افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold5 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند
سرخط خبرها

۵ پیشنهاد به روزنامه‌نگار‌هایی که قصد دارند بازاریاب محتوا شوند

  • کد خبر: ۱۱۵۵۹۸
  • ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
۵ پیشنهاد به روزنامه‌نگار‌هایی که قصد دارند بازاریاب محتوا شوند
روزنامه‌نگاری به ما آموزش داده که چطور در مورد موضوعات مختلف با افراد متفاوت مصاحبه کنیم، همین‌طور راه و رسم پیدا کردن منابع معتبر را بار‌ها طی کرده‌ایم و آموخته‌ایم که پایبندی به زمان و سرعت عمل شاخص‌های کلیدی این رشته هستند. همه این‌ها را در بازاریابی محتوا شما را از سایرین متمایز خواهد کرد.

عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز؛ بعد از ۱۰ سال کار در حوزه روزنامه‌نگاری و تجربه‌هایی که در زمینه بازاریابی محتوایی دارم، فکر می‌کنم بهترین مدیران و تولیدکنندگان محتوا روزنامه‌نگار‌ها هستند. در مطالب پیشین به طور کامل چرایی این موضوع را توضیح دادم. در آخرین مطلبی که به طور خاص این موضوع را دنبال می‌کند سعی می‌کنم تجربیات این چند سال را در چند توصیه یا پیشنهاد خلاصه کنم.

به روزنامه‌نگاری تعصب نداشته باشید

در همه این سال‌ها بار‌ها با روزنامه‌نگار‌هایی برخورد کرده‌ام که کار برای برند‌های تجاری را مثل یک لکه ننگ توصیف می‌کردند. از طرفی بسیاری از مدیران ارشد محتوا در مقایسه با روزنامه‌نگاری، جایگاه و اعتباری بسیار بالاتری را برای خود در نظر می‌گیرند. باور کنید که هیچ سوی این درگیری طرف‌دار حق نیست. اگر می‌خواهید به دنیای بازاریابی ورود کنید باید تعصب خود را کنار بگذارید.

تمام کار روزنامه‌نگار‌ها نوشتن خبر‌های تیتر یک نیست. دست‌کم در این بخش اختلاف این دو رشته به حداقل می‌رسد. در سایر موارد هم شما باید به‌دفعات به دانش روزنامه‌نگاری خود بازگردید. برای نمونه پژوهش و روحیه جست‌وجوگری بخش جدانشدنی از کار شما در بازاریابی محتوایی است. همین‌طور مصاحبه با دیگران، بررسی دقیق وقایع یا بررسی همه‌جانبه یک موضوع چالش‌برانگیز.

همه این تجربه‌ها را پیش خود نگاه دارید. حتی می‌توانید فهرستی از آن‌ها برای خود بنویسید تا نکته‌ای فراموش نشود. بعد از اینکه وظیفه‌ای در حوزه جدید به شما محول شد به سراغ دانسته‌های خود بروید و با یک نگاه کلی‌تر به دنبال این باشید که چطور می‌توانید با ابزار‌ها و دانش روزنامه‌نگاری خود بر چالش خود غلبه کنید. شک نداشته باشید با کمی تغییر در فرم پاسخی برای سؤال شما وجود خواهد داشت.

اسیر چهارچوب‌ها نباشید

روزنامه‌نگاری به ما آموزش داده که چطور در مورد موضوعات مختلف با افراد متفاوت مصاحبه کنیم، همین‌طور راه و رسم پیدا کردن منابع معتبر را بار‌ها طی کرده‌ایم و آموخته‌ایم که پایبندی به زمان و سرعت عمل شاخص‌های کلیدی این رشته هستند. همه این‌ها را در بازاریابی محتوا شما را از سایرین متمایز خواهد کرد. اما روی دیگر سکه هم را ببینید. برخی آموزه‌های کار‌های ژورنالیستی مانع انعطاف ما خواهد شد، مثلا سبک‌های تنظیم خبر. البته که من بار‌ها از هرم وارونه و سبک خبری لوزی و... در بازاریابی محتوایی استفاده کرده و نتیجه‌های خوبی هم به دست آورده‌ام، اما اگر فقط به آن‌ها اکتفا کنید، خیلی زود از بازی خارج خواهید شد.

