خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

بازپیوند ۱۴۹ کودک تحت نظارت بهزیستی به خانواده‌های اصلی

  • کد خبر: ۱۲۴۵۳۹
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
بازپیوند ۱۴۹ کودک تحت نظارت بهزیستی به خانواده‌های اصلی
به گفته معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، «مجموع فرزندخواندگی در پارسال و امسال ۵۱۲ مورد بوده است که ۳۱۲ فرزند به خانواده‌ها واگذار شده و ۱۴۹ فرزند بازپیوند (به معنای بازگشت به خانواده زیستی) شده اند.»

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ سال هاست که موضوع فرزندخواندگی در سازمان بهزیستی به صورت پررنگ انجام می‌شود و البته تعداد خانواده‌های متقاضی فرزند نیز زیاد است؛ معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خرداد امسال اعلام کرده بود که حدود ۳۰ هزار خانواده در سامانه سازمان بهزیستی ثبت نام کرده اند که از این میان پرونده ۱۷ هزار خانواده کامل و آماده شده است، اما برخی از این فرزندان پس از بهبود اوضاع خانواده شان به آغوش خانواده بازمی گردند. طبق گفته معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز «مجموع فرزندخواندگی در پارسال و امسال ۵۱۲ مورد بوده است که ۳۱۲ فرزند به خانواده‌ها واگذار شده و ۱۴۹ فرزند بازپیوند (به معنای بازگشت به خانواده زیستی) شده اند.»

شهره شاهرودی در گفتگو با خبرنگار شهرآرا ادامه داد: از ۵۱۲ فرزند، ۵۱ فرزند به صورت غیرقانونی و خارج از فعالیت بهزیستی به خانواده‌ای واگذار شده اند و بعد گذر از فرایند‌های قانونی، به کودک هویت داده شده است. پارسال نیز ۱۴ فرزند بی سرپرست و ۳۱۲ فرزند بدسرپرست به خانواده‌های متقاضی واگذار شده اند.
با وجود این، همواره شبهاتی درباره فرزندخواندگی مطرح می‌شود که این روند سخت گیرانه است و واگذاری فرزند زمان زیادی می‌طلبد.

وی سخت گیری درباره فرزندخواندگی را رد کرد و گفت: اکنون بیشتر کودکانی که به بهزیستی سپرده می‌شوند، بدسرپرست هستند. به دلیل حضور سرپرست، به راحتی نمی‌توانیم سلب صلاحیت را انجام دهیم و کودک را به عنوان فرزندخوانده به خانواده‌ای واگذار کنیم؛ بنابراین این کودکان به طور مهمان به خانواده‌ها سپرده می‌شوند و ممکن است از یک روز تا چند سال در آن خانواده بمانند.

شاهرودی معتقد است که مهمان بودن این کودکان در خانواده‌ها از این بابت کمک کننده است که کودک با انتقال از مرکز به مرکزی دیگر یا جابه جایی مربیان، دچار دوگانگی تربیتی نمی‌شود.
او بیان کرد: مجموع فرزندان بدسرپرست در استان ۳ هزارو ۹۸۷ فرزند است که ۲۵۰ نفر از آن‌ها نیاز به درمان دارند. این کودکان ممکن است دچار معلولیت، بیماری‌های پوستی، اختلالات گوارشی و... باشند که خیلی از خانواده‌ها متقاضی انجام این کار خیر هستند.

متقاضیان بیش از فرزندان

معاون بهزیستی استان با اشاره به اینکه در بهزیستی اجازه نمی‌دهند که پرونده‌های فرزندخواندگی مسکوت بماند، بیان کرد: این پرونده‌ها در اولین فرصت در کمیته‌ها ارزیابی تخصصی می‌شود و فرایند اداری نیز در این باره تسریع شده است، اما همیشه گله‌ای از بهزیستی وجود دارد که برطرف نمی‌شود؛ اینکه شمار خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی بیش از شمار فرزندان دارای شرایط واگذاری است. همچنین درباره فرزندخواندگی به دلیل اینکه فرزند تا پایان عمر در آن خانواده زندگی می‌کند، جنبه‌های مختلف مراقبتی، مالی، فرهنگی و... بررسی می‌شود.

شاهرودی معتقد است که شمار کودکان رهاشده زیاد نشده، اما فرایند واگذاری فرزندان زیاد شده است.
او ادامه داد: گاهی مادری که ۵۵ سال دارد، تقاضای فرزندخواندگی فرزندی چهارساله را می‌کند، درصورتی که وقتی این کودک به سن نوجوانی برسد، مادر وارد دوره سالمندی شده است و دیگر دنیای یکدیگر را درک نمی‌کنند، اما بسیاری از اوقات، خانواده‌ها این نکات را در نظر نمی‌گیرند و از بهزیستی گله‌مندند که برای فرزندخواندگی معطل شده اند.

واگذاری سرپرستی کودکان به زنان مجرد بیش از سی سال نیز از موضوع‌های خبرساز بهزیستی بود که البته با استقبال خوبی نیز رو به رو شد. شاهرودی در این باره اظهار کرد: در یک سال گذشته ۹ فرزند و امسال ۴ فرزند به خانم‌هایی که این شرایط را داشته‌اند، واگذار شده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->