احتمال لغو مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس به دلیل نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین: جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را ساقط می‌کنیم نمازگزاران مشهدی جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند + فیلم دستگیری ۹ نفر مظنون حملات تروریستی مسکو در تاجیکستان آیت‌الله علم الهدی: تا زمانی که مردم در صحنه هستند خللی به اسلام وارد نخواهد شد ایران حملات شب گذشته اسرائیل به سوریه را محکوم کرد سران حماس با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیدار کردند سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان
سرخط خبرها

تماس تلفنی امیرعبداللهیان و ملامتقی در پی دستور رئیس‌جمهور| هشدار ایران به طالبان درباره حق‌آبه هیرمند

  • کد خبر: ۱۱۹۰۸۶
  • ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲
تماس تلفنی امیرعبداللهیان و ملامتقی در پی دستور رئیس‌جمهور| هشدار ایران به طالبان درباره حق‌آبه هیرمند
در پی دستور رئیس‌جمهور در خصوص پیگیری مساله حق‌آبه ایران، وزیر امور خارجه کشورمان با ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان مکالمه تلفنی داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین امیرعبداللهیان با اشاره به بارندگی‌های اخیر و جاری شدن آب در رودخانه هیرمند اظهار امیدواری کرد که موانع مصنوعی جهت رسیدن آب به جمهوری اسلامی ایران و تامین حقابه ایران وجود نداشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: تحویل حقابه ایران شاخص مهمی برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین المللی در قبال ایران است.

امیرعبداللهیان با اشاره به مطالبه جدی مردم و نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس از وزارت امور خارجه افزود: اگر مسئله حقابه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.

وزیر امور خارجه کشورمان اظهارداشت: بزودی هیات عالیرتبه‌ای از وزارت نیروی ایران برای بررسی و رفع موانع موجود و رایزنی با مقامات افغانستان در مورد حقابه عازم این کشور می‌شود.

 امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به علاقمندی فعالان  بخش‌های خصوصی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اقتصاد افغانستان اظهار داشت: ایران از حضور و فعالیت بخش خصوصی خود در افغانستان پشتیبانی می‌کند و همزمان انتظار دارد مقامات افغانستان نیز با توجه به اهمیت فعالیت‌های بخش خصوصی در اقتصاد افغانستان از فعالان اقتصادی ایران در افعانستان حمایت کنند.

ملامتقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان نیز در این گفتگوی تلفنی روابط دو کشور را برادرانه و در مسیر کمک به ملت افغانستان توصیف کرد.

وی  با استقبال از سفر هیات وزارت نیروی کشورمان گفت: ما نسبت به حقابه ایران متعهد هستیم. زمانی که آب موجود باشد، آنرا به سوی ایران روان می‌سازیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ اظهار داشت: ما می‌توانیم با تشکیل تیم فنی و عملیاتی مشترک مسیر رودخانه را به مجرای درست خود برگردانیم تا مردم دو سوی مرز از هدر رفت آب آسیب نبینند.

ملامتقی بر سفر هیات وزارت کشاورزی افغانستان به تهران تاکید کرد.

وی توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های دو کشور را خواستار شد.

ملامتقی همچنین ارزیابی خود را از نشست اخیر تاشکند در مورد افغانستان بیان کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->