئیس جمهور آذربایجان در ادامه نشست امروز پیشنهاد‌ها را بررسی خواهیم کرد و از همین جا به الهام علی اف برای سفر به ایران خوشامد می‌گویم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->