گفت‌وگو با رضا حیدری، مکبر و خادم نوجوان حرم رضوی
  • کد مطالب: ۱۱۶۰۰۶
  • /
  • ۱۶ تير‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۲:۵۰

گفت‌وگو با رضا حیدری، مکبر و خادم نوجوان حرم رضوی

رضا حیدری ۱۵سال دارد و از ۷سالگی و به‌کمک خانواده با قرآن آشنا شده است.

شبنم کرمی- «نتیجه ارتباط با قرآن، دوری از گناهان است. شب‌های ماه رمضان با بچه‌های محله برای قرائت قرآن به مسجد می‌رفتیم و همین انس با قرآن بود که ما را از بسیاری کارهای ناشایست دور می‌کرد.»

آنچه خواندید تجربه رضا حیدری درباره تاثیر قرآن بر رفتار نوجوانان است. او ۱۵سال دارد و دانش‌آموز پایه نهم مدرسه امام‌رضا(ع)-واحد۳ است.

رضا از ۷سالگی و به‌کمک خانواده با قرآن آشنا شده و از همان دوران، به‌طور حرفه‌ای در دارالقرآن حرم امام‌رضا(ع) در کلاس‌های روان‌خوانی و تجوید حضور یافته است و اکنون، افزون بر برکات معنوی ارتباط با قرآن به کسب رتبه‌های درخشانی در این زمینه نیز دست یافته است. گفت‌وگوی ما را با رضا می‌خوانید.

 

حال خوب قرآنی

دلیل گرایشم به قرائت قرآن در ابتدا صدایی بود که از همان کودکی شکوفا شد و همه می‌دانستند از پدربزرگ پدری (جدم) و دایی‌ام به ارث برده‌ام.

همچنین مادرم دوست داشت روان‌خوانی و روخوانی قرآن را از کودکی فرا بگیرم اما به‌خواسته خودم تا مراحل بالاتر و قرائت تحقیق، این رشته را ادامه دادم.

اکنون نیز تلاش می‌کنم از این پس حفظ قرآن را هم در برنامه خود داشته باشم. سعی می‌کنم برخی از معانی آیات قرآن را تا همیشه سر لوحه زندگی خود قرار دهم.

انس با قرآن مرا آرام و با ملاحظه کرده است، به‌طوری که با دوستان و خانواده‌ام با ادب و احترام رفتار می‌کنم و باور دارم نور قرآن حتی در چهره افراد نیز دیده می‌شود.

 

آموزه‌های قرآنی

سال ۱۴۰۰ در مسابقات همخوانی قرآن با گروه «منتظران موعود» به رتبه سوم کشور دست یافتیم که استاد بازودار و آقای مهدی‌زاده دراین‌باره برای گروه زحمات بسیاری کشیدند.

در مسابقات اذان سال ۹۸ و امسال نیز در استان نفر اول شدم، البته از کلاس سوم تاکنون همواره در مسابقات اذان در ناحیه نفر اول بوده‌ام.

تاکنون ۳ دور قرآن را ختم کرده‌ام و معمولا زمانی که کمی دلتنگم آیاتی از قرآن را می‌خوانم و به آرامش می‌رسم.

افزون بر این، قرآن کتابی است که راه‌های چگونه موفق شدن و واکنش مناسب انسان‌ها پس از پیروزی را به ما می‌آموزد، همچنین در قرآن تاکید بسیاری بر اهمیت حفظ تندرستی و راه‌های آن شده است که رعایت این دستورالعمل‌های الهی می‌تواند بر سلامتی ما بسیار تاثیرگذار باشد.

 

حس بی‌نظیر خدمت به زائران

از ۴ سال پیش خادم حرم امام‌رضا (ع) و مشغول خدمت به زائران هستم؛ این سعادت با کمک مدرسه و به برکت مکبری در حرم نصیبم شد که هفته‌ای ۴ ساعت در بخش تبلیغات و مرتب‌سازی صف‌های نماز جماعت و مکبری شیفت هستم.

حس غیرقابل توصیفی دارد که در حرم امام مهربانی به خدمت مشغول باشی، از سوی دیگر زائران به‌دلیل اینکه سنم کم است با مهربانی با من برخورد می‌کنند که احساس معنوی خوبی برایم به همراه دارد.

فوتبال را بسیار دوست دارم و خوب بازی می‌کنم. به موسیقی و خوانندگی هم علاقه دارم و تاکنون در قالب تک‌خوان گروه‌های سرود و همچنین تولید محتوای صوتی و تصویری مذهبی، کلیپ‌هایی دارم که در صدا و سیما نیز منتشر شده است.

در درس و تحصیل نیز سال گذشته را با معدل ۲۰ گذراندم و امسال هم درشرایط بسیار خوب درسی هستم. در آزمون سراسری «مرآت» سال ۱۴۰۱ در ریاضی رتبه اول، ادبیات رتبه سوم و علوم رتبه دوم را کسب کرده‌ام.

البته دلیل این موفقیت را در تلاش برای کسب دانش بیشتر در کنار فعالیت‌های قرآنی و کارهای عملی می‌دانم. هدف بزرگم در بلندمدت تغییر نظام آموزش و پرورش و آموزش راه و رسم درست زندگی به بچه‌هاست که با کمک خداوند، ایمان دارم که به این هدف دست پیدا می‌کنم. به دوستانم نیز پیشنهاد می‌کنم اگر قصد جدی برای رسیدن به هدفشان دارند از خدا و قرآن و اهل بیت(ع) کمک بگیرند که به‌یقین موثر است.

 

وظیفه قرآنی من

مشوق خود را همواره خانواده، به‌ویژه پدرم می‌دانم، مادرم هم در زمینه فعالیت‌های قرآنی مرا خیلی تشویق کرده و همیشه هوایم را داشته است. همچنین در موفقیت‌های قرآنی و تواشیح، استادانم به‌ویژه استاد مهدی‌زاده و استاد بازودار خیلی مرا تشویق و همراهی کرده‌اند که از همه‌ی آن‌ها تشکر می‌کنم.

تلاش می‌کنم در راه خدا و قرآن الگوی مناسبی برای دوستانم باشم اما از آنجا که در همه‌ی علوم قرآنی تجربه و دانش کافی ندارم دراین‌باره دوستانم را به افراد باتجربه‌تری معرفی می‌کنم به امید اینکه راهنمایی بهتری دریافت کنند اما وظیفه من دربرابر هم‌سن‌وسالانم این است که با توجه به ارتباط‌گیری راحت‌ترمان، آن‌ها را به خواندن قرآن دعوت کنم تا از روحیات معنوی سرشار شوند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.