اعمال قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش فضا‌های فرهنگی با محوریت زنان

  • کد خبر: ۱۱۸۵۲۱
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
افزایش فضا‌های فرهنگی با محوریت زنان
لیلی رحمانی - فعال فرهنگی

«توسعه» کلیدواژه‌ای است که همه درباره آن می‌اندیشند. زمانی که از نیروی انسانی و سرمایه اجتماعی بحث می‌شود، مشخصا موضوع سلامت اجتماعی و زیست سالم پایه و اساس سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در هر شهر و کشوری است.

توجه به این امر در سایه اهمیت یافتن و توجه به امر مهم آموزش صحیح و ایجاد بستر‌هایی برای گسترش فعالیت‌های جمعی خواهد بود. بر این اساس، نهاد‌های آموزشی جزو اصلی‌ترین نهاد‌ها برای انتقال ارزش‌ها، سنت‌ها و هنجار‌ها هستند.

این آموزش از نخستین هسته‌های شکل‌گیری جامعه یعنی خانواده آغاز می‌شود. آشکار است که خانواده بدون اغراق بیشترین تأثیر خود را از مادر و زن دریافت می‌کند. در واقع، زن اثرگذارترین نقش موجود در خانواده را دارد. بر این اساس، لازم است موضوع زنان و سبک زندگی آنان به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مدیران در سطوح مختلف بدل شود.

سبک زندگی نشاط‌آور برای زنان از الزامات ارتقای شیوه زندگی افراد است که اگر محقق شود، زندگی اجتماعی را نیز پویا خواهد ساخت.

این امر با فعال کردن دو حوزه آموزش و گسترش فضا‌های نشاط‌آفرین و مرتبط با حوزه اوقات فراغت محور قوت می‌گیرد. پس باید گفت نقش مراکز فرهنگی و فراغتی در امر کلی توسعه بسیار پررنگ است.

زنان نیازمند بهره بردن از این فضا‌ها برای افزایش مشارکت اجتماعی، ارتقای سبک زندگی در راستای ارتقای سرمایه‌های اجتماعی هستند. شهر مشهد مقدس به عنوان شهری که سالانه میزبان جمعیت زیادی از زائران از جمله زائران زن است، بار بیشتری را در این حوزه بر دوش می‌کشد.

زنان و خانواده‌هایی که این شهر را برای اقامتی چندروزه انتخاب کرده‌اند نیازمند وجود فضا‌هایی هستند که بتوانند اوقات فراغت مناسبی برای آنان فراهم کنند و از سویی حس امنیت و نشاط را برای ایشان به بار آورند.

فضا‌های فرهنگی و فراغتی شهر مشهد با محوریت زنان در سال‌های اخیر و با اهداف ذکرشده اهمیت بیشتری یافته و هم‌اکنون از میان ۲۳ فرهنگ‌سرای فعال در شهر مشهد، سه مورد مختص بانوان هستند که آماده فعال شدن جنبه‌های آموزشی برای آنان‌اند.

هم‌چنین بوستان‌هایی که به صورت اختصاصی در جهت ایجاد فضایی با افزایش احساس امنیت و فراغت برای بانوان و خانواده‌ها احداث شده است سیزده مورد است. این تعداد با احداث چند بوستان دیگر رو به افزایش خواهد بود.

اما چنان‌که به نظر می‌رسد، با توجه به اهمیت فعال کردن نقش زنان بر اساس آنچه اشاره شد و در جهت ایجاد بستر‌های گسترده‌تر برای حضور ایشان و اثرگذاری در عرصه‌های اجتماعی، لازم است سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان‌تری در حوزه مدیریت شهری صورت پذیرد.

افزایش فضا‌های فرهنگی با محوریت زنان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->