مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

ویدئو | نگاهی به تاریخچه تشکیل شهرداری در ایران و مشهد | از بلدیه تا شهرداری

  • کد خبر: ۱۱۵۷۳۳
  • ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۸
ویدئو | نگاهی به تاریخچه تشکیل شهرداری در ایران و مشهد | از بلدیه تا شهرداری
درسال ۱۲۶۲ بود که ناصرالدین شاه از فرنگ برگشته به سرش زد که برای پایتخت خود بلدیه تأسیس کند تا اموری همچون روشنایی و نظافت و اداره شهر بر عهده مسئولان آن باشد. اما به دلیل اعتراض بازاریان و مردم نسبت به ساماند‌هی بازار تهران، موفق به این کار نشد و بلدیه را تعطیل کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، از این تاریخ هم نیاز به بلدیه و شهرداری چندان حس نمی‌شد و مردم هر شهر طبق آداب و رسوم و اعتقادات شخصی و دینی و بدون مداخله دولت، خدمات شهری را انجام و مشکلات را حل می‌کردند، اما پس از پیروزی مشروطه مشکلات مختلفی در امور شهر در زمینه‌هایی مانند بهداشت شهری و آب رسانی به وجود آمد و موجب شد نمایندگان مجلس در صدد تدوین زمینه‌هایی برای بهداشت شهر‌ها برآیند که منجر به تدوین اولین قانون شهرداری‌ها تحت عنوان قانون بلدیه در ۱۹ خرداد ۱۲۸۶ شد. اولین بلدیه در ایران هم شهرداری تهران بود که با تشکیلات جدید، در همان سال پایه گذاری شد و بعد از آن به مرور در شهر‌های دیگر ایران نیز شهرداری‌ها به وجود آمدند.

شهرداری در ایران یک نهاد عمومی و غیردولتی است که وظیفه آن مدیریت شهر شامل انجام پروژه‌های عمرانی و فرهنگی، حمل و نقل عمومی، مدیریت ترافیک شهری، پاکیزه نگهداشتن معابر، حمل زباله‌های شهری، برقراری نظم و مدیریت ساخت و ساز است که زیر نظر شورای شهر و با مدیریت شهردار اداره می‌شود.

اسناد تاریخی می‌گویند در ۱۳ اسفند سنه ۱۲۸۶، انتخابات انجمن بلدی مشهد برگزار شد و اعضای انجمن طی این جلسه شاهزاده منتصرالملک را به عنوان نخستین رئیس انجمن بلدی مشهد انتخاب کردند. اما دوره ریاست وی بر بلدیه با به توپ بسته شدن مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۷ شمسی و آغاز دوران موسوم به «استبداد صغیر» چندان به درازا نکشید. اما پس از پایان دوران استبداد صغیر و تشکیل دوباره بلدیه در سال ۱۲۸۸ شمسی در مشهد آغاز به کار کرد.
از آن زمان تا کنون بیش از ۱۰۵ سال زمان می‌گذرد و اینک شهرداری مشهد مقدس، دومین شهرداری کلانشهر‌های ایران به لحاظ وسعت خدمات به شمار می‌رود که علاوه بر خدمت به مجاوران و شهروندان مشهدی، خدمت به زائران امام رضا (ع) را از وظایف اصلی خود می‌داند.
ذکر این تکته هم خالی از لطف نیست که یکی از اقدامات مهم در بلدیه مشهد در سال‌های اولیه خود، انتشار روزنامه‌ای تحت عنوان «بلدالامین» توسط محمد صادق تبریزی در سال ۱۳۲۸ بود که مخصوص انتشار شرح جلسات و تصمیم گیری رجال دولتی بوده است.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->