جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

مراسم بزرگداشت مرحوم علامه طهرانی در مشهد برگزار شد

  • کد خبر: ۱۲۴۳۷۱
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۸
  • ۱
مراسم بزرگداشت مرحوم علامه طهرانی در مشهد برگزار شد
مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال علامه سالک «سید محمدحسین حسینی طهرانی» عصر امروز در مسجد امام صادق (ع) مشهد برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این مراسم که با حضور جمع زیادی از مریدان و علاقمندان به سلوک معنوی وی همراه بود، جمعی از شاگردان و مریدان وی از جمله حجج اسلام والمسلمین نخاولی، لواسانی، رضایی تهرانی و وکیلی، به بیان برخی از خصوصیات اخلاقی و ابعاد طریق معرفتی مرحوم علامه طهرانی پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین «مهدی نخاولی» در سخنان خود با اشاره به برخی از خصوصیات مرحوم علامه طهرانی گفت: آنچنان که در آثار ایشان نیز دیده می شود، ایشان وقتی در زمینه فقه می‌نویسد، همانند فقیهی است که تمام عمر خود را در فقه گذرانده و زمانی که در مورد تاریخ معاصر مطلب می نویسد، همانند مورخی است که عمر خود را در مسیر تاریخ معاصر گذرانده است.

وی افزود: وقتی در مود تاریخ اسلام و حقایق این تاریخ، کلام، تفسیر، عرفان و مسائل اجتماعی نیز گفت و گو می‌کند، اوضاع به همین گونه است. خدا هم این کار را بی‌حساب نمی‌گذارد و آنچه را که خداوند نصیب ایشان کرد، به هر مدعی ایمان عطا نکرده است.

نمونه بارزی از نظم، اخلاق و ادب

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم لواسانی» به بیان برخی از خصوصیات اخلاقی مرحوم علامه طهرانی پرداخت و گفت: ایشان همواره توصیه می‌کرد که اعضا و جوارح خود را در اموری که نورانیت و معنویت ندارد، مصرف نکنیم.

وی افزود: از جمله خصوصیات بارز شخصیت ایشان، نظم فراوان ایشان در انجام کارها و نیز رعایت اخلاق و ادب در همه اوقات بود. در کنار این که تلاش می کرد همواره ظاهر موقری هم داشته باشد و دیگران را نیز به این کار توصیه می‌کرد.
حجت الاسلام والمسلمین لواسانی خاطرنشان کرد: ایشان تلاش کرد از همه ساعات و لحظه‌های عمر خود نهایت استفاده را داشته باشد و به همین دلیل، تعطیلی در فعالیت‌های ایشان راهی نداشت.

وی افزود: از نظر مرحوم علامه طهرانی، دین همان عرفان بود و امام شناسی را نیز در عرفان می‌دید و می‌گفت تا راه سلوک و صیانت از نفس را پیدا نکنی، نمی‌توانی به حقیقت کسی به «من عرف نفسه فقد عرف ربه» رسیده، راه پیدا کنی.

حجت الاسلام والمسلمین لواسانی تاکید کرد: ایشان در حوزه علمیه قم، هرگز به جریانات روشنفکری ورود پیدا نکرد و همه چیز را در مکتب امام صادق (ع) می‌دید. ضمن این که ایشان به شدت از مدرک گرایی طلاب علوم دینی انتقاد می‌کرد و به آن حساس بود و شان طلاب را بیش از گرفتن مدرک می‌دید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کمک‌های مرحوم علامه طهرانی به انقلاب و انقلابیون اشاره کرد و گفت: ایشان به صورت خصوصی و عمومی، همواره رهنمودها و تذکراتی را در این مسیر ارائه می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین لواسانی در پایان خاطرنشان کرد: فنای مرحوم علامه طهرانی در ائمه اطهار (س) زبانزد خاص و عام بود و ارادتی عجیب به خاندان عصمت و طهارت داشت.

