تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

بازنشستگان دارای کمتر از ۱۰ سال حق بیمه حقوق دریافت می‌کنند| اعلام شرایط «برقراری مستمری جمع برای نقل‌و‌انتقال سوابق بیمه»

  • کد خبر: ۱۲۱۰۹۴
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
بازنشستگان دارای کمتر از ۱۰ سال حق بیمه حقوق دریافت می‌کنند| اعلام شرایط «برقراری مستمری جمع برای نقل‌و‌انتقال سوابق بیمه»
با رأی نمایندگان مجلس امکان درخواست «مستمری جمع» برای افرادی که رابطه استخدامی آن‌ها با دستگاه‌ها قطع شده، امکان‌پذیر شد.

به گزارش شهرآرانیوز، نمایندگان در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۳ مردادماه) مجلس در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی با ماده ۶ این طرح  با ۱۶۲ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده (۶) اصلاح شده این طرح آمده است: آن دسته از مشمولان ماده (۲) که تمایل به نقل و انتقال سوابق بیمه مطابق مواد (۳) و (۴) این قانون را ندارند و یا به صورت اختیاری یا اجباری و یا به هر دلیلی از شمول قوانین و مقررات صندوق مربوطه خارج شده و مشترک صندوق دیگری محسوب می‌شوند، در چارچوب شرایط بند‌های (الف) تا (خ) این ماده می‌توانند درخواست برقراری "مستمری جمع" نمایند. سوابق بیمه‌ای این افراد طبق قانون، تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری (بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت)، کماکان در صندوق قبلی محفوظ می‌ماند.

همچنین در جز (الف) ماده (۶) این طرح آمده است: نحوه احراز شرایط برقراری مستمری با احتساب مجموع سوابق پرداخت حق بیمه نزد صندوق مبدا، صرفاً تابع قوانین و مقررات صندوق بازنشستگی مقصد می‌باشد.

بر این اساس در جز (ب) ماده (۶) این طرح نیز آمده شناسایی بازماندگان واجد شرایط (افراد تبعی یا تحت پوشش بیمه‌شده اصلی)، میزان سهم و افزایش مستمری سالانه آنان، مطابق مقررات هریک از صندوق‌های بازنشستگی ذیربط می‌باشد.

همچنین در جز (پ) ماده (۶) این طرح آمده چگونگی احراز شرایط بازنشستگی بیمه شدگان، میزان افزایش مستمری سالانه ایشان، نحوه تشخیص ازکارافتادگی، شیوه برخورد با اشتغال به کار مجدد بازنشستگان و سایر موارد تابع قوانین هریک از صندوق‌های ذیربط خواهد بود؛ بنابراین گزارش در جز (ت) ماده (۶) این طرح آمده است: میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هر یک از صندوق‌های بازنشستگی به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه و طبق ضوابط این قانون به روش زیر محاسبه می‌گردد:

مستمری قابل پرداخت برابر است با معدل نسبت میانگین حقوق یا دستمزد مشمول کسور هر سال به حداقل دستمزد همان سال طی میانگین دو سال آخر بیمه پردازی ضرب در حداقل دستمزد زمان بازنشستگی تقسیم بر ۳۰ ضرب در سنوات بیمه پردازی.

بر اساس جز (ث) ماده (۶) در برقراری مستمری جمع، صندوق بازنشستگی مقصد مکلف است در صورت احراز شرایط مقرر، با احتساب مجموع ایام بیمه‌پردازی نزد هر یک از صندوق‌ها، نسبت به برقراری مستمری استحقاقی متناسب با سنوات بیمه پردازی در آن صندوق اقدام نماید. سهم هریک از صندوق‌های بازنشستگی به‌تناسب سوابق بیمه‌ای به‌طور مجزا و مطابق بند «ت» این ماده با صدور احکام مربوطه محاسبه و توسط صندوق مربوطه پرداخت می‌شود.

همچنین در جز اصلاح شده (ج) ماده (۶) این طرح آمده است: شرط برقراری مستمری جمع دارا بودن سن و سابقه لازم برای بازنشستگی براساس قوانین و مقررات مربوطه و همچنین ارائه درخواست از سوی بیمه شده و حسب مورد کارفرما ذیربط آخرین صندوق بیمه‌ای فرد می‌باشد.

