بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

طرح دارویار در چه صورت دچار مشکل خواهد شد؟

  • کد خبر: ۱۲۰۴۰۳
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
طرح دارویار در چه صورت دچار مشکل خواهد شد؟
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تاکید کردیم که نباید به منابع طرح دارویار از ابتدا تا انتهای زنجیره دست درازی شود و باید کاری کرد که پول مستقیماً واریز شود.

به گزارش شهرآرانیوز، محمد پیکان‌پور، از طراحان طرح دارویار در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سه هفته پیش یعنی ۲۳ تیر ۱۴۰۱ که به طرح شروع شد تیم ۳۰ نفره‌ای از گروه‌های مختلف در وزارت بهداشت با هدف آسیب‌شناسی طرح متمرکز شدند که موضوعات و نحوه اجرا را پیگیری و از سویی همزمان با فعالیت کارگروه‌ها جلسات ستاد در وزارت بهداشت برگزار می‌شد که نقش هماهنگی داخل وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر را برعهده داشت.

وی افزود: در آنجا آخرین فعالیت‌ها پیگیری و تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص و ابلاغ و رصد می‌شود تا در جریان قرار گیریم که عملکردشان به چه شکلی پیش رفته است و آیا بر اساس آن، مدیریت پروژه پیش رفته یا خیر.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: البته دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد که در این راستا تفاهم‌نامه ۴۲ بندی بین دستگاه‌های مختلف به امضا رسید که قرار بود در سطح دولت به عنوان دستورالعمل مصوب شود که بعد سازمان بازرسی و سایر نهادهای نظارتی و تیمی از طرف رئیس جمهور آن را به عنوان ناظر رصد کنند که آیا دستگاه‌ها طبق تکالیف پیش رفتند یا خیر و یکی از بندهای تفاهم‌نامه این بود که ۱۵ روز قبل از اجرای طرح ۴,۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان پیش پرداخت طرح به حساب سازمان‌های بیمه‌گر واریز شود که عملاً این موضوع با تأخیر ۲۰ روزه اتفاق افتاد و این تأخیر، نگرانی‌ها را تشدید کرد.

پیکان‌پور یادآور شد: قول داده شد تا ۱۵ تیر ۴ هزار میلیارد تومان واریز شود اما اوایل مرداد ۲ هزار میلیارد تومان دادند و ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم به خزانه منتقل شد و هنوز به حساب بیمه‌ها واریز نشده است. از سویی واریزی به بیمه‌ها به تبع آن که واریزی توسط سازمان برنامه و بودجه به موقع به داروخانه‌ها صورت نگرفته چشمگیر نبوده است و همچنین سندهای کاغذی تسویه اما حجم قابل توجهی از سندهای الکترونیکی باقی مانده و سیگنال‌های نگران کننده‌ای در رابطه با این طرح می‌شنویم.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو افزود: رئیس جمهور در جلسه با بیماران SMA قول داد که به مدت ۶ ماه پوشش بیمه‌ای این بیماران برقرار شود و سپس اثربخشی آن ارزیابی شود که هزینه دارویی آن با ارز نیمایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان می‌شود و از سویی هزینه‌های مربوط به درمان و توانبخشی آنها بالا است و تعداد قابل توجهی از این بیماران خدمات دریافت نمی‌کنند و ظاهراً قصد دارند از محل طرح دارویار این هزینه انجام شود، در حالی که قرار بود از منبع جداگانه‌ای تأمین شود. از سویی برای داروهای OTC نیز قرار بود از محل جداگانه‌ای تأمین شود اما مجدد در هزینه‌های طرح دیده شده، اگر قرار است منابع کرونا و بیماران SMA و OTC از محل طرح داده شود به طور قطع طرح با مشکل مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکید کردیم که نباید به منابع طرح دارویار از ابتدا تا انتهای زنجیره دست درازی شود و باید کاری کرد که پول مستقیماً واریز شود. همچنین بحث پایدار شدن منابع طرح برای سنوات بعد و در بودجه سنواتی، موضوع مهمی است و در واقع پول جزو منابع طرح دیده شده اما تا پایان سال اگر دچار نوسان شد بیمه‌ها نگویند پول قطع شده و به مردم سرویس نمی‌دهیم و مردم مجبور شوند داروی آزاد بخرند.

پیکانپور افزود: مقدمات طرح و چارچوب‌های آن باید دیده شود، البته نقدینگی شرکت‌ها با سرعت کمی پیش می‌رود و نیاز است به این موضوع توجه شود. همچنین می‌طلبد کاهش مالیات ۹ درصد به یک درصد، پیگیری و تعیین تکلیف شود تا به تسهیل روند اجرای طرح و رفع کمبودها کمک کند. همچنین ضروری است مجلس در این موضوع ورود کند تا پارامتر و موارد گفته شده تبدیل به الزام شود.

مشاور رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌هایی که برای ترخیص کالاهایشان به گمرک مراجعه می‌کنند نه تنها از آنها مابه التفاوت اخذ می‌شود بلکه از آنها طلب دریافت مطالبات گذشته را هم می‌کنند که نیاز است برای این موضوع با تدبیر، راه حل یافت.

وی گفت: در طرح‌های ملی و کلان تلاش می‌شود نقطه‌ای که منافع ذی نفعان مختلف بهینه و حداکثر شود را هدف گذاری کنیم. مطمئناً این نقطه حالت ایده آل یک ذی نفع نیست و همه با ایده آل فاصله دارند و فشارها و سختی‌هایی برای بخش‌های مختلف خواهد داشت. اما نقطه بهینه میانی انتخاب می‌شود و انتظار می‌رود ذی نفعان مختلف با این نگاه و درک شرایط سایر ذی نفعان به اجرای بهینه طرح کمک کنند.

 

منبع: مهر

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->