تصویرسازی دیجیتال حسن روح‌الامین برای شعر رهبر انقلاب + عکس مجموعه ویدئوکتاب‌های سلامت اجتماعی منتشر شد دبیر بیست‌و‌دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران منصوب شد لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغو جایزه انجمن قلم آمریکا در اعتراض به انفعال درقبال مردم غزه
سرخط خبرها

رونمایی از کتاب «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» اثر عباسعلی سپاهی یونسی

  • کد خبر: ۱۲۱۵۱۸
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۰
رونمایی از کتاب «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» اثر عباسعلی سپاهی یونسی
عصر امروز و با حضور جمعی از علاقه‌مندان به شعر و ادبیات، از کتاب «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» اثر عباسعلی سپاهی یونسی رونمایی شد.

به گزارش شهرآرانیوز، «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» عنوان آخرین اثر منظوم «عباسعلی سپاهی یونسی» است که عصر امروز در سالن اجتماعات حوزه هنری خراسان رضوی رونمایی شد. کتابی شامل ۲۱ شعر در قالب‌های مختلف شعری که برای رده سنی نوجوان (بیش از ۱۵ سال) سروده شده و به‌همت انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و در قطع پالتویی روانه بازار شده است.

در مراسم رونمایی از این اثر، استاد «محمدکاظم کاظمی» با اشاره به زیست شاعرانه و اخلاق‌مدارانه سپاهی یونسی گفت: بر خلاف تعداد زیادی از شاعران که سروده‌های آن‌ها از زندگی و زیست شخصی آن‌ها فاصله زیادی دارد، آنچه در آثار منتشرشده سپاهی یونسی می‌بینیم، در زندگی شخصی او نیز دیده می‌شود.

وی با اشاره به برخی دیگر از آثار سپاهی یونسی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان از جمله «اولین صبح و سیب»، «یاد لبخندهایتان هستم»، «نه نخ شدم، نه خرس»، «شاید همین اطراف باشد»، «خسته نباشی خداجان» و «روستای من» از تلاش‌های سپاهی یونسی در حوزه تولید شعر کودک و نوجوان قدردانی کرد.

شاعری که «عاشق» نباشد، شاعر نیست

در ادامه این مراسم، دکتر «جواد محقق نیشابوری» ضمن بیان برخی نکات ادبی درباره اثر عباسعلی سپاهی یونسی گفت: یک شاعر موفق در نخستین گام باید «عاشق» باشد و شاعری که عاشق نباشد، شاعر موفقی نیست، چون پایگاهی برای آنکه شعر خود را حک کند وجود ندارد و نمی‌توان در خلأ شعر گفت.

وی افزود: سپاهی یونسی به‌واقع یک عاشق واقعی است و این در شعر او دیده می‌شود. سراسر کتاب او عشق است. عشق به انسان، هستی و طبیعت. همان چیزی که سپاهی با آن زندگی می‌کند.

محقق نیشابوری خاطرنشان کرد: فرازوفرود‌های موجود در این دفتر شعر، چیزی از ارزش آن نمی‌کاهد. قله‌های این دفتر شعر بسیار زیاد است و به یک سلسله جبال مرتفع تشبیه می‌شود که قله و اوج‌های زیادی دارد و از این رو باید به وی تبریک گفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سپاهی در این دفتر شعر نشان داده که یک شاعر تمام عیار و حرفه‌ای است. سپاهی آداب شاعری را می‌داند و شعر را می‌شناسد و می‌داند شعری که برای نوجوان سروده می‌شود، باید چگونه باشد تا از حوصله او خارج نشود. از این رو دفتر شعر او بسیار موفق است.

محقق خاطرنشان کرد: از جمله شاخص‌های دیگر این دفتر شعر این است که با هوشمندی کامل، از جلوه‌های مختلف طبیعت که دیگران آن را نمی‌بینند نیز در تصویرسازی شاعرانه و در درون‌مایه شعر خود استفاده کرده است و تنوع این درون‌مایه نیز بسیار زیاد است. این مشخص‌کننده تنوع در زندگی این شاعر نیز هست. از سوی دیگر نگاه‌های فلسفی، اجتماعی و انسانی بسیار درخشان و قوی نیز در شعر او دیده می‌شود.

