مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

گفتمان طراحی شهری و شهر مطلوب

  • کد خبر: ۱۱۵۵۸۵
  • ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
گفتمان طراحی شهری و شهر مطلوب
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مدیریت شهری به تنهایی قادر به ساختن و اداره کردن شهر نیست. بلکه این امر با مشارکت مثلث «شهرداری، شهروندان و سایر نهاد‌های مؤثر در اداره شهر» محقق خواهد شد. بر همین اساس به دلیل فاصله‌ای که در اجرا بین این سه عنصر ممکن است وجود داشته باشد بهره مندی از گفتمان طراحی شهری واحد برای ایجاد وحدت در نظر و عمل ضرورت دارد. به نظر می‌رسد این مهم در عصر حاضر با توجه ویژه به کلید واژه‌های زیر در ادبیات گفتمان طراحی شهری محقق می‌شود:

شهر هم گرا: هم گرایی بین عناصر اداره شهر در نیت، اراده و چگونگی روند اجرا اهمیت فراوانی دارد. به گونه‌ای که هرچه این هم گرایی بیشتر باشد عزم عمومی برای توسعه و پیشرفت شهر بیشتر خواهد بود و با خاصیت هم افزایی سبب ایجاد اثرات تصاعدی در روند‌های بهبود می‌شود.

شهر هوشمند: هوشمندی به معنای الکترونیکی شدن خدمات شهری نیست. هر چند در فرایند هوشمندسازی تا حد زیادی روند الکترونیکی شدن نیز افزایش می‌یابد. گفتمان شهر هوشمند به معنای مجموعه‌ای منحصر به فرد از چارچوب‌ها برای تحقق بخشیدن به فرصت‌های پیشرفت و نوآوری است که در کانون‌های «فناوری، انسانی، سازمانی، انرژی و مدیریت داده» تعریف می‌شود.

شهر آینده: امروز با توجه به دامنه گسترده تغییرات محیطی و فناوری‌های روز، بهره مندی از دیدگاه آینده نگر برای آمادگی رویارویی با پیچیدگی‌های محیطی و افزایش قدرت تاب آوری ضرورت دارد. در همین راستا بهره گیری از مطالعات آینده پژوهی برای طراحی شهری که پاسخگوی نیاز‌های آتی شهروندان باشد اهمیت فراوانی دارد.

شهر محیط زیست: علاوه بر مفاهیم اجتماعی و محتوایی شهر‌ها که مورد توجه قرار می‌گیرد اهمیت کیفیت زیست محیطی و مسائل کالبدی آن بسیار بالاست. شهر محدوده جغرافیایی مشخصی است که باید از منظر سلامت و شاخص‌های محیط زیستی در بالاترین اندازه استاندارد باشد تا برای شهروندان خود آرامش و آسایش را به همراه آورد.

هرچند واژگانی که بیان شد همه آنچه در گفتمان طراحی شهری باید مورد نظر قرار بگیرد نیست، اما از مهم‌ترین آن هاست. مسائلی همچون رویکرد ترمیمی شهر، هویت و تعلق شهری، بازآفرینی و موارد بسیار دیگری نیز باید در این راستا مورد توجه باشد. طراحی شهری در واقع هنر سازمان بخشیدن به فضای کالبدی محیطی است که با رشته‌های مختلف علمی و هنری همچون معماری، شهرسازی، برنامه ریزی شهری، مهندسی ترافیک، روان شناسی، جامعه شناسی، اقتصاد و ... به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط است. از این رو، دامنه فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد که با توجه به نرخ بالای جمعیت شهرنشین اهمیت زیادی در مطلوبیت زندگی آحاد بشر دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->