در همین مثال هرم وارونه، ما اخبار را به این شکل تنظیم می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن بیشترین اطلاعات لازم به مخاطب ارائه شود به شکلی اگر خواننده خبری را تا انتها هم دنبال نکرد با هر پاراگراف به داده‌های کافی رسیده باشد. در خیلی از موارد، این کار در بازاریابی محتوایی یعنی نابودی یک محتوا. شما باید دقیقا مسیر مقابل را انتخاب کنید. یعنی تلاش کنید مخاطب تا انتها محتوا با شما همراه شود. اگر شروع یک خبر شبیه یک چکیده غنی باشد، آغاز محتوا در بازاریابی باید کارکردی مانند قلاب داشته باشد.

نکته بسیار مهم این است که روزنامه‌نگارها، چه روزنامه‌نویس‌ها و چه خبرنگارها، هدف نهایی کار خود را در خدمت مردم می‌دانند. گاهی هم شاید حمایت از یک تفکر سیاسی یا اقتصادی. وقتی وارد بازاریابی محتوایی می‌شوید هدف نهایی شما دستیابی به مشتری و فروش است. سعی کنید در بن‌بست‌های فکری ژورنالیستی گرفتار نشوید و هرچه می‌توانید خودتان را به بازار نزدیک کنید.

اقیانوس نیم‌متری را رها کنید

به‌درستی یا غلط، روزنامه را بسیاری اقیانوسی به عمق نیم متر تعریف می‌کنند. معانی مختلفی از این تعریف فرسوده می‌توان داشت، اما شما بهتر از هر کسی می‌دانید که کار رسانه‌ای در این روز‌ها بدون داشتن تخصص امکان‌پذیر نیست. با این حال، اگر قصد عزیمت به بازاریابی محتوایی را دارید مراقب این تله باشید که اقیانوس این رشته به نیم متر هم نمی‌رسد.

شما امروز ممکن است در یک شرکت مواد غذایی مدیر محتوا باشید، فردا برای یک کارخانه لاستیک‌سازی محتوا تولید کنید و در روز بعد به یک استارت‌آپ در حوزه خدمات سالمندان بپیوندید. سعی کنید از این موضوع پرهیز کنید. یعنی از قبل یا دست‌کم به‌تدریج مشخص کنید قرار است در چه صنعتی فعال باشید. برای یک شرکت تولیدکننده پوشاک یک مدیر محتوا که سه سال مستمر در صنعت مد و لباس فعالیت داشته گزینه بسیار ارزشمندتری است از فردی که ۱۰ سال در حوزه‌های مختلف مدیر ارشد محتوایی بوده است.

استراتژی‌ها را فرا بگیرید

هر چیزی که در بازاریابی محتوایی نیاز دارید ترکیبی است از علوم مرتبط به حوزه بازاریابی و محتوا. شما در بخش دوم تا اندازه زیادی حداقل‌ها را در اختیار دارید. پس به سراغ مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی بروید. قرار نیست به مرحله استادی برسید، ولی باید در نظر داشته باشید که هر اندازه تسلط شما به این حوزه بیشتر باشد به فردی خبره‌تر تبدیل خواهید شد و قطعا پله‌های ترقی را سریع‌تر طی می‌کنید. اینکه چه کتابی بخوانید، چه عبارت‌هایی جست‌وجو کنید یا چه دوره‌ای بروید بر عهده شماست. می‌توانید از تجربه روزنامه‌نگاری خودتان استفاده کنید.

بازاریابی محتوایی گرچه تفاوت‌هایی با بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دارد، این را هم فراموش کنید که به‌راحتی آن‌ها را کنار بگذارید. این به این معنی نیست که از امروز بروید سر وقت الگوریتم‌ها یا فناوری‌های مورداستفاده شبکه‌های اجتماعی. یک اطلاعات اولیه کافی است. بعدتر هرکجا نیاز داشتید شروع کنید به جست‌وجو.
هر اندازه که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی دغدغه اصلی شما نباشد، فراگیری اصول سئو از نان شب هم واجب‌تر است. باز هم قرار نیست به سطحی از دانش سئو برسید که خودتان دست‌به‌کار شوید، اما باید دقیقا بدانید که کارشناسان سئو چطور کار می‌کنند، چه پتانسیل‌هایی در این حوزه وجود دارد و چطور می‌توانید با محتوای بهینه‌شده به دستاورد‌های بزرگ‌تر برسید.

جست‌وجوگر باشید

باور کنید مهم‌ترین ویژگی شما روزنامه‌نگار‌ها کنجکاوی و روحیه پرسشگری است، توانی که با تلاش ستایش‌برانگیزی برای رسیدن به پاسخ همراه می‌شود. هرکجا فکر کردید نیاز دارید (که در مسیر کم هم نخواهد بود) بپرسید، بگردید و داده جمع کنید. مطمئنم که این کار راه راحت‌ترین بخش حرفه کاری برای شماست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->