توزیع فصل سوم «پدرخوانده» + زمان پخش تخصیص یارانه خرید از نمایشگاه کتاب برای دانش‌آموزان و فرهنگیان آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌یابی نمایش «هیس» به فستیوال کلاسیک روسی سعدی یکی از خود ماست بهمن هاشمی تهیه‌کننده شد فراخوان مسابقه مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران تئاتر «کیانو ریوز» در فیلم «سیستم سرگرمی خراب است» زنده‌یاد رضا داوودنژاد با «زندگی به شرط خنده» روی آنتن + زمان پخش آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) جایزه بهترین بازیگر جشنواره زنان بیروت در دستان صحرا اسدالهی پوستر جشنواره کن ۲۰۲۴ رونمایی شد + عکس بررسی فروش سینما‌های خراسان رضوی در ماهی که گذشت | «بی بدن» مشهدی‌ها در سایه «تمساح خونی» برگزیدگان پویش رسانه‌ای «ققنوس قلم» معرفی شدند + اسامی بازتاب اندیشه اسلامی در منظومه فکری سعدی برنامه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب تهران + زمان پخش تصویر شهر در بوم شعر سهراب سپهری
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس رضوی: دشمنان می‌خواهند نور اباعبدالله(ع) را با فوت دهان خاموش کنند

  • کد خبر: ۱۱۶۰۸۹
  • ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
تولیت آستان قدس رضوی: دشمنان می‌خواهند نور اباعبدالله(ع) را با فوت دهان خاموش کنند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: با وجود همه جنایت‌هایی که بنی‌امیه و بنی‌عباس در طول قرن‌ها انجام دادند، نور خدا خاموش نمی‌شود. دشمنان اراده کردند که نور خورشید را با فوت دهان خاموش کنند، درحالی‌که خدا خودش این نور را حفظ و گسترده می‌کند.

گروه فرهنگ | شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در مراسم بدرقه کاروان پیاده مشهد به کربلا بیان کرد: اباعبدالله(ع) مخصوص یک زمان و عصر نبود، امام حسین(ع) فقط امام شیعیان و مسلمانان نیست، بلکه امام و رهبر و هدایتگر بشریت است. بشریتی که از بی‌عدالتی، گناه، بی‌بندوباری خسته شده است. هیچ‌وقت نام ایشان کهنه نمی‌شود، چون خوبی و فضیلت هیچ‌وقت کهنه نمی‌شود.

وی افزود: امام حسین‌(ع) فراموش و کهنه نمی‌شود، بلکه روزبه‌روز آوازه‌اش و هدف مقدسش و قیام حیات‌بخشش گسترده‌تر می‌شود. دشمنان اباعبدالله(ع) تمام تلاششان این بود که نام اباعبدالله(ع) فراموش شود. بنی‌عباس نیز که روی کار آمد، کمتر از بنی‌امیه با امام حسین(ع) دشمنی نداشت. آن‌ها جسم اباعبدالله(ع) را قطعه‌قطعه کردند، اما بنی‌عباس به قبر ایشان هم رحم نکرد.

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: با وجود همه جنایت‌هایی که بنی‌امیه و بنی‌عباس در طول قرن‌ها انجام دادند، نور خدا خاموش نمی‌شود. دشمنان اراده کردند که نور خورشید را با فوت دهان خاموش کنند، درحالی‌که خدا خودش این نور را حفظ و گسترده می‌کند. اربعین از فرقه‌ها و مذاهب و ادیان مختلف تشکیل شده است. مردم مسیحی، مسلمان و بودایی در اربعین حضور دارند. به‌دلیل اینکه ما خودمان در صحنه حضور داریم، این چیز‌ها برایمان عادی است، اما کسی که در این صحنه‌ها حضور ندارد، این چیز‌ها را یک معجزه می‌بیند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی تصریح کرد: در این کاروان بچه ۷ ساله و پیرمرد ۸۰ ساله هم وجود دارد. چون ما در صحنه هستیم، نور و عظمت آن را درک نمی‌کنیم. پیاده‌روی یک پیرمرد ۸۰ ساله چیزی به‌جز معجزه نیست. این چیست که امروز شور و عشق مردم به ابی‌عبدالله(ع) بیشتر می‌شود؟ این یک نور عادی نیست. چه کسی حاضر است برای این نور مادیات و معنویات خود را بدهد؟

