سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ماجرای وجود حشرات موذی در آثار موزه هنرهای معاصر چیست؟ + فیلم

  • کد خبر: ۱۲۱۳۳۸
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
ماجرای وجود حشرات موذی در آثار موزه هنرهای معاصر چیست؟ + فیلم
یک کارشناس آثار هنری با اشاره به جولان حشرات موذی در یکی از آثار موجود در موزه هنرهای معاصر تهران، علت ایجاد آن را مربوط به دوره سکوت و مرمت و بازسازی موزه و ورود ابزارآلات تأسیسات و جابه‌جایی آثار موزه دانست.

به گزارش شهرآرانیوز، انتشار ویدیویی در فضای مجازی مبنی بر جولان حشرات موذی بر روی یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه هنر‌های معاصر در حالی است که رئیس موزه هنر‌های معاصر تهران ضمن ابراز تأسف از بروز چنین اتفاقی، خبر از پیگیری در این زمینه داد.

نمایشگاه جدید موزه هنر‌های معاصر تهران با عنوان «مینیمالیسم و کانسپچوال آرت» که به واسطه نمایش آثاری که پس از دهه‌ها دوباره به نمایش گذاشته شده‌اند، بازخورد‌هایی در سطح بین‌المللی پیدا کرده است، حالا با حاشیه‌ای به نام هجوم حشرات به برخی آثار همراه شده است.

بسیاری از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، دهه‌ها در گنجینه چند میلیارد دلاری موزه هنر‌های معاصر تهران که یکی از غنی‌ترین موزه‌های هنری دنیاست، نگهداری شده است.  در این نمایشگاه بیش از ۱۳۰ اثر از ۳۴ هنرمند معاصر غربی به نمایش گذاشته شده است که بسیاری از این آثار از شاهکار‌های بی‌بدیل هنر مینیمالیستی و مفهومی قرن نوزدهم و بیستم در ایالات متحده آمریکا و اروپا است.


به دنبال انتشار این خبر سعید فلاح‌فر، کارشناس آثار هنری با انتشار ویدیویی در فضای مجازی خود، حادث شدن اتفاق موصوف را ناگوار خواند و علت ایجاد آن را مربوط به دوره سکوت و مرمت و بازسازی موزه هنر‌های معاصر و ورود ابرازآلات تأسیسات و جابه‌جایی آثار موزه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه انتشار ویدیویی مبنی بر مشاهده جولان حشرات موذی در یکی از قاب‌های به نمایش درآمده در موزه هنر‌های معاصر باعث ایجاد نگرانی و اعتراض اهالی فرهنگ و هنر شده است، گفت: احتمال می‌رود حشرات دیده شده از کاغذ و پارچه نیز تغذیه کنند.

فلاح‌فر با اشاره به اظهارات رئیس موزه هنر‌های معاصر مبنی بر اینکه آثار موجود هیچگونه آسیبی از حیث وجود این حشرات ندیده‌اند و جای هیچ نگرانی نیست، بیان کرد: چگونگی تکثیر و انتشار این حشرات با بررسی ساده و اظهارت زودهنگام میسر نیست و نیاز به ارزیابی بیشتر و مداقه مقتضی در این باره دارد.

این کارشناس آثار هنری ادامه داد: نکته مهم این است که این حشرات در طول دوره‌های چند ماهه تکثیر شده و انتشار پیدا می‌کنند که در واقع این مطلب دال بر این است که اتفاق روی داده خلق‌الساعه نبوده و برای آسیب‌شناسی دقیق‌تر نیاز به بررسی‌های بیشترتر و دوره زمانی افزون‌تری است.  

مطابق با صحبت‌های وی، احتمالاً پیدایش و تکثیر این حشرات به دوران سکوت و مرمت و بازسازی موزه هنر‌های معاصر برمی‌گردد که به دنبال آن گنجینه‌های موجود در موزه مورد جابه جایی قرار گرفته و ابزار‌های جدیدی جهت مرمت بازسازی نیز وارد مکان موزه شد.

فلاح‌فر با تأکید بر این موضوع که در طول دوره انجام فرآیند مرمت و بازسازی موزه هنر معاصر، فعل قرینه که در حقیقت شامل جابه‌جایی آثار و ورود ابزار جدید به موزه می‌شود به صورت کامل و علمی انجام نگرفته است، بیان کرد: وجود دستگاه‌های تأسیسات شامل بیل و کلنگ و حتی مصالح مورد نیاز و نیز جابه‌جایی آثار مربوطه همگی ایجادکننده زمینه لازم برای ورود حشرات موذی و پیدایش آنان بوده است.

ماجرای وجود حشرات موذی در آثار موزه هنرهای معاصر چیست؟ + فیلم

این کارشناس آثار هنری توضیح داد: در حقیقت دیده شدن یک حشره موذی در مکان این چنینی به منزله اخطار و هشداری در راستا چگونگی نگه‌داری و پایش آثار موجود در موزه است که جهت رفع این مشکل باید الزاماً مطالعات گسترده‌تر با استفاده از ظرفیت دانش روز دنیا و استاندارد‌های موجود در این حوزه با تکیه بر تخصص و تبحر کارشناسان مرتبط انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه آسیب‌دیدگی ناشی از حمله حشرات موذی به آثار نمایشگاهی تنها به جویدگی و خوردگی آنان خلاصه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که ورود هرگونه خدشه به اعتبار و اعتماد عموم جامعه به موزه هنر‌های معاصر، بزرگ‌ترین آسیب تلخی است که یک مکان فرهنگی تاریخی‌ می‌تواند با آن روبه‌رو شود.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->