کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند ژاپن هم از اپل شکایت می‌کند؟ مدل‌های لوکس iPhone 15 Pro معرفی شدند | مافیای اپل جزئیات جدید از تنظیمات اجرای بازی‌ها در پلی استیشن ۵ پرو جزئیات جدید از حمله هکری به سازمان‌های اسرائیلی | مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» هدف قرار گرفته است موتورولا از دو گوشی جدید رونمایی کرد
سرخط خبرها

ناچ چیست و چرا اپل آن را از آیفون ۱۴ پرو مکس حذف کرد؟

  • کد خبر: ۱۲۴۷۷۸
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
ناچ چیست و چرا اپل آن را از آیفون ۱۴ پرو مکس حذف کرد؟
اپل بالاخره «آیفون ۱۴ پرو مکس» (iPhone ۱۴ Pro و iPhone ۱۴ Pro Max) را معرفی کرد که یکی از تفاوت‌های آن با نسل قبلی حذف ناچ یا بریدگی گوشی (Notch) خواهد بود؛ فناوری ناچ گوشی، یک شکاف است که معمولا در بالای صفحه نمایش آخرین نسل از گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد. برخی عاشق آن هستند و برخی آن را بی‌فایده می‌دانند.

شهرآرانیوز - فناوری ناچ گوشی یک شکاف است که معمولا در بالای صفحه نمایش آخرین نسل از گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرد. این شکاف می‌تواند اندازه‌ها و شکل‌های متفاوتی داشته باشد، اما هدف اصلی آن افزایش سطح صفحه نمایش روی دستگاه بدون جابجاکردن دوربین جلو یا سنسور‌های مختلف است. کم‌شدن حاشیه‌های صفحه‌نمایش فقط مربوط به تلفن همراه نبوده است، تقریبا حاشیه‌های نازک‌تر در همه دستگاه‌های دارای صفحه نمایش، نشان‌دهنده پیشرفت فناوری بوده است. صفحه‌های تلویزیون حاشیه‌های نازک‌تری دارند تا تجربه تماشا را مختل نکنند. لپ‌تاپ‌ها حاشیه‌های نازک‌تری دارند تا بتوانند صفحه‌های بزرگ‌تر را در یک قاب فشرده‌تر قرار دهند. اما «ناچ» یا بریدگی گوشی هوشمند برخلاف ظاهر مفیدش، فناوری پربحثی بوده است. عده‌ای عاشق آن هستند، برخی دیگر از آن متنفرند.


آیفون ۱۴ معرفی شد + لیست امکانات و ویژگی‌ها


چرا فناوری ناچ به گوشی‌ها اضافه شد؟

ناچ چیست و چرا اپل آن را از آیفون ۱۴ پرو مکس حذف کرد؟

چند سال پیش طراحی گوشی‌های هوشمند به سمت تکامل و پیشرفت صفحه‌های نمایش رفت. هرچند آیفون جدید بزرگ‌تر از گوشی‌های قبلی این شرکت است، اما گوشی‌های هوشمند هرچه می‌گذرد نازک‌تر می‌شوند و این باعث شد تا بسیاری از مفاهیم طراحی گوشی‌های هوشمند به وجود آیند. برخی تصمیم گرفتند که دوربین را زیر صفحه نمایش بگذارند، در حالی که دیگران آن را از محل قبلی خود تکان ندادند.

برخی از تولیدکنندگان تلاش کرده‌اند تا اندازه شکاف را با قرار دادن دوربین جلو در آنجا کاهش دهند و حسگر‌ها و بلندگو معمولا زیر نمایشگر یا در فضای تنگ بین چارچوب و صفحه نمایش پنهان می‌شوند. دیگر تولیدکنندگان مانند «ال‌جی» و «هواوی» از یک پهنای نسبتا بزرگتر، علاوه بر دوربین، برای سنسور‌های نور محیط استفاده می‌کنند (احتمالا برای حفظ هزینه‌های تولید کم است). پس ناچ یک شکاف است که روی صفحه نمایش گوشی برای جا دادن دوربین سلفی و ... قرار می‌گیرد تا بتوان بهتر از فضای صفحه تلفن همراه استفاده کرد.

