نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

تصمیمات ای اف سی به سود فوتبال ایران

  • کد خبر: ۱۱۹۷۵۲
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
تصمیمات ای اف سی به سود فوتبال ایران
شیوه جدید برگزاری مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و لیگ قهرمانان آسیا اعلام شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا دو تصمیم مهم برای برگزاری مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و لیگ قهرمانان آسیا گرفت. ای‌اف‌سی سازوکار جدیدی برای صعود به جام‌جهانی مشخص کرد که تغییرات زیادی نسبت به فرمت کنونی دارد. در این شیوه بر اساس دستورالعمل فیفا مبنی بر ۴۸ تیمی شدن جام‌جهانی از دوره بعد ۹ تیم آسیایی شانس حضور در مرحله پایانی جام‌جهانی را دارند، همچنین این نهاد درباره برگزاری لیگ قهرمانان آسیا هم به جمع‌بندی جدیدی رسید که بر اساس آن این مسابقات از فصل آینده بر اساس تقویم مسابقات باشگاهی اروپا و البته ایران برگزار شود.

پایان استرس صعود به جام‌جهانی

احتمالا این دوره آخرین دوره‌ای بود که ما برای رسیدن به جام‌جهانی استرس داشتیم. باتوجه به افزایش تعداد تیم‌های حاضر در جام‌جهانی، سهمیه AFC نیز از ۴+۱ به ۸+۱ رسیده است و به این ترتیب احتمال دارد در جام‌جهانی بعدی ۹ تیم از قاره آسیا حضور داشته باشند. بر اساس تصمیم AFC رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی چهار دور خواهد بود و تمام ۴۷ تیم ملی حاضر در کنفدراسیون فوتبال آسیا از شانس صعود به جام‌جهانی برخوردار خواهند بود. مسابقات در سه دور برگزار می‌شود که در دور سوم ۱۸ تیم صعودکننده به این مرحله، به صورت اتوماتیک در جام ملت‌های آسیا نیز حضور خواهند داشت؛ اما برای صعود به جام‌جهانی باید رقابت سنگینی را پشت سر بگذارند. در این مرحله سه گروه شش تیمی وجود دارد که پس از رقابت‌های دوره‌ای رفت و برگشت، دو تیم نخست هر گروه به صورت مستقیم راهی جام‌جهانی می‌شوند.

پس از این مرحله در دور چهارم مقدماتی تیم‌های سوم و چهارم هر گروه (شش تیم) در ۲ گروه سه‌تیمی قرار می‌گیرند که در اینجا هم سرگروه‌ها به صورت مستقیم راهی جام‌جهانی می‌شوند. تیم‌های دوم نیز به صورت مستقیم دیدار خواهند کرد تا سهمیه پلی‌آف قاره‌ای را مشخص کنند که این تیم هم در صورت موفقیت در بازی پلی‌اف قاره‌ای می‌تواند به جام‌جهانی برود. به عبارتی در این فرمت ۵ قدرت کلاسیک فوتبال آسیا؛ ایران، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا و عربستان شانس بالایی برای صعود خواهند داشت و شاید با سختی چندانی هم مواجه نشوند و علاوه بر آن‌ها تیم‌هایی نظیر قطر، ازبکستان، امارات، عراق، چین و... نیز از شانس مطلوبی برای صعود برخوردار می‌شوند.

برگزاری لیگ قهرمانان با تقویم ایران

یکی دیگر از تصمیم‌های مهم دیروز ای‌اف‌سی برگزاری لیگ قهرمانان آسیا با تقویم میلادی از سال آینده است که با تقویم فوتبال ایران انطباق کامل دارد. باشگاه‌های ایرانی همواره از زمان‌بندی فصول گذشته لیگ قهرمانان آسیا متحمل آسیب می‌شدند، چرا که بعد از صعود از مرحله گروهی، نوبت به فصل نقل‌وانتقالات پایان فصل لیگ برتر می‌رسید و بسیاری از تیم‌ها بازیکنان کلیدی خود را از دست می‌دادند و با سیمایی متفاوت در مرحله حذفی شرکت می‌کردند؛ اما حالا با ساختار جدید رقابت‌ها، برنامه‌ریزی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا متوازن با برنامه رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران است.

مرحله پیش‌مقدماتی و پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا در فصل جدید از ۸ تا ۱۵ آگوست ۲۰۲۳ (۱۷ تا ۲۴ مرداد ۱۴۰۲) برگزار می‌شود تا تکلیف تیم‌های شرکت‌کننده در مرحله گروهی روشن شود. هنوز سهمیه‌بندی رسمی از سوی AFC اعلام نشده است، اما اگر مانند سال‌های گذشته سهمیه حضور نمایندگان ایران ۲+۲ باشد، دو تیم باید از مرحله پلی‌آف کار خود را آغاز کنند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا برنامه رقابت‌های فصل جدید لیگ قهرمانان را در شرایطی اعلام کرده که شروع و پایان مسابقات توأمان با فصل جدید لیگ برتر ایران است. به طوری‌که مسابقه فینال در قالب رفت‌وبرگشت، ۱۱ و ۱۸ می ۲۰۲۴ (۲۲ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) به انجام می‌رسد، زمانی‌که مصادف با برگزاری روز‌های پایانی بیست‌وسومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران است و این مسئله می‌تواند به آمادگی بیشتر تیم‌های ایرانی برای حضور در عالی‌ترین رقابت باشگاهی در سطح آسیا کمک کند. گفتنی است استقلال و پرسپولیس که فصل گذشته مجوز حرفه‌ای‌سازی‌شان باطل شده است، هنوز نتوانسته‌اند دوباره این مجوز را به دست بیاورند و تا دی‌ماه امسال فرصت دارند با تکمیل مدارک به دریافت این مجوز موفق شوند و در فصل جدید رقابت‌ها شرکت کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->