رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

سازمان ملل درباره بالا بودن تهدید تروریسم در مناطق درگیر هشدار داد

  • کد خبر: ۱۱۹۷۵۷
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
سازمان ملل درباره بالا بودن تهدید تروریسم در مناطق درگیر هشدار داد
سازمان ملل امروز (سه‌شنبه) ‌اعلام کرد که خطر گروه‌های تروریستی داعش و القاعده هنوز در مناطق مورد مناقشه و کشورهای همسایه آن بالاست و این می‌تواند زمینه حملات تروریستی در دیگر نقاط جهان را هم افزایش دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ کارشناسان سازمان ملل در گزارشی مفصل به شورای امنیت، اعلام کردند که القاعده و داعش در مناطقی فعالیت می‌کنند که بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کند، یعنی آفریقا، آسیای جنوبی و میانه و "سرزمین شام" که شامل سوریه و عراق می‌شود.

این کارشناسان گفتند که خارجی‌هایی که به داعش و گروه‌های وابسته به آن پیوسته‌اند یکی دیگر از عوامل احتمالی تشدیدکننده تهدیدات هستند. یکی از نویسندگان این گزارش اعلام کرد که حدود ۱۲۰ هزار سرباز خارجی داعش در ۱۱ اردوگاه و حدود ۲۰ زندان در شمال سوریه زندگی می‌کنند.

آنها گفتند، یک کشور دیگر گزارش داد که حدود ۱۰ هزار «سرباز تروریست خارجی» تحت بازداشت «نیروهای سوریه دموکراتیک» قرار دارند، نیروهایی که تحت حمایت آمریکا و با رهبری کردها فعالیت می‌کنند.

این هیئت کارشناسان سازمان ملل که بر تحریم‌ها علیه القاعده و داعش نظارت دارند، گفتند که در میان این ۱۲۰ هزار سرباز خارجی، حدود ۳۰ هزار کودک زیر ۱۲ سال وجود دارد که خطر «افراطی‌گری اندیشه‌های داعش» آن‌ها را تهدید می‌کند.

در این گزارش آمده است که داعش به دنبال ایجاد نسل جدیدی از افراطی‌ها بوده و هنوز برنامه «بچه شیرهای خلافت» خود را پیش می‌برد، برنامه‌ای که در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ که داعش کنترل بخش وسیعی از سوریه و عراق را در دست داشت، به وجود آمد.

داعش در ۲۰۱۷ از عراق و نیروهای ائتلاف شکست خورد، اما کارشناسان می‌گویند که هنوز دو ساختار سازمان مشخص برای عراق و سوریه وجود داشته و شبکه‌های مستحکم و فعالی در افغانستان (برای پوشش عملیات‌ها در جنوب آسیا)، سومالی (پوشش موزامبیک و کنگو) و در حوزه دریاچه چاد (برای پوشش نیجریه و ساحل غربی).

کارشناسان همچنین به این مسئله اشاره می‌کنند که دو مورد از سه شبکه قدرتمند داعش در آفریقا قرار دارند، جایی که میزبان خطرناک‌ترین گروه‌های وابسته به القاعده هم هست.

این هیئت کارشناسان خاطرنشان کردند که یکی از «قدرتمندترین تحولات» در شش ماهه نخست ۲۰۲۲ که در این گزارش آمده، حمله داعش به زندانی در شمال سوریه در ماه ژانویه است که در آن داعش زندانیان زیادی را آزاد کرده و تلفات سنگینی هم متحمل شد. این گزارش همچنین کشتن ابو ابراهیم هاشمی قرشی، رهبر داعش در سوم فوریه طی حمله نیروهای آمریکایی را یکی دیگر از اقدامات «مهم» شش ماهه نخست سال میلادی جاری می‌داند.

در دهم مارس، داعش جانشین او را «ابوالحسن هاشمی قرشی» معرفی کرد.

در مقابل، ایمن الظواهری، رهبر القاعده تا اواخر عمر خود، مرتباً پیام‌های ویدئویی منتشر می‌کرد که نشان از سلامت وی داشت. روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که الظواهری در حمله پهپادی آمریکا در افغانستان کشته شده است.

نویسندگان این گزارش افزایش فعالیت و توانایی‌های الظواهری را به روی کار آمدن طالبان در افغانستان نسبت دادند.

این هیئت سازمان ملل به نقل از چندین کشور گزارش داد که رهبری داعش کنترل ۲۵ میلیون دلار ذخیره ارزی را در اختیار دارد که بخش اعظم آن در عراق نگهداری می‌شود. این گزارش می‌گوید که بخش اعظم هزینه‌های داعش صرف تامین حقوق سربازان و خانواده‌هایشان می‌شود که از بودجه فعلی فراتر است، اما منابع درآمدی دیگری از جمله اخاذی، آدم‌ربایی، هدایا و کمک‌های مالی و درآمد حاصل از تجارت و سرمایه‌گذاری، به داعش در تامین هزینه‌های خود کمک می‌کند.

یکی از کشورهای نویسنده این گزارش، بر اهمیت آفریقای جنوبی در تسهیل انتقال بودجه از رهبران داعش به وابستگان این گروه در آفریقا اشاره کرد و افزود، مجموع معاملات گسترده این گروه در این حوزه به بیش از یک میلیون دلار می‌رسد. این متخصصان همچنین اشاره کردند که داعش و القاعده در درخواست‌ کمک‌های مالی و حمایت از فعالیت‌های خود از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->