تاجیکستان ۲۰۰ مهاجر افغانستان را اخراج کرد

  • کد خبر: ۱۲۴۷۶۱
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
تاجیکستان ۲۰۰ مهاجر افغانستان را اخراج کرد
یک رسانه آمریکایی گزارش داده است که تاجیکستان طی چند هفته گذشته ۲۰۰ مهاجر افغانستان را اخراج کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یک رسانه آمریکایی گزارشی از اخراج مهاجران افغانستان از سوی تاجیکستان ارائه کرده است.

رسانه آمریکایی «یورآسیا نت» به نقل از منابع خود گزارش می‌دهد که تاجیکستان طی سه هفته گذشته نزدیک به ۲۰۰ پناهجوی افغان را اخراج کرده است.

براساس گزارش این رسانه، شماری از خانواده‌های افغان نیز به دلیل ترس از اخراج اجباری، به سفارت افغانستان در تاجیکستان پناه برده‌اند.

به نوشته این رسانه، سفارت افغانستان در تاجیکستان اعلام کرده است که ۱۰ هزار مهاجر افغان در این کشور حضور دارند که تاکنون ۴ هزار نفر از آن‌ها به کانادا سفر کرده و سرنوشت مابقی این افراد مشخص نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق مهاجران به پناهجویان افغانستان اعلام کردند که خانه‌های خود را ترک نکرده و تنها برای کار‌های ضروری در خیابان‌ها تردد کنند.

از طرف دیگر رادیو تاجیکستان نیز به نقل از یک مهاجر افغانستان گزارش داده است که در هنگام بررسی اسناد توسط نظامیان تاجیک بازداشت شده و بدون برگزاری هیچ دادگاهی به افغانستان اخراج شده است.

پیش از این وزارت کشور تاجیکستان اعلام کرده بود که مهاجران افغانستانی که به کشورشان اخراج شدند، قوانین این کشور را نقض کرده و تاکنون تنها یک نفر از این کشور اخراج شده است.

دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در بیانیه‌ای نسبت به موارد بازداشت و اخراج پناهجویان افغان از تاجیکستان به طور جدی ابراز نگرانی کرد و خواست به این اقدامات پایان داده شود.

در این بیانیه آمده است: کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هشدار می‌دهد که بازگرداندن اجباری افرادی که از آزار و اذیت فرار می‌کنند به کشورشان بر خلاف میلشان غیرقانونی است و جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد.

بنابر این بیانیه، چند روز قبل (۲۳ آگوست) ۵ شهروند افغانستان از جمله یک خانواده ۳ کودک و مادرشان، علیرغم تلاش‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای جلوگیری از اخراج آنها، از طریق پاسگاه مرزی «پنج پایان» در جنوب تاجیکستان به افغانستان بازگردانده شدند.

«الیزابت تان» مدیر بخش حفاظت بین المللی کمیساریای عالی پنهادندگان سازمان ملل گفت: تاجیکستان باید بازداشت و اخراج پناهجویان را متوقف کند – اقداماتی که به صورت آشکار جان مردم را به خطر می‌اندازد.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان خاطرنشان کرده که از سال ۲۰۲۱ تاکنون موارد متعددی از بازداشت پناهندگان، بازگرداندن آن‌ها و محرومیت ورود به افراد نیازمند به حمایت بین المللی را ثبت کرده است.

تاکنون مقامات تاجیکستان به این بیانیه کمیاسار‌های عالی پناهندگان ملل متحد هیچ واکنشی نکرده اند.

بر اساس بیانیه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تا تابستان سال ۲۰۲۲ بیش از ۸.۵ هزار پناهجوی افغان در تاجیکستان حضور داشتند. ۵ هزا رو ۷۰۰ نفر از آن‌ها پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در ماه آگوست گذشته وارد این کشور شدند.

بسیاری از پناهجویان افغان تاجیکستان را یک کشور ترانزیتی می‌دانند و سعی می‌کنند از اینجا به کانادا یا کشور‌های اروپایی سفر کنند.

بنابر گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یک سال گذشته حدود ۴ هزار پناهجوی افغان از تاجیکستان به کشور‌های ثالث منتقل شده اند.

منبع: فارس

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->