پیش‌گام در ادبیات عاشقانه برای کودک و نوجوان

«سید احمد میرزاده» شاعر، نویسنده و منتقد ادبی نیز در این مراسم گفت: عنوان این کتاب یعنی «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» در حقیقت امضای عباسعلی سپاهی یونسی را یدک می‌کشد. «دوچرخه» نه‌تنها به‌عنوان یک وسیله نقلیه که به‌عنوان نشان‌دهنده دغدغه‌های زیست‌محیطی سپاهی و «ما دو تا» حکایت از شعر عاشقانه او دارد.

وی افزود: سپاهی از نخستین کسانی بود که با تابوشکنی نسبت به اشعار دهه ۶۰ و ۷۰، در ادبیات کودک و نوجوان شعر عاشقانه سرود و توانست این موضوع را به‌خوبی ادامه دهد.

میرزاده خاطرنشان کرد: طبیعت‌گرایی برای این شاعر، بخشی از وجود اوست و در کنار آن، به اشعار وی جنبه‌های عارفانه نیز بخشیده است.

وی تأکید کرد: سپاهی از جمله افرادی است که با گذشت بیش از ۳۰ سال سابقه در زمینه شعر و ادبیات کودک و نوجوان، هر اثر جدید او اتفاق جدیدی را رقم می‌زند و با وجود آنکه سخت‌ترین رده سنی را به‌عنوان مخاطب خود انتخاب کرده، توانسته است به‌خوبی حرمت شعر را نگه دارد.

فاطمه سوقندی شاعر و پژوهشگر ادبی نیز در این مراسم با اشاره به برخی فعالیت‌های کارگروه ادبیات کودک و نوجوان «هورام» در دانشگاه فردوسی مشهد از سال ۱۳۹۲ تاکنون و تأسیس کتابخانه کودک و نوجوان در کنار فعالیت‌های علمی و پژوهشی این کارگروه، با نگاهی نقادانه به اشعار این کتاب، مسئله نوجوان را مسئله‌ای جدی دانست و گفت: سپاهی یونسی از معدود شاعرانی است که حس شاعرانه دارد و کار‌های خوب او از پیوند جدی او با طبیعت، انسان و بشریت سرچشمه می‌گیرد.

وی افزود: سپاهی یونسی کار دشواری را انجام داده و برای مخاطبی شعر می‌سراید که دغدغه‌ها و نگاه او به دنیا در این سنین، دستخوش تغییرات فراوان است. سپاهی مقوله‌های مهمی از جمله عشق را در ادبیات خود قرار داده و توانسته است با مخاطب این سنین ارتباط درستی برقرار کند. طبیعت در شعر او مهربان است و سعی کرده است نوجوان غریبه با طبیعت را با آن آشتی دهد. ضمن آنکه به برخی مسائل سیاسی و اجتماعی نیز در آن به‌درستی پرداخته شده است.

خود را انسان خوشبختی می‌دانم

«عباسعلی سپاهی یونسی» نیز در این مراسم ضمن تقدیر از حاضران در رونمایی این اثر گفت: خود را انسان خوشبختی می‌دانم که خداوند استعداد شعر را در وجود من قرار داده است.

وی افزود: البته این استقبال و حمایت‌های دوستداران شعر و ادبیات از آثار من، کار را برای ادامه مسیر برای سرودن اشعار خوب برای مخاطبان دشوارتر خواهد کرد.

در این مراسم که با همکاری حوزه هنری خراسان رضوی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، جمعی از شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز اشعار خود را برای حاضران ارائه کردند.

 

رونمایی از کتاب «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» اثر عباسعلی سپاهی یونسی

 

رونمایی از کتاب «دوچرخه فکر می‌کند به ما دو تا» اثر عباسعلی سپاهی یونسی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->