آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم اجتماع مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود اعلام فراخوان پذیرش امریه سربازی آستان قدس رضوی پدر شهیدان «دهنوی» درگذشت + زمان مراسم تشییع
سرخط خبرها

چگونه صحن امام خمینی (ره) بزرگ‌ترین رواق حرم مطهر شد؟

  • کد خبر: ۱۲۴۵۷۰
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
چگونه صحن امام خمینی (ره) بزرگ‌ترین رواق حرم مطهر شد؟
رواق امام‌خمینی (ره) یکی از ۲۷ رواق حرم مطهر رضوی در مجاورت مسجد گوهرشاد است. این رواق، همان صحن امام‌خمینی (ره) است که پس‌از انقلاب بازسازی شد.

کوچک زاده | شهرآرانیوز؛ رواق امام‌خمینی (ره) اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین رواق حرم مطهر رضوی شناخته می‌شود. سال‌۱۳۸۱ با افزایش روزافزون و نیاز مبرم به توسعه فضا‌های سرپوشیده در حرم، طرح تغییر صحن امام به رواق امام‌خمینی (ره) اجرا شد.

رواق‌ها فضای سرپوشیده، نیمه‌باز و ممتدی هستند که برای ایجاد ارتباط بین مکان‌ها ساخته می‌شوند؛ بنا‌هایی هستند با ارتفاع مختلف که به‌مرور در اطراف حرم مبارکه ساخته شده اند و تغییراتی در آن‌ها به وجود آمد.

اما صحن امام‌خمینی (ره) در سال‌های ۱۳۱۶ تا ۱۳۲۴خورشیدی مقابل خیابان «امام‌رضا (ع)» ساخته شد. از‌آنجا‌که ساختمان کتابخانه و موزه در انتهایش بنا شد، به صحن موزه و پهلوی مشهور می‌شود. این صحن به دلیل موقعیت خاصش که به تالار تشریفات آستان قدس در بالای رواق دارالزهد راه داشت، برای استقبال از هیئت‌های رسمی استفاده می‌شد و کمتر به روی عموم زائران گشوده می‌شد.

پس‌از انقلاب اسلامی، اما این صحن بازسازی شد و با تبدیل شدن به رواق امام‌خمینی (ره) برای برگزاری مراسم مذهبی و سیاسی و برپایی نماز جمعه و آیین‌های خاص دیگر استفاده می‌شود. رواق امام‌خمینی (ره) از غرب به مسجد گوهرشاد، از شرق به ساختمان موزه، از شمال به صحن آزادی و تالار تشریفات، دارالزهد، رواق شیخ بهایی و دارالعباده و از جنوب به صحن جامع رضوی راه دارد. دیگر رواق‌های حرم، دارالحفاظ، دارالسیاده، گنبد حاتم‌خانی، گنبد ا... وردیخان، توحید‌خانه، دارالفیض و‌... هستند که روی‌هم‌رفته مساحتی بالغ بر ۵۷هزار مترمربع را به خود اختصاص داده‌اند.

عکس را ابراهیم ذهبی معروف‌به «سیاح»  گرفته است که مربوط‌ به صحن پهلوی (رواق امام‌خمینی فعلی) پیش از بازسازی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->