اولین گوشی‌ای که از ناچ استفاده کرد

برخلاف باور عموم، اپل اولین شرکتی نیست که از این تکنولوژی استفاده کرده است. این فناوری اولین‌بار در گوشی Essential Phone PH-۱ استفاده شد. در این گوشی یک نیم‌دایره کوچک برای دوربین سلفی در بالای صفحه نمایش قرار گرفته است.

مشکلی که در این گوشی به چشم می‌خورد، وجود نواری در پایین صفحه بود که هدف این تکنولوژی را به چالش می‌کشید. دو ماه بعد از این گوشی، آیفون X منتشر شد که به شکل بهتری از این تکنولوژی استفاده کرد. درواقع دلیل اینکه اپل از ناچ استفاده کرد پیشرفت چشمگیر آیفون در فناوری تشخیص چهره بود. تقریبا بعد از اپل همه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به سمت ناچ رفتند.

ناچ چیست و چرا اپل آن را از آیفون ۱۴ پرو مکس حذف کرد؟

آیا ناچ واقعا برای گوشی‌های هوشمند ضروری است؟

با اینکه هنوز تعداد زیادی ازتولیدکنندگان از «ناچ» برای تلفن‌هایشان استفاده می‌کنند، شرکت‌های زیادی هم هستند که تلاش می‌کنند از شر این فناوری خلاص شوند. اکثر طراحان و روزنامه‌نگاران فناوری معتقدند که بریدگی یا ناچ فقط یک پله برای رسیدن به رویای واقعی نمایشگری بدون هیچ نفوذی است. هدف همه سازندگان تلفن‌ هوشمند یافتن راهی برای خلاص‌شدن از شر دوربین‌ها و سنسورهای جلوی دستگاه است.
 
ناچ چیست و چرا اپل آن را از آیفون ۱۴ پرو مکس حذف کرد؟

تحقیقات نشان داده است که فضای اشغال‌شده توسط این قطعه به طور معمول، استاندارد نیست. برخی از شرکت‌ها راه‌حلی جایگزین برای آن پیدا کرده‌اند. آن‌ها دوربین‌های پاپ‌آپ جلو را با مکانیزمی الکتریکی مخفی می‌کنند تا هر زمان که دوربین جلو روشن می‌شود، مکانیسم صفحه جداگانه دوربین فورا ظاهر شود.

ناچ چیست و چرا اپل آن را از آیفون ۱۴ پرو مکس حذف کرد؟

یکی از احمقانه‌ترین راه‌های رسیدن به صفحه‌نمایش‌ یکپارچه را سازنده چینی گوشی‌های هوشمند Nubia X استفاده کرده است. آن‌ها پشت تلفن یک صفحه نمایش دوم قرار دادند تا موقع سلفی‌گرفتن گوشی خود را بچرخانید و از دوربین‌های پشتی برای ‌ثبت تصویرتان استفاده کنید.

چرا اپل ناچ را حذف کرد و چه چیزی را جایگزین آن کرد؟  

ناچ چیست و چرا اپل آن را از آیفون ۱۴ پرو مکس حذف کرد؟

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس اولین گوشی‌‌های اپل با نمایشگر مجهز به حفره هستند. تولیدکننده‌ آیفون با برنامه‌ای چند ساله به‌دنبال حذف بریدگی (ناچ) از نمایشگر گوشی‌هایش است.

براساس گزارش زومیت آیفون‌های «تمام‌صفحه‌ای» که اپل می‌سازد، به معنی واقعی کلمه تمام‌صفحه نیستند، ولی با حاشیه‌هایی که تا زمان رونمایی آیفون ۸ در اطراف نمایشگرشان دیده می‌شد خداحافظی کرده‌اند.

اپل از سال ۲۰۱۷ به بعد تمامی آیفون‌های نسل جدید را با بریدگی نمایشگر یا ناچ عرضه کرده است. بریدگی نمایشگر آیفون برخلاف اکثر گوشی‌های اندرویدی افزون‌بر دوربین سلفی از حسگر‌های پیشرفته‌ای میزبانی می‌کند. بدون این حسگر‌ها سیستم فیس ID اپل امنیت و دقت لازم را ندارد.