همچنین در جز (چ) ماده (۶) این طرح آن دسته از بیمه‌شدگان ازکارافتاده کلی و یا بازماندگان بیمه‌شده متوفی که شرایط برقراری مستمری قانونی در آخرین صندوق بازنشستگی را احراز نمی‌نمایند، صندوق‌های بازنشستگی ذیربط مکلفند با تصویب هیأت مدیره صندوق و شورای عالی مربوطه و تأیید آن‌ها به بیمه شدگان موصوف و یا بازماندگان واجد شرایط آنان متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، مستمری پرداخت نمایند.

بر اساس جز (ح) ماده (۶) این طرح آمده است: بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی در استفاده از سایر خدمات، مزایا و انجام تعهدات مربوطه که در این قانون تعیین تکلیف نشده است، تابع قوانین و مقررات آخرین صندوق بازنشستگی بیمه شده می‌باشند؛ بنابراین گزارش در جز (خ) ماده (۶) این طرح صندوق‌های بازنشستگی مکلفند میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان موضوع این ماده را مطابق سایر مستمری بگیران آن صندوق با تصویب هیأت وزیران افزایش دهند.

همچنین در تبصره (۱) ماده (۶) این طرح آمده است: صندوق‌های بازنشستگی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط با رعایت مفاد این ماده مکلف به پذیرش تقاضای مستمری جمع از سوی بیمه شده و انجام اقدامات لازم در این رابطه می‌باشند.

بر اساس تبصره (۲) ماده (۶) این طرح سوابق بیمه‌ای افرادی که قبل از لازم الاجرا شدن این قانون و به موجب قوانین مربوطه از یک صندوق بازنشستگی به صندوق بازنشستگی دیگری منتقل شده است و همچنین افرادی که در گذشته به دلیل استعفاء، اخراج، ترک خدمت، انفصال یا محرومیت دایم از خدمات دولتی و یا عمومی، بازخرید خدمت و یا سایر موارد از خدمت خارج شده و کسورات بیمه‌ای متعلقه را از صندوق بازنشستگی ذیربط دریافت و تسویه کامل نموده‌اند، مشمول مقررات این ماده نمی‌باشند.

همچنین در تبصره (۳) ماده (۶) این طرح آمده است: مشترکین سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و صندوق بازنشستگی وزارت اطلاعات از شمول مقررات این ماده مستثنی می‌باشند؛ بنابراین گزارش دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح جزء (ت) ماده (۶) طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی گفت: بر اساس این جزء «میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هر یک از صندوق‌های بازنشستگی به نسبت سنوات، پرداخت حق بیمه طبق ضوابط  این قانون به روش‌های زیر محاسبه می‌شود» نیاز به توضیح دارد. دقیقا اینگونه است که دستمزد ماهانه معادلی که اینجا گفته شده در حداقل حقوق و دستمزد در زمان بازنشستگی به عنوان بخش دوم ضبط می‌شود و به تعداد سنوات تقسیم بر ۳۰ سالی که فرد خدمت کرده خواهد شد یا تعداد سال‌هایی که فرد خدمت کرده است که می‌تواند ۲۸ – ۲۷ یا کمتر یا بیشتر باشد. باید این موضوع شفاف می‌شد تا محاسبات روشن شود.

وی ادامه داد: طبیعتا زمانی که اینگونه است قسمت دوم «حداقل دستمزد همان سال طی میانگین دو سال» دیگر «طی میانگین» معنی ندارد، یعنی طی دو سال کافی است لذا این موضوع را مطرح کردم تا در ثبت مذاکرات بماند تا حقی ضایع نشود و کمیسیون به آن توجه کند.

همچنین براساس ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی، شرایط دریافت مزایای بازنشستگی برای افرادی که کسری سنوات دارند، مشخص شد.

نمایندگان با الحاق یک تبصره به ماده ۶ طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی، موافقت کردند که براساس آن در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه فرد بازنشسته بیشتر از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال باشد، بیمه شده می‌تواند با پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی استفاده نماید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->