میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع)
سرخط خبرها

روایتی از آیینی سنتی «اذن عزا» در آستانه ایام محرم در حرم مطهر رضوی

  • کد خبر: ۱۱۹۱۹۷
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
روایتی از آیینی سنتی «اذن عزا» در آستانه ایام محرم در حرم مطهر رضوی
امسال هم به رسم هرسال در آخرین روز ماه ذی‌الحجه آیین سنتی «اذن عزا» با حضور خادمان بارگاه رضوی برگزار و پرچم سبزرنگ آستان دوست به نشان عزاداری ایام محرم به رنگ سیاه درآمد.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ درخشش نور شمعدانی‌های سرخ با چلچراغ‌های سبز حرم مطهر رضوی درهم‌می‌آمیزد، پرچم‌های عزا برافراشته می‌شود و بوی عود به مشام می‌رسد تا نشانه‌ای باشد برای آغاز موسم عزا و مراسم باشکوهی که در سوگ شهادت سید و سالار شهیدان برپا می‌شود. امسال هم به رسم هرسال در آخرین روز ماه ذی‌الحجه آیین سنتی «اذن عزا» با حضور خادمان بارگاه رضوی برگزار و پرچم سبزرنگ آستان دوست به نشان عزاداری ایام محرم به رنگ سیاه درآمد.

حقیقت زنده نهضت حسینی

تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: هزارو۳۸۳ سال از قیام اباعبدا... (ع) و واقعه عاشورا می‌گذرد، اما حقیقت نهضت حسینی هرگز شامل مرور زمان نشد و اکنون زنده‌تر و الهام‌بخش‌تر از هرزمان دیگری است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی عزاداری حسینی را مصداق نور الهی دانست که با هیچ اقدام خباثت‌آلودی خاموش‌شدنی نیست و افزود: وجود باکرامت امام حسین (ع) نخستین روضه‌خوان و مرثیه‌سرای شهدای کربلا بود و به همین علت نباید در مراسم‌های حسینی سخنی مغایر با عزت حسینی مطرح شود.

فصل جهاد تبیین

«حسین‌بن‌علی (ع) خون خداست و هر حرکت عبادی جز با تمسک به مبانی توحیدی قیام سیدالشهدا (ع) ممکن نیست.» رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم با بیان این مطلب، سخنانش را این‌طور ادامه داد: فطرت همه آزادگان عالم با دلدادگی به اباعبدا... (ع) گره خورده است. زیرا امام حسین (ع) قیام کرد تا جوامع بشری از حیرت گمراهی خلاصی پیدا کنند و وارونه‌نمایی‌های شیطان خنثی شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی افزود: دشمن امروز هم در استمرار همان وارونه‌نمایی‌ها به‌دنبال این است تا به این قوم قیام‌کرده القا کند که ضعیف و ناتوان هستند، اما محرم فصل جهاد تبیین است.
مرثیه‌سرایی مداحان اهل بیت (ع)، تجلیل از هشت هیئت مذهبی مشهد و اهدای ۲۱۰پرچم متبرک رضوی به هیئت‌های مذهبی کشور از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

از «احلی من العسل» تا «شیرخوارگان حسینی»

به گزارش آستان‌نیوز، معاون اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی نیز با بیان اینکه در دهه اول ماه محرم برنامه «حسینیه حرم» هرشب از ساعت ٢٢تا٢۴ در صحن قدس با حضور هیئت‌های مذهبی برگزار می‌شود، افزود: ساعت ۷ امروز نیز برنامه آیینی «صلا» اجرا می‌شود که در آن خادمان رضوی با حضور در بالای چهارده گلدسته اعلام عزای عمومی می‌کنند.

محمد توکلی به برخی برنامه‌های شاخص این ایام نیز اشاره کرد و افزود: برنامه «احلی من العسل» در روز ششم محرم از ساعت١٠ در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‌شود. گردهمایی «شیرخوارگان حسینی» نیز در اولین جمعه ماه محرم از ساعت٩ با حضور مادران و کودکان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه مراسم خطبه‌خوانی شب عاشورا نیز یکشنبه شانزدهم مرداد در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود، اظهار کرد: مراسم شام غریبان نیز در شام عاشورا از رواق حضرت زهرا (س) آغاز می‌شود.

راه‌اندازی تکیه رسانه‌ای شهرآرا

هم‌زمان با فرارسیدن ایام سوگواری اباعبدا... الحسین (ع)، مؤسسه فرهنگی شهرآرا نیز تکیه رسانه‌ای را در این مؤسسه (نبش خیابان دانشگاه یک) راه‌اندازی و مراسم عزاداری دهه اول محرم را از امروز پس از نماز ظهر برگزار می‌کند. سخنران این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظافت است. مؤسسه شهرآرا ضمن دعوت از اهالی رسانه، از مدیران دستگاه‌های دولتی که هرسال به پاس تلاش خبرنگاران در کنار اهالی رسانه حاضر می‌شوند، دعوت می‌کند تا امسال با توجه به تقارن روز خبرنگار با ایام شهادت امام حسین (ع)، در این مراسم عزاداری شرکت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->