تولیدکنندگان گوشی‌های اندرویدی در فرآیند حذف ناچ، سراغ بریدگی‌های کوچک‌تری رفتند تا پنل جلویی دستگاه فضای بیشتری برای نمایشگر داشته باشد. این سبک طراحی، ظاهر گوشی‌ها را مدرن‌تر کرد. اما اپل همچنان به مسیری که از سال ۲۰۱۷ شروع کرده بود ادامه داد، البته با سرعتی کمتر از حد انتظار. علاقه‌ اپل به بریدگی نمایشگر، این مشخصه‌ ظاهری را در لپ تاپ‌های سری مک بوک هم وارد کرد.

اپل در گذر زمان تلاش کرد با اتکا بر فناوری‌هایی جدید، حسگر‌های فیس ID و دوربین سلفی را جمع‌و‌جورتر کند تا ابعاد بریدگی نمایشگر کاهش یابد. در آیفون ۱۳ ابعاد بریدگی به‌شکلی محسوس کاهش پیدا کرد. بااین‌حال کاربران همچنان نمایشگر مجهز به بریدگی را جزو استاندارد‌های سال ۲۰۲۱ به‌حساب نمی‌آوردند.

اپل در خانواده‌ی آیفون به‌طور کامل بر بریدگی نمایشگر و طراحی تمام‌صفحه اتکا نکرده است. این شرکت چند ماه پیش گوشی آیفون SE نسل سوم را با طراحی قدیمی معرفی کرد؛ دستگاهی که حاشیه‌های زیادی در اطراف نمایشگرش دارد و برخلاف بسیاری از گوشی‌های مدرن، از نمایشگر کوچک ۴٫۷ اینچ استفاده می‌کند.

همان‌طورکه افشاگران به دفعات اعلام کرده بودند، اپل با رونمایی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رسما دوران جدیدی را برای گوشی‌های سری آیفون شروع کرد. این دو گوشی به جای «ناچ» یا بریدگی به حفره‌ای کپسولی‌شکل مجهز هستند. این حفره‌ کپسولی سیستمی پیشرفته به نام Dynamic Island است که با نرم‌افزار آیفون ارتباطات تنگاتنگی دارد.

حالت ایدئال برای اپل، انتقال دوربین سلفی و حسگر‌های فیس ID به زیر صفحه‌نمایش است. این شرکت در آیفون‌های پرو نسل جدید توانسته حسگر مجاورتی را برای اولین بار به زیر صفحه‌نمایش ببرد.

گزارش‌های متعددی از گوشه‌و‌کنار می‌گویند که مهندسان اپل با تمام توان درتلاشند تا دوربین و حسگر‌ها را در زیر پنل قرار دهند، بدون این‌که کیفیت آن‌ها افت کند. اپل فعلا به چنین دستاوردی نرسیده، اما محال است در سال‌های آینده وضعیت فعلی پابرجا باشد.

راس یانگ که چندین بار پیش‌بینی‌های درستی درباره‌ی آینده‌ی آیفون انجام داده است می‌گوید تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ در سال ۲۰۲۳ بدون بریدگی تولید می‌شوند. اپل در نسل جدید، آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پلاس را با بریدگی نمایشگر تولید کرده است، اما مدل‌های پرو چنین مشخصه‌ای ندارند.

در سال ۲۰۲۴ حفره‌ کپسولی در آیفون‌های پرو با حفره‌ دایره‌ای جایگزین می‌شود، چون اپل به فناوری لازم برای انتقال حسگر‌های فیس ID به زیر نمایشگر دست پیدا می‌کند. در سال ۲۰۲۵ مدل‌های عادی آیفون نیز مثل مدل‌های پرو حفره‌ دایره‌ای خواهند داشت و در سال ۲۰۲۶ اتفاق بزرگی که خیلی‌ها منتظرش هستند رخ می‌دهد: رونمایی اولین آیفونی که به معنای واقعی کلمه، تمام‌صفحه است. آیفون ۱۸ یا هر نام دیگری که اپل برای آن گوشی انتخاب می‌کند، لحظه‌ای تاریخی رقم خواهد زد.

پس از سال‌ها، اپل به‌طور جدی به فکر حذف بریدگی نمایشگر آیفون افتاده است. مدل‌های ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس با حفره‌ای که در بالای نمایشگر خود دارند، نشان می‌دهند اپل عزمش را جزم کرده. این پرچمداران چشم‌نواز افزون‌بر طراحی جدید، با سخت‌افزار قدرتمند در تلاشند نگاه‌ها را به خود خیره کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->