تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

تصویری نادر از شیطنت‌ توله پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره + عکس

  • کد خبر: ۱۱۸۱۹۵
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
تصویری نادر از شیطنت‌ توله پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره + عکس
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: استمرار نسل و تشکیل خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره  که به عنوان بهشت پلنگ‌های ایرانی هم شناخته می‌شود  توسط دوربین‌های تله‌ای و تحقیقاتی مستندسازی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت:مشاهده آرامش حیات وحش و زادآوری این گربه سان در معرض خطر انقراض رویداد ارزشمند و مهمی است که نشان دهنده امنیت زیستگاه، وجود تعادل بین شکار و شکارچی و ظرفیت ویژه پارک ملی تندوره و حاصل تلاش محیط بانان سختکوش آن است.

به گفته وی،استمرار نسل و تشکیل خانواده جدید پلنگ ایرانی در پارک ملی تندوره  که به عنوان بهشت پلنگ‌های ایرانی هم شناخته می شود  توسط دوربین‌های تله‌ای و تحقیقاتی مستندسازی شده است.

اله پور افزود: مشاهده این گونه با توله خود که حدود سه تا ۴ ماهه است نشان از از زایمان موفق این حیوان است. شیطنت‌های توله تازه متولد شده با پلنگ ماده و رابطه مادر و فرزندی این پلنگها در محدوده و موقعیتی که جفت گیری این پلنگ ماده مستند سازی شده بود، موجب خرسندی محیط بانان پرتلاش که وظیفه حفاظت و حراست از این گونه ارزشمند را بر عهده دارند و همچنین دوستداران محیط زیست خواهد بود.

وی اضافه کرد:مشاهده آرامش حیات وحش و زادآوری این گربه سان در معرض خطر انقراض رویداد ارزشمند و مهمی است که نشان دهنده امنیت زیستگاه، وجود تعادل بین شکار و شکارچی و ظرفیت ویژه پارک ملی تندوره و حاصل تلاش محیط بانان سختکوش آن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی حمایت و حس مسوولیت اجتماعی برای حفاظت از تنوع زیستی استان را وظیفه‌ای همگانی دانست و از مردم خواست تا همچون محیط بانان در حفظ و حراست این زیستگاههای طبیعی و حیات وحش، محیط زیست را همراهی کنند.

پارک ملی تندوره در شهرستان درگز استان خراسان رضوی قرار دارد و میزبان بزرگترین جمعیت پلنگ ایرانی است.

نام پلنگ هم اکنون در زمره گونه‌های حمایت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد. شکار غیر مجاز پلنگ و طعمه های آن ، تغذیه این حیوان از لاشه‌های مسموم، تله گذاری و تصادفات جاده‌ای از مهم ترین عوامل کاهش جمعیت این گربه‌سان در ایران است.

زیرگونه پلنگ، در خطر انقراض طبقه بندی شده است و حفاظت از آن به خصوص در محیطی خارج از مناطق حفاظت شده که جمعیت طعمه‌های طبیعی در آن به شدت کاهش یافته، نیازمند برنامه ریزی جدی کارشناسان است.

پلنگ یکی از ۳۷ گونه گربه سانان دنیا محسوب می‌شود. اعضای این خانواده در تمام نقاط جهان به جز استرالیا، قطب شمال و قطب جنوب زندگی می‌کنند. در گذشته در ایران ۱۰ گونه گربه‌سان زندگی می کردند که با انقراض شیر ایرانی و ببر خزر، امروزه پلنگ، بزرگ جثه‌ترین گربه‌سان کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->