«نفس کُشی» و «حق محوری» در وجود مرحوم علامه طهرانی

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین «محمد رضایی تهرانی» نیز در بیان خصوصیات مرحوم علامه طهرانی سخن گفت و مطالب خود را با بیان این مطلب آغاز کرد که کمال انسان در رسیدن به مقام والای خلیفه اللهی است و راه رسیدن به کمال الهی نیز تخلق به اخلاق الهی است. سهم هر کس از مقام خلیفه اللهی به اندازه بهره وری از صفات الهی است. محور اصلی این عرصه نیز پیامبر خاتم (ص) است و الگوی رسیدن به قله رفیع خلیفه اللهی هم پیامبر اسلام (ص) است.

وی افزود: الگوی تربیتی و اخلاقی همه اولیای الهی نیز اقتدا به پیامبر (ص) و آل پیامبر (ع) است. در وجود مرحوم علامه طهرانی نیز صفات الهی در چنان نقطه اوجی قرار دارد که بیان فهرست وار آن نیز زمان طولانی می‌طلبد. در وجود ایشان بیش از همه چیز، دو عنصر «نفس کُشی» و «حق محوری» عیان بود.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی تهرانی در ادامه، ضمن بیان بخش کوتاهی از خاطرات خود از مرحوم علامه طهرانی، به بیان برخی پرسش و پاسخ‌ها از ایشان پرداخت و گفت: زمانی که از ایشان سوال کردیم راه رسیدن به حضور قلب در نماز چیست، ایشان فرمود باید در تمام شبانه روز حضور قلب داشته باشی تا بتوانی در نماز نیز حضور قلب داشته باشی.

وی افزود: مرحوم علامه طهرانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره روایتی از پیامبر (ص) در بیان شخصیت حضرت فاطمه زهرا (س) نیز می گفت: مقصود از فاطمه (س) در این روایت، حقیقت محمدیه است و فاطمه زهرا (س) تجلی این حقیقت تمام است.

تبیین مسائل سلوکی و عرفانی با زبانی ساده

حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن وکیلی» دیگر سخنران این مراسم بود که به بیان برخی دیگر از ویژگی های شخصیتی مرحوم علامه طهرانی پرداخت و گفت: ایشان در دوره‌ای که بسیاری از بزرگان، حتی از بیان برخی از مسائل عرفانی نیز پرهیز می‌کردند، این مسائل را با نوشتن کتاب و آن هم با زبانی ساده که برای فهم عموم مردم دشوار نباشد، تبیین کرد. ضمن آن که در تمامی آثار و کتاب‌های خود نیز تلاش کرد تا آنجا که می‌تواند، اثری از نام خود باقی نگذارد. حتی اگر ضرورت را به بیان مطلبی می‌دید و می‌دانست که مثلا مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به آن اشاره کرده است، همان مطلب را با ذکر نام ایشان می‌آورد و مطلبی از خود به آن اضافه نمی‌کرد.

وی افزود: در کنار این مسائل، ایشان در آثار خود تلاش کردد که فضائل خود را نیز کتمان کند و حتی آنجا که از افرادی نظیر مرحوم حداد از ایشان تعریف و تجلیل کرده بود نیز نامی از خود به میان نمی‌آورد. حتی ایشان اصرار داشت که اگر انتقادی به خود وارد می‌داند، آن را در نوشته‌های خود نیز بیان کند و اینگونه بر نفس خود تسلط پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
0
0
سلام علیک یک عمر ولی خدا حضرت علامه آیت‌الله العظمی آقای حاج آسید محمد حسین حسینی طهرانی اقدس الله نفسه الزکیه زحمت کشید که سنت رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم و حضرات ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین و اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم اجمعین را زنده کند که یکی از آنها مراسمات هفت و اربعین و سال و بزرگداشت برای متوفی بود که حرام می دانستند ولی متاسفانه فرزندش آقای حاج آسید ابوالحسن حسینی طهرانی بر خلاف کلام مرحوم پدرش بزرگداشت برای پدر می گیردو در آن شرکت میکنند و حرامی آنجا میده و نمی دانم در روز قیامت جواب پدر را چطور خواهد ای کاش مانند مرحوم‌ آیت‌الله العظمی آقای حاج آسید محمد محسن حسینی طهرانی اقدس الله نفسه الزکیه بودی که خلاف کلام مرحوم علامه در طول عمرش انجام نداد بلکه عمل می‌کرد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->