۱۷ شهریور ۵۷ در مشهد چه گذشت؟

  • کد خبر: ۱۲۴۷۳۶
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۶
 ۱۷ شهریور ۵۷ در مشهد چه گذشت؟
در نخستین ساعات بعد از ظهر ۱۷ شهریور، مردم مشهد در خیابان‌های منتهی به مسیر فرودگاه تجمع و شروع به تظاهرات کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، ازدحام مستقبلین در فرودگاه به حدی بود که ماموران امنیتی رژیم تصمیم گرفتند تا آیت الله قمی را با همان هواپیمایی که به مشهد آمده بود به تهران بر گردانند. اطلاع مردم از این تصمیم باعث درگیری آنان با ماموران حکومت شد. در جریان این در گیری‌ها چند نفر و از آن میان چهار نفر نوجوان و جوان به نام‌های جواد فلاح قلندر آبادی ۱۴ ساله، حسین حسینی ۱۴ ساله، احمد عرفانی ۱۸ ساله و جمال فریدزاده ۱۷ ساله در زد و خورد‌های مقابل پمپ بنزین خیابان گاراژدار‌ها و خیابان ضد کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. در چنین شرایطی آیت الله قمی در میان استقبال با شکوه مردم وارد شهر مشهد شد.

 ۱۷ شهریور ۵۷ در مشهد چه گذشت؟

 ۱۷ شهریور ۵۷ در مشهد چه گذشت؟

با توجه به راه پیمایی‌های گسترده مردم ایران بر ضد دولت شریف امامی، وی ناگزیر از تجدید نظر در سیاست‌های اعلام شده خود مبنی بر مدارا با روحانیون و مخالفان شد و در روز ۱۷ شهریور در چند شهر بزرگ ایران و از آن میان شهر مشهد، حکومت نظامی اعلام کرد.
در این روز سرتیپ عبدالرحیم جعفری به فرمانداری نظامی مشهد منصوب شد. فرمانداری نظامی مشهد طی اعلامیه‌های شماره۳و۲ خود که در روز ۱۸ شهریور صادر شد، محدودیت ساعات رفت و آمد در مشهد را اعلام نمود. بر اساس این اطلاعیه‌ها رفت و آمد مردم از ساعت ۹ شب تا شش صبح و اجتماع بیش از سه نفر در طول روز و انجام هر گونه اقدام تحریک آمیز و حمل هر گونه اسلحه سرد و گرم ممنوع اعلام شد.
مردم مشهد بی توجه به مقررات و تهدید‌های حکومت نظامی، رفتار‌های انقلابی خود را همچنان ادامه دادند. به دنبال سرکوب و کشتار مردم تهران در در روز ۱۷ شهریور، در مشهد سه روز تعطیل و عزای عمومی اعلام شد. در این سه روز تظاهرات پراکنده، اما مستمر از طرف اقشار مختلف مردم در گوشه و کنار شهر برگزار گردید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->