اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در سراسر کشور|شور حسینی در خیابان‌های مشهد الرضا (ع)

  • کد خبر: ۱۲۰۳۳۴
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در سراسر کشور|شور حسینی در خیابان‌های مشهد الرضا (ع)
 مراسم تاسوعای حسینی همزمان در سراسر کشور در حال برگزاری است.

به گزارش شهرآرانیوز،امروز روز نهم محرم است و در عزای فرزند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علی‌ها همه سیاهپوش شده و به عزاداری می‌پردازند.

به همین مناسبت مراسم سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی توسط نهاد نمایندگی رهبر انقلاب در دانشگاه تهران، در محل مصلی نماز جمعه این دانشگاه برگزار می‌شود. این مراسم در روز‌های یکشنبه و دوشنبه (۱۶ و ۱۷ مرداد) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان و مداحی حاج سعید حدادیان از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌شود.

امروز در تاسوعا حسینی دل‌ها به عشق قمر بنی هاشم می‌تپد. عزادارن حسینی در خراسان رضوی نیز در این روز منتسب به علمدار کربلا به یاد رشادت‌ها و مصائب حضرت عباس (ع) بر سرو سینه می‌زنند و با تاسی بر وفاداری و شجاعت و دلاورمردی این سمبل فداکاری و از خودگذشتگی پرچم‌های عشق و وفاداری به ولایت را به اهتزاز درمی آورند.

نجوای «عمو عباس علمت کو؟ » و « امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است» امروز در فضای مراسم عزاداری و نوحه خوانی پیچیده است.

زائران و مجاوران ثامن الحجج (ع) در حالی که داغدار ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش هستند با حضور در حرم مطهر رضوی و برای تشفی خاطر اندوهگینشان، غم دل خود را با آن حضرت واگویه می‌کنند.

محور برگزاری مراسم عزاداری در مشهد بارگاه منور رضوی و حرم مطهر امام رضا (ع) است و به گفته شاعر "می‌شود حالا دل من عازم باب الجواد/ اجر و مزد نوکری را پس کجا باید گرفت/ در جوار مرقدش هرگز به کم قانع مشو/، چونکه از مشهد برات کربلا باید گرفت".

عزاداران تاسوعای حسینی در مشهد پس از سوگواری در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر با حضور در رواق امام خمینی (ره)، به سخنرانی و مقتل خوانی نماینده، ولی فقیه در خراسان رضوی گوش فرا می‌دهند.

رییس شورای هیات‌های مذهبی مشهد در این خصوص گفت: بر اساس اطلاعات منتشره اکنون پنج هزار هیات مذهبی در استان خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ هیات مربوط به مشهد است. در دهه نخست ماه محرم برای برپایی ۵۵۰ ایستگاه صلواتی و ۱۸۰ مجلس عزاداری در فضا‌های باز نقاط مختلف شهر مشهد مجوز صادر شده است.
علی قارونی افزود: همچنین برای دسته روی روز‌های تاسوعا و عاشورا در مشهد، دستکم برای ۵۰۰ هیات عزاداری مجوز صادر شده است. محل استقرار موکبها، خیابان‌های اصلی شهر مشهد و محل دسته‌روی روز تاسوعا و عاشورا نیز خیابان‌های منتهی به حرم مطهر است.

به گفته کارشناسان مذهبی، آنچه مسلم است آن است که عزاداری و گریه بر مصیبت‌های سیدالشهدا (ع) تنها هدف برگزاری مراسم ماه محرم نیست، بلکه این عزاداری ها، اهداف بزرگی دارد که از جمله می‌توان به بصیرت افزایی، تقویت روحیه استکبارستیزی، معرفی اهل بیت معصوم (ع) به عنوان الگوی مسلمانان، وحدت میان امت مسلمان، کسب معنویت و تعلیم معارف دینی و معرفی اسلام حقیقی به جهانیان برشمرد.

اسناد تاریخی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از قدمت دستکم ۴۰۰ ساله عزاداری‌ها در مشهد حکایت دارد، چنانکه مسوول بخش ارزشیابی و پیش آرشیو اسناد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۲ هزار سند از دوره صفویه تا پایان دوره قاجار در این مجموعه وجود دارد که به عزاداری‌ها در ماه محرم در حرم مطهر امام رضا (ع) اشاره دارند.

زهرا فاطمی مقدم افزود: قدیمی‌ترین سند در مورد عاشورا از میان این اسناد متعلق به سال ۱۰۱۱ هجری قمری در دوره صفویه است که ۴۳۳ سال قدمت دارد. در این سند به تعطیلی حمام آغچه از موقوفات آستان قدس رضوی و تعطیلی دکان‌ها، مکتب‌خانه حرم و سایر فعالیت‌های جاری و عادی در روز عاشورا اشاره شده است.

مشهد الرضا (ع) محور عزاداران در تاسوعای حسینی

امشب آیین ویژه شب عاشورا در حرم مطهر رضوی پس از نماز مغرب و عشاء آغاز خواهد شد و رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر، میزبان عزاداران حسینی خواهد بود.

در این مراسم آیت الله محسن کازرونی و سید احمد حسینی خراسانی به ایراد سخنرانی می‌پردازند. در شب عاشورای حسینی، همچون سال‌های گذشته مراسم آیینی خطبه‌خوانی نیز با حضور خادمان و زائران آستان حضرت رضا (ع) در صحن پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی سخنران این محفل خواهد بود. قرائت خطبه شب عاشورا و مرثیه‌خوانی ذاکران اهل بیت (ع) از دیگر برنامه‌های امشب است.

برگزاری عزاداری تاسوعای حسینی در سراسر کشور

 
 
 
 مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی
 
برگزاری مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در سراسر کشور
 
 
عزاداری تاسوعای حسینی در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی
 
 
شور حسینی در خیابان های مشهد الرضا موج می زند
 
 
 
 برگزاری نماز ظهر تاسوعا در عرصه میدان شهدا مشهد
 
حال‌وهوای حرم مطهر رضوی در تاسوعای حسینی
حرم مطهر حرم مطهر حرم مطهر حرم مطهر حرم مطهر حرم مطهر حرم مطهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->