وی ادامه داد: خدا این محبت و عشق را در دل ما ایجاد کرده است که برای تشرف به زیارت امام حسین(ع) سر از پا نمی‌شناسیم و به این میزان به خود رنج می‌دهیم. خاک پای زائران پیاده تبرک و شفاست. اگر چشم برزخی داشته باشیم و حجاب‌ها از چشم ما کنار برود، می‌بینیم که پا روی بال ملائک می‌گذاریم و به زیارت اباعبدالله(ع) می‌رویم. ملائک به استقبال می‌آیند تا زائر اباعبدالله‌(ع) پایش را روی بال آنان بگذارد و به خدا نزدیک‌تر شود.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هر ۴۰ روز جمعی از ملائک خدا به زیارت امام حسین(ع) می‌آیند. وقتی به زیارت می‌آیند، به خدا التماس می‌کنند که در کربلا و حرم حضرت بمانند و به آسمان بازنگردند. در مکان شریف چه می‌بینند که عالم ملکوت برای آنان چیزی نیست؟ آن عالمی که همه می‌خواهند به آن برسند، اولیا‌ءالله و پیامبران در آن قرار دارند. در قبر اباعبدالله(ع) چه می‌بینند که عظمت اینجا را بیشتر از عالم خود می‌دانند؟ زبان ما الکن است که بخواهد حقیقت مضجع شریف اباعبدالله(ع) را بیان کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی اضافه کرد: خداوند چند امتیاز را برای اباعبدالله(ع) در نظر گرفته است. ائمه اطهار از نسل امام حسین(ع) هستند. تربت امام حسین(ع) شفا می‌دهد. درحالی‌که خوردن خاک حرام است، خوردن تربت خاک ایشان مستحب است. دعا در زیر قبه اباعبدالله(ع) اجابت می‌شود و آن کسی که در مسیر امام حسین(ع) قدم می‌گذارد و بازمی‌گردد، از عمرش محسوب نمی‌شود. این بیست‌ویکمین سالی است که این کاروان حرکت می‌کند. کسانی هستند که در طول عمر خود یک‌بار هم کربلا نرفته‌اند.

وی خطاب به زائران پیاده کربلا تأکید کرد: شاکر این نعمت باشید. از همین‌جا که حرکت می‌کنید، خود را زائر بدانید. زائر به کسی می‌گویند که از غیر امام عدول کرده و رو به ایشان آورده است؛ بنابراین زائر خدا هم داریم. زائر اباعبدالله(ع) اگر از کربلا بازمی‌گردد، باید در رفتارش تغییری حاصل شده باشد. زیارت با معرفت یعنی خودمان را در کلاس تربیتی ائمه قرار دهیم. امام حسین(ع) از شما چه می‌خواهد؟ چه عملی امام حسین(ع) را خشنود و چه عملی ایشان را ناراحت می‌کند؟

تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: شکر این نعمت این است آنچه امام حسین(ع) را ناراحت می‌کند، انجام ندهیم. در روحیه مقاومت و مبارزه با ظلم، طرف‌داری از مظلومان و اعلام نفرت از مستکبران و در اعمال فردی و حوزه‌های اجتماعی همانند امام حسین(ع) باشیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی افزود: اگر بخواهیم کل عاشورا را در یک کلمه خلاصه کنیم، به گذشت می‌رسیم. امام حسین(ع) در روز عاشورا از همه چیزش گذشت. ما چقدر حاضریم برای خدا بگذریم؟ گذشت فقط از جان و مال نیست. چرا در خیلی از روابط اجتماعی این میزان کینه و دعوا داریم؟ زندگی اباعبدالله(ع) را در زندگی خود جاری کنیم. برای امام حسین(ع) فقط گریه نکنیم و در روز عاشورا فقط مشکی نپوشیم. امام حسین(ع) به ما درس گذشت داده است. جامعه حسینی باید جامعه سرشار از محبت و خیرخواهی نسبت به یکدیگر و ابراز نفرت در برابر دشمن باشد.

وی ادامه داد: بسیاری از اختلافات، دعو‌اها و دادگاه‌ها به این دلیل است که در زندگی گذشت نداریم. حاضر نیستیم از فامیل و دوست خود بگذریم؛ آن وقت چگونه می‌خواستید در روز عاشورا از جان خود گذشت کنید؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->