شعرخوانی نجیب بارور، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی حکیم بینش، شاعر افغانستانی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) شعرخوانی محمدکاظم کاظمی در حضور رهبر انقلاب + فیلم (۶ فروردین ۱۴۰۳) طالبان: ایران کمی دیگر حضور مهاجران را تحمل کند واکنش سفیر سابق ایران در کابل به موضع دوگانه طالبان به حادثه تروریستی کرمان و مسکو افزایش سه برابری ابتلا و ۱۰ برابری مرگ بر اثر بیماری تب کنگو در افغانستان (۳ فروردین ۱۴۰۳) وقوع انفجار شدید در پایتخت افغانستان (۲ فروردین ۱۴۰۳) داعش عامل انفجار قندهار است (۲ فروردین ۱۴۰۳) انفجار در قندهار افغانستان ( ۲فروردین ۱۴۰۳) سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: ما در جام ملت‌های آسیا تازه واردیم افغانستان، تولیدکننده عمده «شیشه» | قاچاق موادمخدر از افغانستان کاهش محسوسی نداشته است کرزی خطاب به طالبان: مدارس را به روی دختران باز کنید یک روزنامه اسپانیایی: اگر افغانستان خشخاش کشت نکند هزاران نفر در اروپا می‌میرند نمایندگان جامعه‌ تشیع افغانستان پیشنهادات خود را به‌صورت کتبی به طالبان سپردند ابراز نگرانی گزارشگران بدون مرز درباره تاثیر منفی محدودیت‌های طالبان بر چشم‌انداز رسانه‌های افغانستان لحظه افطار بازیکنان تیم ملی کریکت افغانستان + فیلم افزایش ۳۸ درصدی کودکان کار در افغانستان هشدار‌ها درباره احتمال جاری شدن سیل در ۱۵ استان افغانستان امضای تفاهمنامه میان سازمان ملی مهاجرت و بیمه سلامت برای اتباع خارجی باران شدید در هرات (۲۲ اسفند ۱۴۰۲) + فیلم
سرخط خبرها

کوهنورد ایرانی به یاد کوهنورد افغانستانی پرچم این کشور را به قله برد

  • کد خبر: ۱۱۹۱۷۶
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
کوهنورد ایرانی به یاد کوهنورد افغانستانی پرچم این کشور را به قله برد
ایمان احمدپور که موفق شده قله خشن k2 را بدون کمک شرپا و کپسول اکسیژن صعود کند از تجربه تلخ از دست دادن «علی اکبر سخی» کوهنورد افغانستانی در مسیر صعود گفت.

به گزارش شهرآرانیوز؛ ایمان احمدپور، کوهنورد و مدرس فدراسیون کوهنوردی از صعود خود به قله k2 خبر داد.

این کوهنورد که در کمپ دوم و در ارتفاع ۶۷۰۰ متری حضور دارد درباره صعودش گفت: من صعود به k2 را بدون کمک شرپا و کپسول اکسیژن انجام دادم. برنامه‌ریزی صعود انفرادی بدون شرپا و اکسیژن آن هم به قله k۲ فرایند تمرینی و برنامه پیچیده‌ای دارد که برای یادگیری آن نیاز به زمان زیادی است.

او در پاسخ به اینکه چند کوهنورد ایرانی پیش از این کوه را بدون کپسول اکسیژن و کمک شرپا صعود کردند؟ گفت: قله k2 تا الان توسط ایرانی‌های معدودی صعود شده است؛ کاظم فریدیان با شرپا و اکسیژن، عظیم قیچی‌ساز با شرپا و بدون اکسیژن، رضا شهلایی با شرپا و با اکسیژن و حسین بهمنیار بدون شرپا و بدون اکسیژن. همچینن افسانه حسامی‌فرد موفق شد، به عنوان اولین زن ایرانی این قله را فتح کند.

این کوهنورد ایرانی در پاسخ به اینکه چه اشخاصی شما را برای این صعود یاری کردند؟ پاسخ داد: من برای صعود تنها بودم و تقریبا تمامی کارها را خودم انجام دادم، بدون چشم داشت به هیچ فردی. آقای علی رضا خوانساری بنده را تا کمپ اصلی همراهی کرد و بعد از یک روز ماندن در کمپ اصلی، به ایران بازگشت.

او در پاسخ به اینکه کم سن و سال ترین و پیر ترین فرد گروه چند سال سن داشتند؟ گفت: من با تمامی گروه‌ها روزانه صحبت می‌کردم. باید بگویم که دقیق نمی‌دانم اما فردی ۶۹ ساله و جوانی ۲۳ ساله را دیدم که برای صعود اقدام کرده بودند.

دوست افغانستانی‌ام را از دست دادم

احمد پور درباره اتفاق ناخوشایندی که در راه برایش پیش آمد گفت: در راه قله متاسفانه دوست خوبم علی اکبر سخی از افغانستان را از دست دادم که من به یاد او پرچم افغانستان را به قله برده و به یاد تمام فارسی زبانان دنیا، یاد او را گرامی داشتم.

او در واکنش به اینکه آیا در طول راه پشیمان شده و به برگشت فکر کرده است یا خیر؟ گفت: چون از کوهنوردی لذت می‌برم هرگز پشیمان نشده ولی از کوله سنگینم همیشه شاکی بودم.

او ادامه داد: من از فدراسیون کوهنوردی و هیچ فرد یا ارگانی انتظار کمک ندارم و البته چون بدون شرپا، باربر، و اکسیژن صعود داشتم و همچین چادر، غذا و تجهیزات کوهنوردی تقریبا به عهده خودم بود، هزینه ام نسبت به صعودهای تجاری کمتر شد.

احمدپور گفت: باید بگویم که باربران و مردمان پاکستانی بسیار به ایرانی‌ها احترام گذاشته و عاشق ایران و مردمان ایران هستند. آنها دوست دارند به ایرانی‌ها کمک کرده و کوهنوردان ایرانی را برادر صدا می‌کنند.

این کوهنورد ایرانی در خصوص شرایط کرونا در پاکستان گفت: کرونا در پاکستان تقریبا معنایی نداشت. فقط در هنگام ورود به پاکستان گواهی واکسن را از من دریافت کردند تا بتوانم صعود داشته باشم.

او با بیان اینکه پتانسیل در ایران برای کوهنوردی بسیار بالا است، گفت: تاکید می‌کنم که آموزش بسیار مهم است. صعود بدون اکسیژن، شرپا و بار بر با شعار "کوهنوردی به سبک کوهنوردی" برای من صورت گرفت. کوهنوردی باید پاک، بدون آلودگی و با قوانین طبیعت باشد و از تمامی دوستاران ورزش خواهش دارم که به ورزش احترام بگذارند.

کِی۲ (k2)، دومین قله‌ بلند روی زمین پس از اورست است. این قله با ارتفاع ۸۶۱۱ متر از سطح دریا، در منطقهٔ قره‌قروم در رشته‌کوه‌های هیمالیا و در شمال شرقی پاکستان قرار گرفته و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیر صعود در جهان است.

کی۲ به عنوان کشنده‌ترین و پرتلفات‌ترین قله در بین کوهنوردان مشهور است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->