دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل
سرخط خبرها

سنت‌های الهی که انقلاب اسلامی را حفظ کرده است

  • کد خبر: ۱۱۵۵۷۹
  • ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
سنت‌های الهی که انقلاب اسلامی را حفظ کرده است
حمیدرضا ترقی - قائم مقام حزب مؤتلفه اسلامی

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان فرمودند: «وقتی این حوادث اتفاق می‌افتاد، چه در شهادت شهیدبهشتی، چه در حوادث بعدی، دشمن ذوق می‌کرد، دشمنان سر شوق می‌آمدند، امیدوار می‌شدند که دیگر بساط این نظام انقلابی جمع شد، ولی ناامید شدند. آن روز ناامید شدند، در این چهار دهه هم مکرر این ناامیدی تکرار شده.»

سنت‌های الهی چیست؟

در عالم بشر، غیر از محاسبات و مناسبات سیاسی، محاسبات و مناسبات دیگری هم وجود دارد که آن‌ها قادر به فهم آن نیستند؛ آن‌ها سنت‌های الهی است؛ سنت یعنی قانون، قاعده. خدای متعال در عالم طبیعت، در عالم انسان قواعدی دارد، قوانینی دارد. در قرآن کریم کلمه «سنت» ۱۶ بار در ۱۱ آیه به کار رفته که به استثنای یک مورد، همواره سنت الهی مقصود بوده است.

تقسیم بندی سنت‌های الهی

سنت‌های الهی در یک تقسیم بندی به دو دسته تقسیم می‌شوند:
۱ ـ سنت‌های مطلق: سنت‌هایی هستند که متوقف بر چیزی نیستند و در واقع قوانین اساسی آفرینش و تدبیر انسان هستند؛ لذا ثابت و عمومی هستند و به عبارت دیگر، این سنت‌ها استثناپذیر نیستند و شامل همه انسان‌ها و دائمی و همیشگی هستند و هیچ سنت دیگری نمی‌تواند بر آن‌ها حاکم شود.
۲ ـ سنت‌های مقید: سنت‌هایی هستند که تحقق آن‌ها متوقف بر مقدماتی است که فراهم ساختن آن مقدمات در اختیار انسان است؛ این سنت‌ها قابل تغییر و تبدیل هستند و ممکن است بعضی از آن‌ها بر بعضی دیگر در شرایط خاص، مقدم باشند.

اینک به توضیح و بیان سنت‌های مطلق مرتبط با انقلاب اسلامی می‌پردازیم:
سنت هدایت تکوینی، سنت هدایت فطری، سنت قدر الهی، سنت دفاع از حق و سرکوبی باطل (ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) از حق دفاع و باطل بودن رژیم ستمشاهی و حامیان استکباری آن را افشا کرد) و سنت غلبه دین حق و پیروزی بر دشمنان است.
طبق سنت الهی و وعده خداوند، ملت ایران بر دشمنان اسلام پیروز شده و این پیروزی تا زمانی که ملت بر ایمان و اعتقادات خود پایبند باشند، ادامه خواهد یافت تا دولت حق بدمد.

چکیده آیه «ان ا... لا یغیر ما بقوم» این است که خداوند چنین مقرر کرده است که نعمت‌ها و موهبت‌هایی که به انسان می‌دهد، مربوط به حالات روحی روانی و رفتار خود انسان باشد، که اگر آن حالات، موافق با فطرتش ادامه یافت، آن نعمت‌ها و موهبت‌ها هم جریان داشته باشد؛ مثلا اگر مردمی به خاطر استقامت فطرتشان به خدا ایمان آوردند و عمل صالح کردند، به دنبال آن نعمت‌های دنیا و آخرت بر آن‌ها سرازیر شود، همچنان که فرموده است: «وَ لَو أنَّ أهلَ القُری آمَنوا و اتَّقَوْا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکاتٍ مِن السَّماء و الأرضِ وَ لکن کَذَّبُوا»؛ (اعراف/۹۶. (و مادامی که آن حالت در دل‌های ایشان دوام داشته باشد، این وضع هم از ناحیه خدا دوام یابد.

البته ممکن است از آیه، عمومیت برداشت شود، یعنی نقمت را هم شامل شود چنین افاده کند که: میان تمامی حالات انسان و اوضاع خارجی، چه در جانب خیر و چه در جانب شر، یک نوع تلازم است؛ پس اگر مردمی دارای ایمان و اطاعت و شکر باشند، خداوند هم نعمت‌های ظاهری و باطنی اش را به ایشان ارزانی بدارد و همین که ایشان، وضع خود را تغییر دادند و کفر ورزیدند، خدا هم نعمت خود را به نقمت مبدل کند و همین طور دچار نقمت باشند تا خود را تغییر دهند؛ و لیکن ظاهر سیاق با این عمومیت مساعد نیست، به ویژه دنباله آن، که «وَ إذا أرادَ ا... بِقَومٍ سُوءً فَلا مَرَدَّ لَه» و این خود بهترین شاهد است بر اینکه مقصود از «ما بقوم»، نعمت قبلی ایشان است، نه اعم از نعمت و نقمت؛ بنابراین معنای آیه این می‌شود که: وقتی خداوند برای مردمی بدی بخواهد (که البته نمی‌خواهد، مگر آنکه ایشان خود را تغییر دهند و از زی عبودیت و مقتضیات فطرت خارج شوند) هیچ کس نیست که از شقاوت و نقمت یا عذاب آن‌ها جلوگیری کند؛ بنابراین از همه آنچه گذشت، این معنا روشن شد که آیه شریفه این معنا را افاده می‌کند که برای هر فردی از افراد مردم، به هر حال که بوده باشند، معقِّب‌هایی هستند که ایشان را در مسیری که به سوی خدا دارند، تعقیب می‌نمایند و از پیش رو، و از پشت سر، در حال حاضر و در حال گذشته، به امر خدا حفظشان می‌کنند و نمی‌گذارند حالشان به هلاکت یا فساد و یا شقاوت، که خود امر دیگر خداست، متغیر شود و این امر دیگر که حال را تغییر می‌دهد، وقتی اثر خود را می‌گذارد که مردم خود را تغییر دهند. در این هنگام است که خدا آنچه از نعمت به ایشان داده است، تغییر می‌دهد و بدی را برایشان می‌خواهد.

ملت ایران پس از پیروزی و تمکن در این منطقه، مورد آزمایش‌های سخت و فشار‌ها و مشکلات زیادی قرار گرفته است تا میزان پایبندی اش به آرمان‌های الهی و اسلامی، مشخص و عبرتی برای عالمیان به ویژه جوامع اسلامی شود. علی رغم تلاش دشمن برای به بن بست کشاندن جمهوری اسلامی، ولی ملت ایران راه رشد و پیشرفت خود به سوی تمدن نوین اسلامی را با صلابت ادامه می‌دهد. بار‌ها ملت ایران متوجه شده که خداوند با اوست و او را در سختی‌ها یاری کرده و انقلاب را از بحران‌ها عبور داده است، از نابودی لشکر آمریکا در توفان شن طبس تا کودتا‌های ناموفق تا فتنه‌های براندازی متعدد. کاهش و افول هژمونی آمریکا در جهان و منطقه بعد از اضمحلال ابر قدرت شوروی کمونیستی و حرکت جهان به سوی نظام چندقطبی و ایفای نقش جدید اسلام و مسلمانان در این معادلات و اعتراف دشمنان به رهبری بی بدیل و منطقی و هوشمندانه و خردمندانه و دوراندیشانه رهبر معظم انقلاب، اثبات این سنت الهی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->