تعریض پل دهرود؛ اولین اتفاق خوب عمرانی ۱۴۰۳ مدیریت شهری مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود
سرخط خبرها

معدوم‌سازی لاشه، سخت‌ترین مجازات کشتارکن‌های غیرمجاز | لزوم رعایت مسائل بهداشتی در آستانه عید قربان

  • کد خبر: ۱۱۵۸۴۰
  • ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶
معدوم‌سازی لاشه، سخت‌ترین مجازات کشتارکن‌های غیرمجاز | لزوم رعایت مسائل بهداشتی در آستانه عید قربان
مدیرکل دام‌پزشکی استان گفت: امسال سخت‌ترین مجازات را برای افرادی در نظر گرفتیم که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

طنین همتی| شهرآرانیوز؛ دکتر جواد اعلمی در نشست خبری صبح امروز درباره اطلاع‌رسانی از مخاطرات ذبح غیرمجاز دام در زمینه بروز تب کریمه‌کنگو باتوجه‌به درپیش‌بودن عید قربان، گفت: امسال سخت‌ترین مجازات را برای افرادی در نظر گرفتیم که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. برای معدوم‌سازی دام‌های غیرمجاز ذبح‌شده نیز قوانین بازدارنده‌ای را اتخاذ کردیم.

به‌گفته این مقام مسئول، امسال مانند سال‌های گذشته در حوزه بیماری‌های مشترک دام و انسان حساسیت بیشتری داریم، به‌ویژه بیماری‌هایی که در دام نشانه و علامتی ندارد، اما می‌توانند بالقوه خطر انتقال بیماری به انسان داشته باشند.

اعلمی افزود : مهم‌ترین بیماری که در این حوزه می‌تو‌ان به آن اشاره کرد، تب کریمه‌کنگوست که هیچ علائمی در دام زنده ندارد، ولی امکان انتقال به انسان را دارد. رعایت بهداشت در کشتار دام در کشتارگاه این خطر را به حداقل می‌رساند. متأسفانه برخی سنت‌ها و باور‌های اشتباه وجود دارد که می‌تواند به شیوع این بیماری‌ها دامن بزند. این نکات باید به مردم گوشزد شود.

وی با بیان اینکه در دام‌پزشکی استان اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری انجام شده است، اضافه کرد: در همین راستا بدن حدود ۵۸ هزار رأس دام سنگین و ۵۰۰ هزار رأس دام سبک در استان و ۲۳۰ هزار مترمربع از محل نگهداری دام‌ها سم‌پاشی شده است. همچنین، حدود ۵۰۰۰ لیتر سم بین دامداران توزیع شده است که به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های پیشگیری از انگل دام است.

مدیرکل دام‌پزشکی استان یادآور شد: در استان ۹۲ گروه ثابت و ۸۴ گروه سیار فعال‌اند. در این گروه‌ها ۸۷ دکتر دام‌پزشک و ۱۷۷ بازرس بهداشت گوشت و ۳۴ ناظر شرعی حضور دارند.
وی درباره نظارت بهداشتی در استان گفت: در سه ماه ابتدایی امسال حدود ۵۳ هزار بازدید انجام شده است که نزدیک به ۶۰۰۰ هزار بازدید به مسائل غیربهداشتی مربوط بوده است. دراین‌راستا، ۸۹ پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل شده است که در سال گذشته ۳۲۵ پرونده بوده است.

افزایش مبتلایان به بیماری تب کریمه‌کنگو در استان

مدیرکل امور دام‌پزشکی استان در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرآرانیوز مبنی بر اینکه شیوع بیماری کریمه‌کنگو نسبت به سال‌های گذشته سیر نزولی داشته است یا نه، تصریح کرد: امسال تعداد مبتلایان نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بوده است، به‌طوری‌که در سال گذشته یک ابتلا به این بیماری داشتیم، اما امسال ۵ ابتلا گزارش شده است.
تغییر وضعیت آب‌وهوایی و خشک‌سالی بیشتر در امسال باعث شده است در استان و کشور آمار بیشتری از بیماری گزارش شود. خوشبختانه در استان تلفات جانی نداشتیم، اما متأسفانه در کشور دو نفر در پی ابتلا به بیماری تب کریمه‌کنگو جانشان را از دست داده‌اند.

مجازات عرضه‌کنندگان گوشت غیرمجاز در حاشیه جاده‌ها بازدارنده نبود

اعلمی درباره کشتار‌های غیرمجاز و عرضه آن در کنار جاده‌ها گفت: در پی همکاری با دستگاه قضا اقدامات مؤثری برای جلوگیری از کشتار غیربهداشتی دام انجام شده است. همه لاشه‌های شناسایی‌شده کشتار غیرمجاز معدوم می‌شود. این معدوم‌سازی از ذبح غیرمجاز دام جلوگیری می‌کند. در زمینه عرضه دام در حاشیه جاده‌ها با متولی مربوطه صحبت شده است که از منظر قانونی وارد شود. باتوجه‌به محدودیت گروه بازرسی، نظارت‌ها از شهرستان‌ها تجاوز نمی‌کند، اما نیازمند همکاری بین‌دستگاهی است. متأسفانه تاکنون جرایمی که برای این افراد در نظر گرفته شده، بازدارنده نبوده است و دوباره به همین شیوه توزیع می‌کنند.

وی درباره اینکه میانگین سالانه کشتار دام سبک و سنگین در استان چقدر است، اضافه کرد: به‌طور میانگین در سه ماه ۴۵۶ هزار گوسفند و بره و ۱۰ هزار رأس بز و بزغاله کشتار می‌شود.

تربیت‌حیدریه، تربت‌جام و کاشمر کانون بیماری‌های دام در استان

دکتر اعلمی درباره کانون شیوع بیماری در استان گفت: معمولا در مناطقی که خشک‌سالی بیشتر است، آلودگی محیطی بیشتر به چشم می‌خورد. سال گذشته در تربت‌جام این مشکل را داشتیم و امسال تربت‌جام، حیدریه و کاشمر نقاطی هستند که بیماری بیشتر در آنجا به چشم می‌خورد؛ اما نمی‌توان کانون مشخصی برای شیوع در نظر گرفت و باید همه مناطق استان که دام پرورش می‌دهند، پایش شوند.

وی درباره مجازات عاملان ذبح غیربهداشتی گفت:ما امسال سخت‌ترین مجازات را در نظر گرفتیم. معدوم‌سازی لاشه‌ای که غیرمجاز ذبح شده است، امسال مجازاتی باردارنده است که خیلی اثرگذار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->