پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

بررسی الزامات حمایت از صنعت برق

  • کد خبر: ۱۱۶۷۵۵
  • ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
بررسی الزامات حمایت از صنعت برق
محسن شادمان - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان

در سال‌های اخیر بحث راهکار‌های حمایت از صنعت برق به‌ویژه برای دسترسی پایدار به این انرژی بسیار مطرح شده است. با این حال بررسی روند سال‌های گذشته نشان می‌دهد که مسئله حمایت از صنعت برق مقداری به بیراه رفته است.

اینک فعالان صنعت برق بیش از اینکه خواهان حمایت باشند، متقاضی انجام تعهدات دولتی هستند. پرسش این است؛ اکنون که واحد‌های صنفی زیادی در حوزه‌های مختلف خدماتی و تولیدی در مشهد فعال هستند یا کارخانه‌های زیادی در اطراف شهر مستقرند، آیا حمایت می‌شوند؟

یا بستر اقتصادی برای فعالیت این بنگاه‌ها در شهر فراهم است؟ طبیعی است که ابتدا بستر اقتصادی برای فعالیت این بنگاه‌ها فراهم بوده است که توانسته‌اند در مشهد فعالیت کنند. در حوزه صنعت برق نیز ابتدا باید بستر‌های فعالیت بخش خصوصی در این حوزه فراهم شود و حمایت‌ها در مرحله ثانویه قرار گیرد.

اکنون در تولید برق چند مشکل اساسی داریم. نخست اینکه قیمت خرید برق در مقایسه با خرید تجهیزات آن تناسبی ندارد و سرمایه‌گذاری در آن به بازگشت مناسب سرمایه منجر نمی‌شود. دوم اینکه بروکراسی یکی دیگر از موانع حضور بخش خصوصی در صنعت برق است که باید اصلاح شود. برای نمونه اگر بخواهید نیروگاه «سی‌اچ‌پی» راه بیندازید باید از شرکت برق و گاز و چند نهاد دیگر مجوز بگیرید.

در حوزه نیروگاه بادی و خورشیدی نیز مشکلات اداری زیادی وجود دارد که باید برطرف شود. موضوع دیگری که در صنعت برق نیازمند توجه ویژه است، تسویه بدهی‌های انباشت‌شده دولت است. این بدهی‌ها، علاوه بر آنکه بخش خصوصی این صنعت را تضعیف کرده، مانعی برای جذب سرمایه‌های بخش خصوصی به صنعت شده است.

اینک پرداخت مطالبات بخش خصوصی با تأخیر صورت می‌گیرد و همین مسئله فعالان این حوزه را با مشکل مواجه کرده است. تعلل در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان برق و موانعی که بر سر راه آن‌ها وجود دارد سبب شده است بخشی از آن‌ها رغبت خود را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه از دست بدهند.

از این رو تأکید می‌شود اگر خواهان ورود بخش خصوصی به این حوزه هستیم، ابتدا باید دولت تعهدات خود را در این حوزه انجام دهد تا رغبت سرمایه‌گذاری در صنعت برق بیشتر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->