سرخط خبرها

ماجرای خطبه‌خوانی تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای در شب عاشورای ۱۳۵۷ در حرم امام‌ رضا (ع)

  • کد خبر: ۱۲۰۳۹۶
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
ماجرای خطبه‌خوانی تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای در شب عاشورای ۱۳۵۷ در حرم امام‌ رضا (ع)
صفحه khamenei_history در اینستاگرام روایتی از خطبه‌خوانی تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای در شب عاشورای ۱۳۵۷ در حرم مطهر رضوی منتشر کرده است. در این مراسم که طبق رسم قرار بوده خطبه به نام شاه خوانده شود، آیت‌الله خامنه‌ای خطبه را با نام حضرت امام (ره) شروع می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز -صفحه khamenei_history در اینستاگرام روایتی از خطبه‌خوانی تاریخی آیت‌الله خامنه‌ای در شب عاشورای ۱۳۵۷ در حرم مطهر رضوی منتشر کرده است. در این مراسم که طبق رسم قرار بوده خطبه به نام شاه خوانده شود، آیت‌الله خامنه‌ای خطبه را با نام حضرت امام (ره) شروع می‌کنند.

آذرماه ۱۳۵۷؛ چند ماهی مانده بود تا پیروزی انقلاب. فرا رسیدن ماه محرم هم مبارزات ضدطاغوتی مردم را در سراسر ایران از جمله مشهد پرحرارت کرده بود. ۱۹ آذرماه مصادف با روز تاسوعا، مردم مشهد راهپیمایی عظیم چندصدهزارنفری برگزار و با شعار‌های «مرگ بر شاه» و «این شاه آمریکایی اعدام باید گردد» موضع خود را نسبت به رژیم طاغوت نشان دادند. در پایان تجمع اعلام شد که مراسم خطبه‌خوانی شب #عاشورا در حرم امام رضا علیه‌السلام توسط آیت‌الله خامنه‌ای برگزار می‌شود و قرار است به نام امام خمینی (ره) خطبه خوانده شود.

«خطبه‌خوانی» مراسمی تشریفاتی و حکومتی بود که سالی دو بار برگزار می‌شد: شب عاشورا و شب شهادت امام رضا علیه‌السلام. در این مراسم مقامات دولتی استان هم حضور داشتند. خطبه‌خوان می‌ایستاد و با ذکر اسم شاه و رژیم سلطنتی، خطبه قرائت می‌کرد. آن سال نیز مثل هر سال استاندار و نائب‌التولیه‌ی آستان قدس از مقامات دولتی دعوت کرده بودند در این مراسم حضور یایند. پیشنهاد خطبه‌خوانی به نام امام خمینی (ره)، همان روز توسط آیت‌الله خامنه‌ای به‌طور محدود با چندتن از دوستانشان مطرح می‌شود: «پیش از راهپیمایی چیزی به ذهنم رسید که آن را برای برخی برادرانم گفتم و خواستم اگر موافق هستید خبرش را پوشیده بدارید تا زمان آن برسد... فکر کردم که چنین خطبه‌ی رسمی آن هم با یادکرد شاه متناسب جو انقلابی مشهد نیست. باید زمام امور را به دست بگیرم و موضوع باید پنهان می‌ماند. زیرا اگر آشکار می‌شد در‌های حرم را روی ما می‌بستند.»

با هماهنگی جمع محدودی از اطرافیان، قرار می‌شود آیت الله خامنه‌ای نه در جای همیشگی خطبه‌خوان، بلکه در فضای جلوی طبقه‌ی دوم که مشرف به صحن است سخنرانی کنند. جایی که کمتر کسی از وجود درگاه ورودی سیستم صوت در آنجا خبر داشت: «در راه‌پله بودیم که سیدغفوری از روبرو آمد و یک دوشاخه را گذاشت کف دست من و گفت آنجا یک پریز است. این را به آنجا بزنید.» مقامات استانی در اطاق‌های موزه نشسته‌اند و انتظار دارند طبق رسم همه‌ساله خطبه به نام شاه خوانده شود. آیت‌الله خامنه‌ای خطبه را با نام حضرت امام (ره) شروع می‌کنند.

بازخوانی ماجرای خطبه‌خوانی آیت‌الله خامنه‌ای در شب عاشورای ۱۳۵۷ در حرم امام‌ رضا (ع)

بازخوانی ماجرای خطبه‌خوانی آیت‌الله خامنه‌ای در شب عاشورای ۱۳۵۷ در حرم امام‌ رضا (ع)

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->