مالک X: ممنوعیت TikTok خلاف آزادی بیان است آیا Discord مسدود شده است؟ گوشی تاشوِ BlackView HERO 10 ماه آینده می‌آید اندروید به‌زودی می‌تواند سلامت حافظه گوشی را نشان دهد مشکل عجیب صفحه‌نمایش‌، چند گوشی‌‌ دیگر سامسونگ را هم درگیر کرد + عکس وزارت اقتصاد از شروع فروش اینترنتی دارو از ماه آینده خبر داد هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان برای صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو

بومیان آمریکا چینی بودند! | کشف دانشمندان از فسیل ۱۴ هزار ساله انسان

• ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۲
بومیان آمریکا چینی بودند! | کشف دانشمندان از فسیل ۱۴ هزار ساله انسان
دانشمندان طی پژوهش جدیدی این احتمال را مطرح کرده‌اند که بومیان آمریکا احتمالا از جنوب چین به این قاره رفته‌اند.
به گزارش شهرآرانیوز، پژوهشگران چینی در تحقیقات جدید خود اعلام کردند یک فسیل انسانی ۱۴,۰۰۰ ساله‌ای که کشف کرده بودند، متعلق به شاخه‌ای منقرض شده از والد‌های مادر و احتمالا به بومیان آمریکا است.
گفتنی است که قدمت این فسیل به اواخر دوره پلیستوسین باز‌می‌گردد که در سطح بین‌المللی یک دوره زمین‌شناسی غیر رسمی تلقی می‌شود.
دانشمندان جهت مطالعه سوابق این فسیل، ژنوم آن را با ژنوم مردم مختلفی از سراسر جهان مقایسه کردند نتایج نشان داد که استخوان‌ها به فردی تعلق داشت  که از خانواده آسیای شرقی بومیان آمریکا بوده است.
این یافته‌ها با داده‌های مطالعات پیشین ترکیب شدند تا دانشمندان درک کنند مردم آسیا چگونه در نهایت سر از قاره آمریکا در آوردند؛ امری که از قرار معلوم به واسطه سفر‌های دور و دراز از مناطقی، چون ژاپن، سیبری، تنگه برینگ و چین به سوی قاره آمریکا صورت گرفته است.
مطالعات تازه در زمینه تبار بومیان آمریکا در واقع زمانی آغاز شد که حدود ۳۰ سال پیش باستان‌شناسان به استان یونان چین رفتند تا فسیل «مردمان غار رد دیر» (Red Deer Cave People) را بیابند. فسیل‌های یافت شده جمجمه‌ای از انسان‌تباران را شامل می‌شد که هم شبیه جمجمه انسان مدرن و هم شبیه به انسان‌های کهن بود.
این جمجمه مشابه موارد یافت شده در فسیل نئاندرتال‌ها بود، با این وجود مغز آن از انسان‌های امروزی کوچک‌تر بود. در ادامه دانشمندان چنین نتیجه گرفتند که جمجمه مذکور احتمالا به اجتماعی ترکیبی از انسان‌ها تعلق داشته که متشکل از هر دو گروه انسان مدرن و کهن بوده است.
سال ۲۰۱۸، «ژیوپینگ جی»، باستان‌شناس موسسه میراث فرهنگی یو-نان به همراه «بینگ سو» از انستیتوی حیوان‌شناسی کان‌مینگ موفق شدند تا DNA این جمجمه باستانی را استخراج کنند. ژنوم بدست آمده مشخص کرد که فرد مذکور جزو گروهی منقرض شده از انسان مدرن بود که نسل‌های بعدی آن‌ها امروزه در شرق آسیا، شبه‌جزیره هندوچین و همینطور جزایر جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند.
آن‌ها در ادامه جهت بالا بردن سطح پوشش تحقیقات خود تصمیم گرفتند تا DNA‌های باستانی بیشتری را ترتیب‌گذاری کنند، به خصوص آن‌هایی که قدمت‌شان به قبل دوره مردمان غار رد دیر بازمی‌گردد.
به گفته بینگ سو، این داده‌ها نه تنها به درک بهتر از چگونگی مهاجرت پیشینیان‌مان منتهی خواهند شد، بلکه می‌توانند حاوی اطلاعات مهمی در خصوص نحوه تغییرات فیزیکی انسان‌ها مانند تغییر رنگ پوست در تقابل با محیط زندگی‌شان باشد.

منبع: صداوسیما