ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود
سرخط خبرها

روسیه: پیش‌نویس متن نهایی توافق احیای برجام میان طرف‌ها توزیع شد

  • کد خبر: ۱۲۰۴۲۴
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۶
روسیه: پیش‌نویس متن نهایی توافق احیای برجام میان طرف‌ها توزیع شد
نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران گفت: پیش‌نویس متنی که در آن مسیر ازسرگیری اجرای کامل برجام تشریح شده میان طرف‌های مذاکره‌کننده توزیع شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، میخائیل اولیانوف، از توزیع پیش‌نویس سندی که در آن مسیر از سرگیری اجرای کامل برجام تشریح شده خبر داد.

اولیانوف در توییتر نوشت: «خبر فوری! هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «متن نهایی» پیش‌نویس توافق احیای برجام را توزیع کرد. شرکت‌کنندگان در گفت‌وگوهای وین اکنون باید تصمیم بگیرند این پیش‌نویس مورد پذیرش آنها هست یا خیر. چنانچه مخالفتی وجود نداشته باشد توافق هسته‌ای احیا خواهد شد.»

ساعاتی قبل‌تر، «محمد مرندی» از فعالان نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در صفحه شخصی خود نوشت که ایران آخرین پیشنهادات اصلاحی طرف‌ها را از اتحادیه اروپا دریافت کرده و مشغول مطالعه روی آن است او همچنین با تاکید بر نقش اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات، تصریح کرده که این طرف‌های گفتگو هستند که باید در باره «متن نهایی آینده» تصمیم بگیرند.

دور جدید مذاکرات از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در شهر وین آغاز شد. این دور از مذاکرات بعد از رایزنی‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا در شهر دوحه برگزار می‌شد.

نشریه پولیتیکو هم در گزارشی درباره آخرین وضعیت مذاکرات نوشت: «مقام‌های غربی می‌گویند رایزنی بر سر مسائل فنی که در متن نهایی توزیع‌شده توسط جوزپ بورل باز بودند به پایان رسیده است.»

طبق ادعای این نشریه، پیش‌نویس نهایی که بر روی میز است به مشخص کردن گام‌هایی می‌پردازد که ایران و آمریکا بایستی برای ازسرگیری اجرای کامل برجام بردارند. اتحادیه اروپا امروز متن نهایی آماده شده را رسما تقدیم طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات خواهد کرد و از ایران و آمریکا خواهد خواست بر سر آن به توافق برسند.

مطابق این ادعا، چنانچه توافقی حاصل شود وزیران خارجه کشورها برای احیای کامل برجام به شهر وین بازخواهند گشت. یک مقام غربی به پولیتیکو گفت: «شانسی واقعی برای توافق وجود دارد اما همانند همیشه تردیدهایی هم وجود دارند.»

پولیتیکو نوشته در پنج روز گذشته مذاکره‌کنندگان به راه‌حل‌هایی برای برخی «سوالات فنی» دست یافته‌اند که در متن نهایی برای احیای برجام هنوز باز بودند.

یکی از این سوالات به جزئیات نصب مجدد  دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود. ایران این دوربین‌ها را در ماه ژوئیه و بعد از تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی توسط شورای حکام آژانس اتمی خاموش کرده بود.»

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->